سرخط خبرها
  • کاهش ۵۰ درصدی فروش گوشی هوشمند
  • مدافع مصر ضربه مغزی شد/ غایب بزرگ مقابل ایران
  • ۸۸ درصد سد کرج پر است
  • نروژ با حفر نخستین تونل دریایی دنیا، کشتی‌های عظیم را از دل کوه عبور خواهد داد
  • فوت دختر ۱۲ ساله در یکی از پارک های آبی مشهد
  • خبرنگار: وزارت خزانه‌داری تحریم‌ها را از نفت ایران برداشت
  • نان در تهران گران شد
  • کاخ سفید: ترامپ توافقی که به نفع آمریکا نباشد امضا نمی‌کند
  • مسی به رکورد علی دایی هم رحم نکرد
  • نماینده مجلس: یکشنبه آتی، صحن مجلس، کار خود را آغاز می کند
  • سازمان هواپیمایی کشوری: پروازها در فرودگاههای تهران (مهرآباد و امام) در ۱۲ تیر ممنوع و تا ۱۶ تیر با محدودیت همراه است
  • عارف: هیچ اعتمادی به دشمن نداریم
  • منابع بانک صادرات ایران از مرز ۱۸۰۰ همت گذشت
  • تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد
  • آغاز ثبت‌نام ایجاد و ترمیم معدل برای کنکور از دوم تیرماه
  • محدودیت‌های پروازی تهران، قم و مشهد در زمان تشییع پیکر رهبر شهید

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ پیام یک آمار عجیب در بخش مسکن ایران

«به تازگی شاهد انتشار یک آمار جدید در مورد بخش مسکن ایران بوده ایم. ماجرا از این قرار است که خبرگزاری فارس در قالب گزارشی به این مساله اشاره داشته که اکنون نزدیک به ۲.۸ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران داریم. عجیب اینکه کل مستاجران کشور حدودا ۳ میلیون خانوار هستند.»

مسکن شهری در هرمزگان
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، بر کسی پوشیده نیست که بخش مسکن در ایران با چالش های جدی رو به رو است. گزارش های رسمی حاکی از این هستند که میزان ساخت سالیانه مسکن در ایران که باید حداقل یک میلیون واحد باشد به ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرده است. در عین حال، گزارش ها از مهاجرت شمار قابل توجهی از فعالان بخش ساخت و ساز مسکن از ایران و آغاز فعالیت های آن ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و یا ترکیه نیز خبر می دهند. بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، میانگین قیمتی هر متر مربع مسکن در تهران به حدودا ۱۱۳ میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که ثابت ماندن وضعیت درآمدی مردم و جلو زدن قابل توجه نرخ تورم از آن، خانه‌دار شدن را به یک رویای لوکس برای بسیاری از مردم کشورمان تبدیل کرده است. گزارش های مختلف تاکید دارند که اکنون بخش قابل ملاحظه ای از درآمد خانوارها ظرف پرداخت هزینه های مسکن به ویژه در قالب پرداخت اجاره بها می‌شود. موضوعی که به نظر می رسد در سال های آتی با تداوم روند کنونی، وضعیت بدتری نیز به خود بگیرد.

با این حال، به تازگی شاهد انتشار یک آمار جدید در مورد بخش مسکن ایران بوده ایم. ماجرا از این قرار است که خبرگزاری فارس در گزارشی به این مساله اشاره داشته که اکنون نزدیک به ۲.۸ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران داریم. عجیب اینکه کل مستاجران کشور حدودا ۳ میلیون خانوار هستند. این آمار دو پیام مهم را به ذهن مخابره می کند.

اول اینکه در حوزه ساختار حکمرانی بخش مسکن باید خانه تکانی جدی صورت گیرد. به نظر می رسد بخش مسکن رها شده و عدم اعمال سیاست های موثر در این حوزه سبب شده تا ظرفیت های قابل توجهی مغفول بمانند و استفاده نشوند. ما در کشور بحران عرضه و تقاضا در حوزه مسکن داریم و تقاضا برای مسکن بیشتر از عرضه است اما 2.8 میلیون واحد مسکونی، مورد هیچ استفاده ای قرار نمی گیرند.

اگر تنها بخشی از این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد، می توان به باز شدن گره های زیادی در حوزه مسکن ایران امیدوار بود. این مهم محقق نمی شود مگر اینکه سیاست های موثری اعمال شوند و روندهای تازه ای به ویژه در عرصه حکمرانی در پیش گرفته شود.

مساله دوم اینکه تا جای ممکن باید خالی ماندن خانه ها در ایران به امری پرهزینه تبدیل شود. نباید اجازه داد که افراد یا نهادهایی با احتکار خانه، مسکن را به کالایی کاملا سرمایه ای تبدیل کنند و موجب سخت تر شدن زندگی برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان شوند. در این رابطه به طور خاص این پیشنهاد مطرح می شود که باید مالیات بر خانه های خالی وضع شود. به طور کلی باید سیاست هایی در دستورکار قرار گیرند که در قالب آن‌ها، راکد گذاشتن سرمایه هایی نظیر مسکن، با چالش و هزینه همراه باشد. معادله ای که از چشم اندازی کلان به نفع کشورمان است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه