English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و ضرورت توجه به یک مولفه مهم

«بهتر است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان با در نظر گرفتن منافع جمعی و ملی، تقویت سرمایه اجتماعی را در قالب رقابت های انتخاباتی مد نظر داشته باشند. معادله ای که در کلیت خود به نفع مردم و کشور خواهد بود و از ایجاد چالش های بیشتر با محوریت مساله تضعیف سرمایه اجتماعی نظام حکمرانی و دولت در کشورمان نیز خواهد کاست.»

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و ضرورت توجه به یک مولفه مهم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

به تازگی و همزمان با اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان ، تنور رقابت های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز داغ شده و تحلیل و تفسیرها و گمانه زنی های مختلفی در مورد این انتخابات و شانس هرکدام از نامزدهای انتخاباتی جهت تصدی کرسی ریاست جمهوری کشورمان، مطرح می شود.

در این راستا، تقریبا اغلب تحلیلگران انتخاباتی بر این باورند که محور اصلی بحث و شعارهای نامزدهای انتخاباتی، پرداختن به مساله اقتصاد و مشکلات معیشتی مردم و البته دیگر موضوعات مرتبط با این حوزه است. دلیل اصلی این مساله نیز ملموس بودن و اولویت داشتن مسائل معیشتی برای مردم کشورمان در شرایط کنونی است. با این همه، یکی از نکات مهم در بحبوحه اوج گیری رقابتهای مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری کشورمان این است که نامزدهای مختلف باید این نکته را مد نظر داشته باشند که مساله سرمایه اجتماعی نظام و جریان حکمرانی در ایران، موضوع بسیار مهم است و آن ها باید خود را متعهد به تقویت این مساله بدانند.

در سال های گذشته، به دلیل عملکرد نامطلوب و البته وعده های بی سرانجام برخی از دولتمردن کشورمان در دولت های مختلف، شاهد آن بوده ایم که میزان سرمایه اجتماعی نظام حکمرانی در کشورمان تا حدی تضعیف شده و با چالش های مختلفی رو به رو شده است. موضوعی که رفته رفته به یک چالش جدی برای کشورمان تبدیل شده و در حوزه های مختلف آسیب زا بوده است. البته که این تضعیف سرمایه اجتماعی صرفا محدود به حوزه سیاسی نبوده و جلوه های عینی خود را در دیگر عرصه ها نظیر اقتصاد نیز نشان داده است.

در این رابطه، شاهدیم که طیف هایی از مردم کشورمان در حوزه اقتصادی توجهی به توصیه های دولت ندارند و کارِ خود را می کنند. شاید نمود عینی این مساله را بتوان در طرح مسائل مختلف در سال های گذشته با محوریت این مساله که میلیارد ها دلار طلا و ارز از سوی مردم ذخیره شده و عدم تزریق آن ها به بازار، خود تا حدی در تضعیف وضعیت اقتصادی کشور نقش داشته، مشاهده کرد.  

این در حالی است که اگر سرمایه اجتماعی جریان حکمرانی و البته دولت ها در کشورمان زیاد باشد، مردم نیز به نحو منسجم تری به صحنه می آیند و بسیاری از مشکلات تحت تاثیر همین موضوع از میان خواهند رفت. انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب مردمی، کم شاهد تحقق صحنه هایی از این دست نبوده است.

از این رو، بهتر است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه کشورمان نیز به صورت جدی به این مساله توجه داشته باشند و با در نظر گرفتن منافع جمعی و ملی، تقویت سرمایه اجتماعی را در قالب رقابت های انتخاباتی مد نظر داشته باشند. معادله ای که در کلیت خود به نفع مردم و کشور خواهد بود و از ایجاد چالش های بیشتر با محوریت مساله تضعیف سرمایه اجتماعی نظام حکمرانی و دولت در کشورمان نیز خواهد کاست.

معادله ای که از یک منظر می تواند به تقویت هر چه بیشتر بنیان های قدرت ملی کشورمان نیز ختم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه