English

وزیر کشور در نشست هم اندیشی استانداران:

دولت اسلامی، دولت مردم سالار است/مدیریت شهری باید منجر به افزایش سرمایه اجتماعی شود

وزیر کشور گفت: دولت اسلامی، دولت مردم سالار است که مردم نقش تعیین‌کننده‌ای در آن دارند.

دولت اسلامی، دولت مردم سالار است/مدیریت شهری باید منجر به افزایش سرمایه اجتماعی شود

به گزارش خبرگزاری موج، احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز در نخستین نشست هم اندیشی استانداران و شهرداران در تالار بزرگ وزارت کشور در خصوص بهبود و تعالی حکمرانی شهری، گفت: برای اینکه مهمترین مسائل را در حوزه شهرها مورد بحث و گفتگو و بررسی قرار دهیم باید با یک کار دسته جمعی به کمک مدیران شهری این کار را انجام دهیم تا شرایط شهری را به گونه‌ای پیش ببریم که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی در سطح جامعه شود و این موضوعی است که با تکیه بر تحول بر مدیریت شهری امکان پذیر است.

وی در حضور استانداران و مدیران کلانشهرهای کشور، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی یعنی افزایش رضایت، مشارکت، اعتماد و اجماع عمومی که اینها از مؤلفه‌های مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

وحیدی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی محور بحث است، بیان کرد: این حوزه دارای ۳ بخش است بخش اول رابطه مردم و دولت، بخش دوم رابطه دولت و مردم و بخش سوم رابطه مردم با مردم که این سه در حکمرانی‌های مختلف محسوب می‌شوند.

وزیر کشور تاکید کرد: باید نقش طرف‌های این اضلاع را تبیین کرد و روشن ساخت و این نشست فارغ از ذهنیت‌های موجود باید به تحول بیندیشد. باید قالب‌ها را عوض کنیم و اگر لازم است آنها تغییر دهیم، زیرا آنچه مهم است هدف است و فرم و قالب‌ها صرفاً یک وسیله است؛ هدف اصلی افزایش سرمایه اجتماعی است.

وزیر کشور در ادامه این همایش اظهار داشت: ارتقا خدمات شهری و افزایش کیفیت و کمیت آن می‌تواند بخشی از سرمایه اجتماعی را محقق کند. البته در مدیریت شهری، صرفاً به ارائه یک سلسله خدمات شهری خلاصه نمی‌شود.

وحیدی با اشاره به تمدن نوین اسلامی خاطرنشان ساخت: باید در نحوه مدیریت شهر و چگونگی آن در جامعه اسلامی توجه داشت. در عین حالی که سلسله شهرها و روستاها تمام جامعه را تشکیل می‌دهند زیرا منظور از اظهار لفظ شهرها صرفاً خود شهرها نیست بلکه روستاها هم می‌باشد، درواقع هر جا که مجتمع‌های انسانی در کنار هم زندگی می‌کنند، مراد است.

وزیر کشور با تشریح دولت اسلامی، تاکید کرد: دولت اسلامی، دولت مردم سالار است که مردم نقش تعیین‌کننده‌ای در آن دارند و شهرداری‌ها بخشی از دولت است که با یک نگاه مردمی اداره می‌شوند و اینها از فرمایشات اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب است که به آن توجه داشته اند.

وحیدی ادامه داد: در تحقق دولت اسلامی جایگاه شهرداری‌ها بسیار مهم است. همچنین در تحقق جامعه اسلامی جایگاه شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در عین حالی که در تمدن اسلامی نحوه ساز و کار در شهرها حائز اهمیت ویژه است.

وی خاطرنشان ساخت: خدمات شهری دارای قالب‌های مختلف است و این که مثلاً چه تعداد از خدمات به شکل الکترونیک ارائه می‌شود مهم است. در عین‌حالی که باید همه خدمات به شکل الکترونیکی ارائه شود و مردم از حضور مستقیم برای دریافت خدمت معاف شوند.

احمد وحیدی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع پسماند و محیط زیست و نیز حمل و نقل شهری، بیان کرد: مسئله پسماند و محیط زیست و نیز حمل و نقل شهری پاک جز خدمات اولیه و بسیار مهم در شهرها است که باید محقق شود.به خصوص آن که در بخش پسماند جداسازی از مبدا حائز اهمیت است و باید مورد توجه شهرداری‌ها قرار بگیرد.

وی با توجه به موضوع هویت اسلامی ایرانی در شهرها، خاطرنشان ساخت: باید در مسائل شهری به موضوع هویت اسلامی ایرانی توجه ویژه شود و این امر در ساخت شهرها حائز اهمیت قرار گیرد، زیرا شهرها صرفاً محل زندگی نیست بلکه محل تبادلات فرهنگی آموزشی و تربیتی نیز می‌باشد و تقویت هویت اسلامی ایرانی برای یک زیست فرهنگی و معنوی مناسب ضروری است که البته این از کارهای شهرداری هاست تا زندگی با نشاط و روحیه بخشی برای مردم ایجاد کنند.

وحیدی با اشاره به موضوع اشتغال و اقتصاد شهری، تاکید کرد: مسئله اقتصاد شهری و اشتغال در مدیریت شهری مورد تاکید است و ضرورت دارد به شکل پویا در طراحی‌های شهری به این موضوع توجه شود.

وی با توجه به موضوع حاشیه نشینی ها در شهرها، تصریح کرد: ابتدا باید تلاش کنیم اصلاً حاشیه‌نشینی شکل نگیرد؛ از سوی اگر حاشیه نشینی به وجود آمد تلاش کنیم تا حاشیه نشینان به روستاهای خود که محل تولید است بازگردند، اما اگر به هر دلیلی حاشیه نشینی شکل گرفت، لازم است شرایطی فراهم کنیم تا مشخص نباشد تا این مناطق در شهرها، حاشیه نشین هستند لذا شرایط و خدمات لازم برای زندگی برای آنها وجود داشته باشد و برای این موضوع لازم و شهرداری‌ها برنامه داشته باشند. باید مشخص شود که حاشیه نشینی در اطراف شهرها چه زمانی به پایان می‌رسد و هر سال چند درصد پیشرفت کار وجود داشته است.

وی با اشاره به لزوم پاسخگو بودن شهرداری‌ها، اظهار داشت: باید شهرداری‌ها به مشکلات شهری با داشتن سامانه‌های موجود پاسخ دهند و درجهت افزایش و جلب مشارکت مردم تلاش ویژه داشته باشند؛ البته کارهای خوبی شده است اما باید کارهای بزرگ‌تری انجام شود.

وی تاکید کرد: در بخش مهاجرت به کلانشهرها و ممانعت مهاجران به شهرها که از سیاست‌های کلان ابلاغی است باید توجه داشته باشیم که شهرداری و همه مسئولیت و توان لازم برای این کار بزرگ را ندارند، اما می‌توانند، پیشنهادات سازنده ارائه کنند تا راهکارهای لازم برای مقابله با این موضوع انجام شود.

وحیدی با اشاره به اهمیت ساخت شهرهای الگو، بیان کرد: باید به گونه پیش برویم و حرکت ما برای ایجاد شهر الگو، شهر بدون تکدی‌گری، بدون آلودگی و شهر مملو از تعاون و همکاری باشد.

 

بیشتر بخوانید:

تردد روزانه بیش از ۱۰۰ هزار زائر در روز از مرز خسروی پیش بینی می‌شود

نقطه مرزی برای تردد ایران و افغانستان باز و تردد در آرامش است/ بررسی آبگیری حقابه هیرمند ادامه دارد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه