English

معاون امور زنان رئیس جمهور:

فرهنگ عمومی خواسته است حجاب را در قانون قرار دهیم / رفع مشکلات مرخصی زایمان زنان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: فرهنگ عمومی خواسته است حجاب را در قانون قرار دهیم. باید تلاش کنیم فلسفه قرار دادن این امر در قانون را برای دختران و زنان تبیین کنیم که اگر این‌ها را درست تبیین کنیم؛ بسیاری از زنان ما پذیرای این فرهنگ ایرانی - اسلامی هستند.

فرهنگ عمومی خواسته است حجاب را در قانون قرار دهیم / رفع مشکلات مرخصی زایمان زنان

به گزارش خبرگزاری موج، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امشب در برنامه تهران ۲۰ به تبیین مسائل بانوان از بیانات رهبر انقلاب پرداخت و در خصوص حجاب، حضور بانوان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، تأثیر حضور بانوان در ارکان مختلف کشور و حمایت از تسهیلات و چرخه تولید و عرضه پوشاک ایرانی اسلامی ویژه بانوان سخن گفت.

وی درباره موضوع حجاب بیان داشت: حجاب منجر به پیشگیری از خشونت، پیشگیری از آسیب‌ها و منجر به گرمی خانواده، پاکی قلب‌ها و کمال زن می‌شود.

خزعلی گفت: همچنین حجاب باعث می‌شود زن با فکر و عقیده و با طرح‌های خود در جامعه وارد شود، نه این‌که به چشم ابزار به او نگاه کنند. شاه به عنوان ابزار به زن نگاه می‌کند و توصیف می‌کند که زنی خوب است که فریبا باشد. می‌خواهیم این نگاه و نگاه غربی به زن کنار گذاشته شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: اکثر دختران ما دختران عفیفی هستند که طالب پاکی‌اند اگر این‌ها تبیین شود، اکثر دختران ما برای صیانت از خانواده خود تلاش می‌کنند.

وی گفت: آنچه در قانون ذکر می‌شود برای صیانت از خانواده‌هاست که اگر این‌ها را درست تبیین کنیم؛ بسیاری از زنان ما پذیرای این فرهنگ ایرانی اسلامی هستند.

خزعلی خاطر نشان کرد: فرهنگ عمومی خواسته است حجاب را در قانون قرار دهیم. باید تلاش کنیم فلسفه قرار دادن این امر در قانون را برای دختران و زنان تبیین کنیم که اگر این‌ها را درست تبیین کنیم؛ بسیاری از زنان ما پذیرای این فرهنگ ایرانی - اسلامی هستند.

خزعلی بیان داشت: ابتدا باید گفت هر کشوری، هر منطقه‌ای و محدوده‌ای با توجه به فرهنگ خود، آداب پوشش و آداب و سنن رفتاری خاصی دارد و باید این امر را به رسمیت بشناسیم و مقابل یک‌جانبه‌نگری که از غرب تحمیل می‌شود، بایستیم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید تلاش کنیم فلسفه این امر و حکمتی که این امر را در قانون قرار داده‌ایم و فرهنگ عمومی خواسته است این امر را در قانون قرار دهیم را، در گفت‌وگو با نسل جوان تبیین کنیم.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که در کدام عرصه حضور زنان در جامعه مؤثرتر است؟ فرهنگ و هنر، اقتصاد و کارآفرینی، سیاست و تربیت و آموزش؟ گفت: تربیت و آموزش به‌طور زیر بنایی نقش اول را دارد.

خزعلی درباره مطالبات زنان گفت؛ مطابق با آنچه که در استان‌های مختلف و دیدارهای شهرستان‌ها و طی نشست با خانم‌ها به ما مراجعه و مطرح می‌شود، مساله برقراری تعادل و توازن بین مسئولیت‌های مختلف زنان اعم از مسئولیت‌هایی که در خانه و جامعه دارند؛ مهمترین مساله است.

وی بیان داشت: زنان این انتظار را دارند که پشتیبانی دولت را داشته باشند تا بتوانند به مسئولیت‌های متعدد همسری، مادری و اشتغال خارج از منزل بپردازند. انتظار دارند حمایت شوند تا یک علاقه خود را فدای علاقه دیگر نکنند. این مساله مهمترین مساله بخشی از خانم‌های ما است.

وی در مورد زنان خانه دار گفت: خانم‌های خانه‌دار نیز می‌خواهند شرایطی فراهم شود که فعالیت بیشتری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و… داشته باشند. در همین راستا در خانه‌های مولد پشتیبانی بیشتری از فعالیت زنان خانه‌دار خواهیم داشت. از سوی دیگر در نظام‌واره شغلی که برای زنان طراحی می‌کنیم تلاش می‌کنیم به گونه ویژه شرایط ویژه زن‌ها را ببینیم و برای زنان شاغل و خانه‌دار شرایط ویژه فراهم شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره مرخصی زایمان زنان، تاکید کرد: شاید دورکاری برای برخی مشاغل قابلیت اجرایی نداشته باشد. کم‌شدن ساعت کاری، دورکاری کردن بخشی از ساعت کاری، مرخصی‌های زایمان، مرخصی‌هایی در دوره حاملگی و شیردهی زنان گرفته می‌شود و… همگی تیغ دو لبه‌ای هستند که به گونه‌ای کارفرمایان را ترغیب می‌کنند که با خانم‌ها کار نکنند و یا عذر آنها را بخواهند.

وی بیان داشت: هدف ما نیز از طراحی نظام‌واره شغلی زنان این است که در دورانی که خانم‌ها نیاز عاطفی، نیاز به فرزندآوری و فرزندپروری و… دارند، این نیاز آنها تأمین شود. مثلاً اگر این دوران بین ۲۰ تا ۴۰ سال است، ساعت کاری زنان در این دوران منعطف و شناور باشد. شغل‌شان حالت شناور داشته باشد و جامعه به اینها به عنوان سرمایه بزرگ و نه چالش نگاه کند و کارفرمایان و مدیران احساس نکنند این امر برایشان چالش و آسیب است.

خزعلی در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای یارانه برای چادر مشکی اظهارداشت این یکی از طرح‌های مردمی بود که به دست ما رسیده است و در حال بررسی بر روی آن هستیم.

وی گفت: هنوز برای آن به توافق نرسیدیم چراکه به شخصه معتقدم یارانه را باید به شرایط ویژه داد که برای یک قشر خاص نباشد. در این زمینه خاص به جای یارانه باید راه تولید را باز کنیم.

خزعلی بیان داشت: بیمه تأمین اجتماعی برای ۷۷ درصد زنان شاغل تأمین شده است و ما به دنبال رساندن این رقم به ۱۰۰ درصد هستیم، در بحث بهداشت شاهد این امر هستیم که اگر قبل از انقلاب امید به زندگی زنان ۵۶ سال بود الان به ۷۸ سال رسیده است که چند سال هم بیش از مردان است. مرگ و میر مادران اگر قبل از انقلاب ۲۵۰ بوده است الان به زیر ۲۰ رسیده است.

وی گفت: مرگ و میر کودکان را ۱۱ در هزار تولد داریم. اینها به شدت کاهشی بوده است. رشد علمی ما نیز افزایشی بوده است و بسیاری از این توانمندی‌ها توسط خود زنان کسب شده است. در سال گذشته هم این رشد سرعت بیشتری گرفته و شاهد بیمه‌های خاص بانوان اعم از بیمه بانوان باردار تا پایان شیردهی، بیمه کودکان زیر ۵ سال، بیمه ناباروری که سال گذشته اجرایی شد هستیم که دستاوردهای بسیار خوبی است که شاید در خیلی کشورها نتوانستند به این سطح از بهداشت و بیمه و آموزش برسند.

وی خاطرنشان کرد: امام زن‌ها را به میدان آورد و زمینه را برای فعالیت زنان فراهم کرد. بسیاری از زنان حاضر نبودند به خاطر محیط نامناسب در محیط علمی یا اجتماعی حاضر شوند.

 

بیشتر بخوانید:

ماندگاری نهضت انقلاب اسلامی به وسیله قلم و هنر صورت گرفته است /اهمیت حفظ و انتقال فرهنگ برای نسل‌های آینده

"مایا صباغ" مهمان کنگره نبود/شایعات درباره کنگره زنان تاثیرگذار دروغ است

نگاه دولت سیزدهم بر اجرای سند تحول بنیادین

سند ۲۰۳۰ در ایران به هیچ شرطی اجرا نمی‌شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه