English

خطیب‌ زاده:

نقش روسیه در مذاکرات وین سازنده است/ رئیس‌جمهور عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به توئیت‌های اخیر اولیانوف نماینده روسیه در وین گفت: نقش روسیه در مذاکرات وین سازنده است و صدایی که ما از آن‌ها می‌شنویم، آن بود که در ملاقات آقای لاوروف در مسکو هم شنیدیم و با توییت‌های افراد کاری نداریم.

نقش روسیه در مذاکرات وین سازنده است/ رئیس‌جمهور عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است

به گزارش خبرگزاری موج، سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تحت تاثیر قرار دادن این مذاکرات، گفت: هر وقت که ابتکاری در مذاکرات انجام می‌شود، رژیم جعلی اشغالگر قدس اقدامات خودش را علیه دیپلماسی انجام می‌دهد و این چیز جدیدی نیست.

وی افزود: در ادامه رایزنی‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین، تماس تلفنی بین بورل و امیرعبداللهیان انجام شد و قرار شد ادامه‌ی مذاکرات با سفر مو را به تهران به صورت حضوری انجام شود که مورد استقبال قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مورا به تهران سفر کرد و چندین دور گفتگوی طولانی بین او و باقری برگزار شد.

وی افزود: ایران برخی از راه‌حل های پیشنهادی خود را ارائه کرد که اگر طرف آمریکایی تصمیم سیاسی خودش را بگیرد و به آن‌ها پاسخ دهد می‌توان گفت در نقطه‌ی بازگشت به وین قرار می‌گیریم. هنوز ما پاسخ‌ها را دریافت نکردیم.

اسدالله اسدی در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شود

خطیب‌زاده در خصوص آخرین اقدامات وزارت امور خارجه کشورمان برای پیگیری وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات گروگان‌گرفته شده‌ی ایران در بلژیک، گفت: متاسفانه همانطور که شما اشاره کردید، یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و برخلاف کنوانسیون وین، با نقض مصونیت حقوقی دیپلمات‌ها توسط دولت آلمان و دولت بلژیک دستگیر شدند که کل این فرآیند غیرقانونی است.

وی افزود: او در شرایط نامناسبی نگهداری و حقوق او نادیده گرفته می‌شود. طبیعی است که نادیده گرفتن بدیهیات حقوق بشری برای هر کسی، زشت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: نقض حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا جای تاسف دارد.

وی افزود: البته جمهوری اسلامی ایران از طریق مجاری دوجانبه و مجاری خاص خود و همچنین مراجعه به مراجع ذیربط بین‌المللی پیگیری کرده است و دستور کار جدیدی صادر شده، چون متاسفانه به طور آشکار نقض حق مصونیت آقای اسدی انجام می‌شود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: من یک بار دیگر از همین تریبون اعلام می‌کنم واقعاً باعث تاسف است که دولت‌های اروپایی برای مجرمین، تبهکاران با سابقه و جاسوسان که با نقشه وارد ایران می‌شوند، هیاهو می‌کنند و نمایش برگزار می‌کنند.

وی افزود: کل فرآیند بازداشت، استرداد، دادگاه، صدور حکم و رفتارها با او غیر مشروع است و ما کل این فرایند را غیرقانونی می‌دانیم.

امیرعبداللهیان به امارت می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه‌ی آمریکایی سی‌ان‌ان در تشریح برنامه‌ی ایران برای شرکت در مراسم دولت امارات متحده عربی، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم، امیدوار هستم که رئیس جدید کشور امارات «محمد بن زائد» برای کشور امارات شکوفایی و آینده بهتر و همچنین پیام آور صلح برای منطقه باشند.

خطیب‌زاده افزود: از طرف کشورمان، آقای امیرعبداللهیان امروز برای تسلیت و تبریک به جانشین رئیس سابق امارات عازم این کشور خواهد شد.

وی در تشریح سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امورتحریم‌ها به تهران گفت: خانم دوهان ایران است و از سال ۲۰۱۴ که گزارشگری ویژه با حمایت ایران همراه شد، تلاش کردیم همواره کمک کنیم که گزارش‌های حقیقی از اقدامات قهرآمیز بر علیه کشورها ارائه شود.

گزارشگر ویژه چهارشنبه جمع بندی خود در سفر به تهران اعلام می‌کند

وی افزود: او بر اساس درخواست و برنامه‌های خود ملاقات‌هایشان را در ایران انجام می‌دهد و فکر می‌کنم چهارشنبه جمع بندی سفر خود را به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص وضعیت یکی از محکومین خارجی در کشورمان گفت: جلالی سه سال قبل دستگیر شد و حکم قضایی امنیتی دارد که از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان هسته‌ای ما شده است.

خطیب‌زاده افزود: برخی گروکشی‌ها قابل قبول نیست. حکم جلالی صادر شده است که درخواست شده اجرای حکم در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی است و قوه قضاییه این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی در واکنش به هشدارهای سفر به ایران از سوی اروپایی‌ها نیز گفت: بهتر است که بگوییم نام این کشورها انگلیس و سوئد است. این یک سیاست شناخته شده است و به جای آنکه مواضع خود را پشت تریبون‌ها اعلام کنند در هشدارهای سفر بیان می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دعوت می‌کنم پشت تریبون بیایند و به جای هشدارهای تکراری سفر، پشت تریبون‌ها اعلام موضع کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ایرانی‌های مقیم انگلیس به ایران می‌آیند و ایرانی‌ها مراقب باشند سرویس‌های امنیتی برخی کشورها از آن‌ها سوءاستفاده نکنند.

نقش روسیه در مذاکرات وین سازنده است

وی در واکنش به توئیت‌های اخیر اولیانوف نماینده روسیه در وین گفت: نقش روسیه در مذاکرات وین سازنده است و صدایی که ما از آن‌ها می‌شنویم، آن بود که در ملاقات آقای لاوروف در مسکو هم شنیدیم و با توییت‌های افراد کاری نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آقای لاوروف اعلام کرده که اگر امروز توافق شود، روسیه هیچ مشکلی ندارد و برای آن تلاش می‌کند، این موضع رسمی دولت روسیه است.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به تحولات افغانستان، گفت: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد را دارد.

تیرماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه هستیم

وی در خصوص حق آبه‌ی ایران از رود هیرمند گفت: از دو منظر می‌توانم بگویم، نخست از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بُعد دیگر هم توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیا است که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: موضوع محیط زیست موضوعی است که همه باید در منطقه به آن توجه کنند.

خطیب‌زاده گفت: تیرماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم و درباره محیط زیست و ریزگردها صحبت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد. همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم.

رئیس‌جمهور عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در خصوص سفر رئیس جمهور به یکی از کشورهای منطقه گفت: رئیس‌جمهور عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است و هر وقت این سفر نهایی شود، دفتر رئیس جمهور اعلام خواهد کرد.

خطیب‌زاده افزود: برنامه‌های منطقه‌ای آقای رئیسی با قوت در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: سفر امیر قطر که در پاسخ به سفر آقای رئیسی انجام شد و سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائل هستیم. امیدواریم سفر آتی رئیس جمهور به این کشورها همراه با دستاورد برای مردم باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان گفت: ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم لبنان برای تحقق خواست و اراده آن‌ها باشد. ایران هیچ وقت سعی نکرد در امور داخلی لبنان دخالت کند.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برخی اخبار در خصوص نقش احتمالی رژیم صهیونیستی در ماجرای دستگیری «انریکه مورا» در فرودگاه فرانکفورت گفت: بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است. درباره بازداشت «مورا» از نزدیکان او سوال کردیم و موضوع ظرف چند دقیقه مرتفع شده است و بهتر است او و اتحادیه اروپا در این زمینه توضیح دهند.

وی در تشریح روابط کشورمان و چین نیز گفت: درباره پروژه‌هایی که باید اجرا شود تفاهماتی انجام شده است. درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین نیز قرار شده هر وزارتخانه و بخشی که پروژه آن به جایی رسیده است، آن را اعلام کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: همکاری در حوزه هوا و فضا و هواپیما نیز در گفتگوها بوده است،اما نمی توانم بگویم به تفاهمی رسیده است یا نه.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برگزاری اجلاسی در مرزهای ایران در آذربایجان، گفت: ایران و جمهوری آذربایجان تلاش کردند طی چند ماه گذشته از این سوءتفاهم‌هایی که بعضا در حوزه فضای رسانه‌ای یا با نقل قول‌ها انجام می‌شود عبور کنند.

وی افزود: ایران تمام موارد خود را از طریق مجاری خودش هم به سفارت آذربایجان در تهران و هم از طریق وزارت امور خارجه آذربایجان در محل بیان کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش کردیم برخی اشتباهاتی که از سوی هر کدام از همسایگان رخ می‌دهد را با نگاه برادرانه و مصلحانه اصلاح کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی