English

کاخ سفید:

ترکیه به زودی طرح عملیات نظامی در شمال سوریه را عملی می کند

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: ترامپ و اردوغان تلفنی صحبت کردند و ترکیه به زودی طرح عملیات نظامی خود را که از مدت‌ ها پیش در شمال سوریه در سر دارد، پیش می‌ برد.

ترکیه به زودی طرح عملیات نظامی در شمال سوریه را عملی می کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از شبکه اسکای نیوز، کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرد: ترکیه به زودی به شمال سوریه حمله می کند و ما نگران سرنوشت هم پیمانان کرد در این منطقه هستیم.

کاخ سفید صبح امروز (دوشنبه) بعد از تماس تلفنی دونالد ترامپ ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، آمریکا هرگز از ترکیه در عملیاتش در شمال سوریه حمایت نخواهد کرد.

در بیانیه کاخ سفید عنوان شده است، ترکیه اکنون مسؤول تمام اعضای داعش و کسانی است که طی دو سال گذشته در این منطقه در بازداشت کرده‌های سوریه بوده‌اند.

در هر حال این موضع‌گیری آمریکا به منزله چراغ سبزی به ترکیه برای انجام عملیات نظامی‌اش است.

این در حالی است که اردوغان روز شنبه تاکید کرد: آنکارا برای آغاز عملیات در شمال سوریه و شرق رود فرات در روزهای آینده یعنی ظرف امروز و فردا آماده می‌شود.

در بیانیه کاخ سفید آمده است،‌ ترامپ و اردوغان تلفنی صحبت کردند و ترکیه به زودی طرح عملیات نظامی خود را که از مدت‌ها پیش در شمال سوریه در سر دارد، پیش می‌برد.

طبق این بیانیه، نیروهای مسلح آمریکا هرگز در این عملیات مشارکت نکرده و از آن حمایت نخواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح ما بعد از شکست داعش در منطقه حضور نخواهند داشت.

آنکارا نیز شب گذشته اعلام کرد، اردوغان در تماس تلفنی با ترامپ توافق کرده که ماه آینده میلادی او را در واشنگتن ملاقات کند و با هم به بررسی "منطقه امن" در شمال سوریه بپردازند.

ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای آورده است، اردوغان به ترامپ اطلاع داده که نسبت به شکست بروکراسی نظامی و امنیتی آمریکا در اجرای این توافق ناامید شده در حالی که دو طرف توافق درباره ایجاد منطقه امن را در ماه اوت امضا کرده بودند.

اردوغان همچنین نسبت به تدابیر آمریکا درباره "منطقه امن" بار دیگر مراتب نارضایتی خود را به ترامپ ابلاغ کرده است.

در این بیانیه تصریح شده، اردوغان بنا به دعوت ترامپ ماه نوامبر به آمریکا خواهد رفت.

ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده است: "منطقه امن" محور تماس دو رهبر بود و اردوغان به ترامپ گوشزد کرده که هدف از ایجاد این منطقه فراهم سازی "شرایط ضروری" برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است.

دفتر اردوغان تاکید کرد: "منطقه امن" باید در شمال شرق سوریه در برابر تهدید کردهای مسلح علیه ترکیه ایجاد شود.

طبق بیانیه دفتر اردوغان، دو طرف به بررسی مسائل دوجانبه و "منطقه امن" پرداختند و اردوغان به ترامپ تاکید کرد، ایجاد منطقه امن شرط نابودی "تهدید تروریستی" یگان‌های مدافع خلق کرد است که آنکارا آن را گروهی تروریستی و شاخه‌ای از پ.ک.ک می‌داند.

اردوغان تاکید کرده است: کشورش تصمیم به ادامه مبارزه با داعش در سوریه داشته و تمام تدابیر ضروری را برای اجتناب از به وجود آمدن مشکلی مشابه در منطقه لحاظ می‌کند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز در این باره اعلام کرد، در پی تهدید ترکیه به انجام حمله نظامی در شمال سوریه نیروهای محلی خندق‌ها و تونل‌هایی را در مناطق راس العین، تل ابیض و کوبانی حفر کردند تا برای هر گونه عملیات نظامی احتمالی آماده باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه