English

اردوغان:

روابط بسیار قوی و استراتژیکی مبتنی بر منافع مشترک با آمریکا داریم

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما روابط بسیار قوی و استراتژیکی مبتنی بر منافع مشترک با آمریکا داریم و با موفقیت از تمامی بحران‌ها و آزمون‌ها در روابطمان با آمریکا عبور کرده‌ایم.

روابط بسیار قوی و استراتژیکی مبتنی بر منافع مشترک با آمریکا داریم

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی آمریکا و شورای ترکیه آمریکا در آنکارا گفت: طرح اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه نقشه‌های کسانی را که برای برهم زدن روابط ترکیه و آمریکا تلاش کردند به شکست کشاند. ما روابط بسیار قوی و استراتژیکی مبتنی بر منافع مشترک با آمریکا داریم و با موفقیت از تمامی بحران‌ها و آزمون‌ها در روابطمان با آمریکا عبور کرده‌ایم. به رغم مواجه شدن با چالش‌ها اما به دنبال آینده درخشانی در روابطمان با آمریکا هستیم. دونالد ترامپ نیز خواهان تقویت روابط میان دو کشور است.

وی تاکید کرد: ما آماده برعهده گرفتن مسئولیت مبارزه با تروریسم در مناطقی از سوریه هستیم که آمریکا از آنجا خارج خواهد شد. همچنین می‌خواهیم اقداماتی برای ساخت واحدهای مسکونی برای آوارگان در مناطق امن سوریه صورت گیرد. مناطقی که ما امنیت را در آنجا برقرار کرده‌ایم نسبت به بقیه مناطق ثبات بیشتری دارند.

وی گفت: ما تمامی امکانات را برای ایجاد منطقه امن از طریق حمایت لجستیکی از هم پیمانانمان و اداره آن بر اساس منافع مشترک در اختیار داریم.

اردوغان تاکید کرد: ربط دادن گروه ی‌پ‌گ / پ‌ک‌ک به ساکنان محلی توهین بزرگی در حق برادران کرد است. برادران کرد ما که از ظلم و ستم داعش و گروه ی‌پ گ فرار می‌کنند تنها به ترکیه پناه می‌آورند. ی‌پ گ یکی از شاخه‌های پ‌ک‌ک است و این واقعیت در جدیدترین پرونده‌های اطلاعاتی آمریکا درج شده است.

اردوغان گفت: این که رهبر سازمان تروریستی گولن در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به راحتی زندگی می‌کند موجب ناراحتی مردم ما و خانواده‌های شهدایمان است ما از آمریکا می‌خواهیم اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن درباره این سازمان اتخاذ کند.

او درباره روابط تجاری میان ترکیه و آمریکا گفت: امکان ندارد قبول کنیم میزان تجارت بین ترکیه و آمریکا در حد ۲۰ میلیارد دلار باقی بماند. ترامپ در مکالمه تلفنی اخیرش پیشنهاد داد که میزان تجارت میان دو کشور به ۷۵ میلیارد دلار در سال برسد. من نیز از این پیشنهاد استقبال کردم. سیاست‌های آمریکا درباره تجارت یکی از مهمترین عواملی است که مانع افزایش میزان تجارت میان دو کشور می‌شود. بعد از این که واشنگتن مالیات گمرک را درباره واردات ترکیه افزایش داد ما نیز دست به چنین اقدامی زدیم.

اردوغان بر لزوم عدم خلط مسائل سیاسی با مسائل اقتصادی تاکید کرد. وی گفت: من به ترامپ گفتم که اگر آمریکا بخواهد از طریق گروه تروریستی دیگری به نام ی پ‌گ برای از بین بردن داعش تلاش کند با بحران‌هایی مواجه خواهد شد. ما مصمم به از بین بردن داعش هستیم. ما به ترامپ گفتیم که ترکیه ۳۰۰۰ تروریست داعش را از منطقه الباب در شمال سوریه بیرون کرد. حدود ۳۰۰ هزار سوری در ترکیه بعد از پاکسازی مناطقشان از تروریسم از طریق عملیات‌های سپر فرات و شاخه زیتون به کشورشان بازگشتند. سوری‌ها با وجود فرهنگ‌ها و مذهب‌های مختلف در مناطقی که ما امنیت را در آن جا برقرار کرده‌ایم در صلح زندگی می‌کنند. حدود ۳۰۰ هزار تن از ساکنانعین‌العرب سوریه به ترکیه پناه آوردند و ما تمامی امکانات و خدمات آموزشی، تجاری و پزشکی را برای آنها فراهم کردیم. بعد از تصمیم اخیر ترامپ تلاش‌ها برای خدشه دار کردن وجهه ترکیه افزایش یافته است. ما هیچ مشکلی با کردهای سوریه یا عراق نداریم. ما به کردها کمک کردیم و در سخت‌ترین روزهای زندگی‌شان در کنار آنها ایستادیم. ما درهای کشور خود را به روی ۵۰۰ هزار کرد عراقی که از ظلم نظام صدام فرار کرده بودند باز کردیم اکنون نیز کردها و ایزدی‌هایی وجود دارند که از عراق به ترکیه پناه آورده‌اند.

اردوغان بر حمایت خود از ایجاد منطقه "امن" در سوریه تاکید کرد و گفت: در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما این موضوع را مطرح کرده اما آمریکا هیچ اقدامی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

وی گفت: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان متعهد به حمایت از تشکیل منطقه امن در سوریه شده‌اند.

اردوغان گفت: ما هیچ پولی از کسی دریافت نکرده‌ایم و میزان هزینه‌هایمان تا الان به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. اتحادیه اروپا به وعده‌های خود در این باره عمل نکرد ما به بازسازی مدارس در مناطقی مثل الباب، جرابلس و عفرین در شمال سوریه پرداختیم و بیمارستان‌هایی را تأسیس کردیم. همچنین فعالیت‌های اجتماعی را برای جوانان و کودکان به راه انداختیم و این مسئله در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی