English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

جزئیات طرح دو فوریتی مجلس برای اعطای وام فرزندآوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبر عدم اعطای وام فرزندآوری به مشمولان غایب، طرحی دو فوریتی را تدوین کرده اند تا قوانین صحه گذارنده بر این عدم اعطای وام ملغی شود.

جزئیات طرح دو فوریتی مجلس برای اعطای وام فرزندآوری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بحران پیری جمعیت و کاهش نرخ موالید از جمله چالش هایی است که کشور ما از دهه های گذشته با آن مواجه شده و آژیر قرمز این بحران ها در یکی دو سال گذشته به صدا درآمده است. به صدا درآمدن این آژیر باعث شده تا ارگان های مختلف برای تسهیل امور و تشویق مردم به فرزندآوری گام هایی موثر بردارند. 

یکی از این اقدامات ترغیب و تشویق های مالی است که مجلس در این راستا پیش گام بوده و قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به تصویب رسانده و علاوه بر اینکه مبلغ وام ازدواج را چندین برابر افزایش داده، اعطای تسهیلات فرزندآوری را هم در نظر گرفته است.

مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است. دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است و با توجه به تنفس ۶ ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، سررسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است. این شرایط از این رو توسط نمایندگان مجلس به وجود آمده تا مقداری از مشکلات جوانان برای فرزندآوری را حل کند. 

اما به تازگی در مراجعه به بانک ها مشخص شده که مشمولان غایب خدمت سربازی که داری فرزند شده اند و متقاضی دریافت وام هستند، مشمول این تسهیلات نمی شوند و بانک ها از اعطای وام به آنها ممانعت به عمل آورده اند.

 

مشکل عدم اعطای وام فرزند آوری به مشمولان غایب

 

امیرحسین بانکی پور فرد رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری موج، درباره دلیل عدم اعطای وام فرزند آوری به مشمولان غایب گفت: قبلا قانونی داشته ایم که بر اساس آن به مشمولان غایب خدمت سربازی وام و تسهیلات بانکی اعطا نشود، ولی قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که سال گذشته در مجلس تصویب شد و در آن اعطای وام فرزندآوری تصویب شد، ناسخ آن قانون قبلی است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده افزود: طرحی دو فوریتی در کمیسیون امور داخلی کشور و و شوراها و کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت برای بررسی این موضوع تهیه شده و در کمیسیون اقتصادی هم این دو فوریتی بررسی و مورد تائید نمایندگان مجلس قرار گرفته و به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و خیلی زود  این مشکل برطرف خواهد شد.

این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که این اقدام بانک ها خلاف سیاست های کلی نظام برای ترویج فرزند آوری محسوب می شود؟ توضیح داد: بانک ها طبق قانون گذشته عمل می کنند و این موضوع خلاف قانون محسوب نمی شود. هم اکنون مجلس به این موضوع ورود کرده تا قانون قبلی بلااثر شده و قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده توسط بانک ها اجرا شود و این وام به آنها اعطا شود.

 

هر قیدی در اعطای وام فرزندآوری را برمی داریم

 

همچنین بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به این خبر گفت: مشکل عدم اعطای وام فرزندآوری به مشمولان غایب را با طرح دو فوریتی که در مجلس آماده شده است را حل شده می دانیم. 

وی در ادامه بیان کرد: به این طرح دو فوریتی رای داده ایم و به زودی این طرح در مجلس بررسی و تصویب خواهد شد، زیرا اکثر نمایندگان با این طرح موافق هستند. 

این نماینده مجلس یازدهم گفت: از این به بعد در اعطای وام دیگر به این نگاه نمی شود که فرد خدمت سربازی را انجام داده یا نداده است. به همه افراد دارای فرزند وام فرزندآوری اعطا خواهد شد. 

محبی نجم آبادی با تاکید بر اینکه هر قیدی در اعطای وام فرزندآوری را برمی داریم افزود: به عنوان مثال حتی اگر مشمول دارای فرزند غایب، چک برگشتی هم داشته باشد باز هم وام فرزندآوری به آنها تعلق می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه