English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مالیات بر خانه های لوکس برای بنگاه ههای اقتصادی اجرا شود / بنگاه های دولت مهمترین عامل نوسانات بازار مسکن

دولت اعلام کرده که مالیات بر خانه های لوکس و خانه های خالی اجرا می کند، هرچند این قانون کامل اجرایی نشده اما به گفته کارشناسان فشار آن به جای اینکه روی نهادها و بانک های وارد شود که در سال های اخیر بر معاملات مسکن تاثیر گذاشته اند بیشتر روی مردم فشار وارد می کند.

مالیات بر خانه های لوکس برای بنگاه ههای اقتصادی اجرا شود / بنگاه های دولت مهمترین عامل نوسانات بازار مسکن

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه  مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خانه های لوکس نشان می دهد که دولت کسری بودجه بالایی دارد، گفت: هم اکنون دولت به هر قیمتی به دنبال جبران کسری بودجه است و این مساله می تواند مشکل ساز باشد، زیرا عمدتا همه افرادی که خانه های مشمول مالیات دارند درامد بالایی ندارند و برخی از دارایی ها در سال های اخیر ارزش بالایی پیدا کرده اند و این موضوع می تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

جواد صلاحی با بیان اینکه در دنیا مالیات بر کل درآمد وجود دارد و براساس ارزیابی مجموع دارایی ها و درآمدهای فرد این مالیات وضع می شوند، افزود: اما در ایران اینگونه نیست و سیاست گذاری ها به گونه ای هست که مالیات بر معاملات سکه و ... اخذ می شود در حالی که ممکن است این معاملات توسط فردی بازنشسته انجام شود که در شرایط کنونی به آن درآمد وابسته است یا اینکه خانه ای او در نتیجه تورم بالا رشد قیمت داشته و حالا دارایی ارزشمندی است و ثروت محسوب می شود اما درآمد چندانی ندارد، آیا گرفتن مالیات از چنین فردی منطقی است؟ به طور قطع اخذا مالیات از خانه چنین فردی عدالت نیست بلکه بی عدالتی هست.

 

دلایل اجرای اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه می تواند بر توزیع عادلانه ثروت کمک کند گفت: در حال حاضر افرادی هستند که با فعالیت های سوداگرانه درامدهای بالایی دارند اما مالیاتی نمی دهند به همین دلیل اجرای قانون مالیات بر عایدی می تواند برای افرادی که تاکنون درآمد بالایی داشتند و مالیات نداده اند ابزاری برای ملزم کردن آنها در پرداخت مالیات باشد و اگر این مسیر ادامه پیدا کند علاوه بر اینکه آنها مجبور می شوند سرمایه ها را به بخش های تولیدی وارد کنند و این مساله مشکلاتی را که در سال های اخیر در نتیجه معاملات ارزی و ... به وجود آمده بود از بین می رود.

محمد طغیانی با تاکید بر اینکه قانون مالیات بر عایدی نیازهای واقعی مردم برای استفاده از مسکن، خودرو و ... در نظر گرفته شده ، تصریح کرد: طبق قانون همه مردم برای استفاده ی شخصی خود می توانند خودرو یا آپارتمان داشته باشند و مالیاتی هم بابت آن نمی پردازند اما اگر این دارایی ها برای آنها با هدف سود کردن باشد به طور قطع مانند هر فعالیت اقتصادی دیگری مشمول مالیات می شوند و از آنها چشم پوشی نمی شود.

به گزارش خبرگزاری موج در سال های اخیر بسیاری از بانک ها و نهادهای دولتی برای اینکه بتوانند از تورم ناشی نوسانات اقتصادی سود ببرند وارد بازار ملک شدند و از این محل هم سودهای کلانی بردند . حتی مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرگزاری موج تاکید کرده که بخش عمده ای از نوسانات بازار مسکن مربوط به معاملات سوری شرکت های زیرمجموعه ای بانک ها بوده است، زیرا در مناطق مختلف علاوه بر لوکس سازی وارد معاملات سوری هم شدند و این موضوع باعث شد تا قیمت ملک به صورت نجومی بالا برود و دود آن تنها به چشم مردم رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه