English

ماجرای مالباختگان صرافی کریپتولند به کجا رسید؟

وضعیت مالباختگان صرافی کریپتولند هنوز در هاله ای از ابهام است در حالی که مسئولان قضائی قول همکاری داده اند، با این حال مدیران این صرافی به بهانه های مختلف کاربران این صرافی را در بلاتکلیفی نگهداشته اند.

ماجرای مالباختگان صرافی کریپتولند به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازداشت سینا استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری به جرم کلاهبرداری موجی از نگرانی ایجاد کرده بود در همان زمان عباس آشتیانی رئیس وقت کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفته بود: «مردم نگران دارایی‌ های دیجیتال خود نباشند. طبق شنیده‌ها و مذاکرات انجام شده دارایی دیجیتال مردم بعد از بررسی سوابق تراکنش‌ها و صحت تراکنش‌های سکوی کریپتولند به آن‌ها باز خواهد گشت.»

پس از دستگیری مدیران مختلف صرافی " کریپتولند " به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور اعلام شد تمامی کاربران باید برای تعیین تکلیف سرمایه‌شان، اطلاعات و جزییات دارایی خود را در مورد میزان سرمایه موجود در این صرافی به طور کامل در سایت گرداب وارد کنند. در همین راستا مقامات قضایی این پرونده اعلام کرد: کاربران به منظور دریافت دارایی‌هایشان باید با مراجعه به وبسایت کریپتولند، که حالا به «سامانه عودت دارایی کاربران کریپتولند» تبدیل شده، مشخصات و دارایی خود را برای شروع حسابرسی وارد ‌کنند تا بتوانند با مراجعه به این سامانه از وضعیت تایید لیست دارایی‌های خود مطلع شوند.

با این حال کاربران کریپتولند هنوز دارایی خود را دریافت نکردند و در طول ماه‌های گذشته چندین بار دست به تجمعات اعتراضی زیادی برای بازپس‌گیری دارایی خود برگزار کردند و  مقامات قضایی نیز بارها برای برگرداندن پول کاربران وعده دادند اما تا کنون هیچ کدام از وعده‌ها محقق نشد.

شرکت یکتا اکسیر سبز که با نام تجاری کریپتولند از سال ۱۳۹۶ در زمینه بلاکچین و رمزارزها فعالیت داشته و جزو اولین صرافی‌های رمز ارز در ایران بود و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر داشت که همان زمان با این اتفاق و مسدود شدن صرافی رمزارز کریپتولند، فعالیت این صرافی به حالت تعلیق درآمد و از آن زمان امکان واریز و برداشت پول و دسترسی به دارایی‌های دیجیتال برای کاربران مسدود شد. در آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست‌های کاربران صرافی کریپتولند اعلام شد: با دستور قضایی و همراهی و نظارت عوامل انتظامی، آقای سینا استوی نسبت به آماده سازی و فعال نمودن سایت صرافی کریپتولند جهت دسترسی کاربران به دارائی‌های خود، مشغول بوده و به زودی پس از رفع موانع فنی سایت جهت دسترسی کاربران بازگشایی خواهد گردید.

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه در شهریورماه خبر از توزیع ۱۳۰ میلیارد تومان به زیان‌دیدگان کرپیتولند داده بود، گفت:« در پرونده کریپتولند حدود هشت نفر بازداشت هستند و افراد زیادی در این پرونده متضرر شده‌اند. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آن‌ها بیش ۲۰۰ میلیارد تومان است. با کمک سازمان اطلاعات سپاه و دادسرای تهران اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آن‌ها جهت توزیع بین مالباختگان صورت گرفته است.»

در اواخر آبان ماه خبری درباره آزادی سینا استوی مدیر عامل صرافی کریپتولند منتشر شد و او سپس مدعی شد «در حال توسعه زیرساخت صرافی کریپتولند برای پرداخت دارایی کاربران است و کاربران قدیمی نیز می‌توانند برای جبران ضرر دو ماه بدون کارمزد از خدمات صرافی استفاده کنند.»

براین اساس تعداد 6 نفر از نمایندگان کاربران جهت اطلاع از روند کار صرافی و بیان خواسته ها و نظرات کاربران و مشاهده میدانی شرایط ، موفق به دیدار با سینا استوی شدند. نمایندگان کاربران صرافی کریپتولند اعلام کرده اند که « راه اندازی سایت و بازگشایی صرافی به طور کامل و در شرایطی که تمامی ملاحظات امنیتی شبکه جهت دسترسی ایمن و تحت کنترل و پایش برای دسترسی آنان به وجوه ریالی و ارزی حداقل ظرف چند هفته آینده امکان پذیر نخواهد بود، زیرا دفتر و محل سایت اصلی صرافی که زیر ساختهای فیزیکی و سخت افزاری مورد نیاز اولیه استارت کار در آنجا قرار داشته ، طی ماههای گذشته به مالک اصلی تحویل گردیده و مالک نیز اقدام به واگذاری محل به مجموعه ای دیگر نموده، زیر ساختهای فیزیکی و سخت افزاری را واگذار کرده است و تا کنون رایزنی و پیگیریها از طرف آقای استوی در خصوص بازپس گیری محل مورد اشاره ( که در یک قلم فقط بیش از ده کیلومتر کابل کشی جهت سیستمهای موجود در آنجا وجود داشته است) نتیجه بخش نبوده است. همچنین به دلیل مسائل امنیتی که از طرف مقام محترم قضائی عنوان شده تا کنون اجازه دسترسی مستقیم مدیر عامل صرافی کریپتولند به منابع مالی و حسابهای بانکی برای ایشان میسر نشده که این مسأله نیز مستلزم پیگیری جدی است تا ان شاالله با همراهی و مساعدت مسئولین محترم قضائی و دستیابی به راهکاری معقول و قانونی ، نهایتا این مشکل نیز در اسرع وقت رفع شود تا منابع مالی مورد نیاز صرافی تأمین شود. در این خصوص پیشنهاد مدیرعامل صرافی کریپتولند این بود که جهت اطمینان خاطر کاربران و اطلاع میدانی از شرایط صرافی در طول هفته و با هماهنگی قبلی هر سری تعدادی از کاربران در صرافی شخصا حضور یافته و بیننده و شنونده  شرایط باشند.

راهکار حل این مشکل چیست؟

یک کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در خصوص راهکار حل این مشکل گفت: باید توجه داشت که اپلیکیشن های صرافی داخلی همه بصورت اوپن سورس یا با گرفتن یک API از خارج کار می کنند و قابلیت جایگزینی توسط سایر صرافی های دیگه را دارند. البته نباید فراموش کرد که این صرافی حتی با وجود چندین سرور نیز می تواند به فعالیت قبلی خود بازگردد، در واقع ابتدای کار می تواند با ایجاد کیف پول از سرمایه کاربران صیانت کرده و مشخص شود هر کدام از آنها چقدر دارایی دارند و بعد بحث انتقال دارایی رمزارزی به کیف پول های خارج از این صرافی اجرا شود، این روند می تواند بدون انجام هرگونه معامله یا واگذاری دارایی ها باشد تا از این طریق تراکنش قابل کنترل باشد از طرف دیگر این صرافی هنوز زیرساخت های لازم برای انجام صدها تراکنش در ثانیه را ندارد. حال باید دید که اگر مسئولان دغدغه حل مشکل مردم را دارند آیا زیرساخت های حقوقی لازم برای اجرای این عمل را فراهم می کنند یا خیر!؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • حسن

    من که زندگیم نابود شد .پولامونو پس بدین .بااین کار دولت فقط به خودش ضرر زده چون الان هیچ کس سرمایه گذاری تو صرافی ایرانی نمیکنه همه مردم پولاشونو به خارج میفرستن

  • امیر

    زندگی منم نابود شدددد دآقا دیگه بسههههههه بخدا این راهش نیست بیشتر از 7 ماه شد چرا کسی رسیدگی نمیکنههههههههه بخدا کم مونده برم زندان

  • فرشاد

    تازه بعد این همه وقت فهمیدن مالک محل همه وسایل و ملک رو واگذار کرده؟؟؟؟!!!! عججججب... مقلطه تا کی آخه؟! تورو به همون خدایی که خودتون بهش اعتقاد دارین تکلیف مردمو روشن کنید.

  • فرشید

    از خدا میخوام به مسئولین کمی شرف بده
    آمین

  • حسین شاهنظری

    چرا خبری از عودت پولها نیست.
    تورو خدا یه کاری کنین تو این اوضاع گرونی احتیاج به سرمایم ن داریم

  • هادی

    با دستگیر شدن آقای استوی مردم را بیچاره کردن

  • حسین تاراسی

    من که نابود شدم خاک کجا رو به سرم بریزم باور کنید من نمیدونستم سیگار چیه ولی این ۷ ماه روزی دو پاکت سیگار میکشم خاهش میکنم از شما هرکس باشه مدیر باشه ریس باشه پول مار پس بدید

  • ناشناس

    صرافی مشغول بکار بود طرف را گرفتید و سپس آزادش کردید. خب اگه بیگناه بوده چرا گرفتیدش؟ اگه گناهکار بوده چرا رهاش کردید بدون اینکه ضمانتی بابت پرداخت بدهی هاش به مردم داشته باشه. الان یکماهه تو سایت صرافی نوشته منتظر خبرهای خوش باشید. حتما باید منتظر باشیم تا مثل خاوری فراریش بدید بره کانادا و خبر خوش بده که من کانادا هستم؟

  • احسان

    همه این بازیا واسه کسریاتونه مسول بیخرد ماه ها مردم و سر کار گذاشتید لعنت بهتون

  • بهلول

    هيچ تخلفي صورت نگرفته بود موضوع فقط سرقت پول مردم بعد سلطان بيت كوين درست كردن و اعدام سلطان خود ساخته بيت كوين و پول مردم رو بالا كشيدن بود!!! اين كاريه كه تو همه پرونده ها مي كنند..مگه اعدام مردم بيچاره براي ما پول ميشه!!!!؟؟؟ اگه اينجوريه كه سر شهيد شدن سردار سليماني و سردار فخري زاده همه شما مسسوولين نظام رو بايد 60 بار اعدام كرد كه با بي كفايتي در محافظتشون باعث شهادتشون شدين!!با اين نوع فلسفه قضايي پس سر اون همواپيماي اوكرايني نبايد يك نفر از شما رو زنده گذاشت كه!!!

  • Hamed

    هیچ کلاهبرداری در کار نبود داشت کار می‌کرد، هدف بلوک کردن و بالا کشیدن پول مردم بود ، مثل بورس
    سرمایه خیلی بیشتر از این ارقام بوده

  • ashki

    آقا خدا وکیلی یکی چرا جواب نمیده سال تموم شد ولی این متن سینا استوی هنوز همنجوریه
    میخایم صدسال دیگه هم برنگردی با اون خبرای خوبت
    قبلش هم که قاضی پرونده و سایر مسئولین به ریش ملت میخندیدن
    مسئولین قوه قضاییه اگه راست میگفتن که قبل از اینکه بذارن این یارو متن و بیانیه بده باید حسابای مردم رو تسویه میکردن
    خدا وکیلی اینو دیگه به اشتراک بذار تا الان ده تا پیامم رو بلاک کردین و پخش نکردین هیچ حرف غیر قانونی هم نزدم

  • علیرضا

    واقعا ینی تو این همه کارمند برو بیا هزینه ها حقوقها این همه دم از اسلام و علی منش بودن یکی تو این سیستم نییییییست ؟ جواب ملت و دنبال کار ملت باشه ؟ ینی یکی از این رییس روسا از خدا نمیترسه ؟ نمیگه فردای امروز چی باید جواب بدم ؟ هیچی هیچی ینی باید همه کارهای ارگانها و وزارتها و مجموعه ها رو اطلاعات سپاه انجام و پیگیر باشه ؟ این همه حقوق خدم هشم و کارمند و رییس هیچکدوم پیگیر کار مردم نیست

  • بدبخت کریپتولند

    هدف فقط گرفتن پول مردم بود. همیشه یه بازی جدید هست که سر ملت کلاه بزارن. تکلیف این مردمی که زندگیشون نابود شد چیه؟ این خبر خوشی که آقایون در صفحه اصلی سایت گذاشتن تا چه حد میتونه خوب باشه که فشاری که این مدت رو مردم آوردن بخواد جبران بشه؟ چه خبری میتونه این ضرری که متحمل شدیم رو جبران کنه؟

  • حسین

    اینا همش نقشه است ،
    آخرش اینو فراری میدن ، دولتم پولارو میکشه بالا. ما که نابود شدیم. ایشالا اینام نابود شن.

  • مال باخته

    نیاز مبرم به اون چندرغازی که در صرافی بود داریم. دردمونو به کی بگیم؟ اصلا کی این پیامارو می خوونه؟

  • سروش

    طرف با ارز دولتی رفته دسته بیل وارد کرده نه کاریش داشتن نه دارش زدن نه تونستن حرفی بهش بزنن .یک صرافی تو ایران بود که صاحبش تو ایران بود و شغل ایجاد کرده بود و مردم هم بهش اعتماد داشتن .این آقای استوی هم باید مثل کسای دیگه میرفت بیرون ایران و اونجا کار میکرد و پول مردم و میخورد و دستتونم به هیچ جاش نمیرسید .یک نفر هم که داره درست کار میکنه شما نمیذارید .من موندم مگه همین آقای رئیسی توی قوه قضائیه نگفتند کارها را سهل کنید برای مردم .پس چی شد .این آقای استوی این پولها براش پول نیست و فقط جت شخصیش ده ها برابر کل این مبالغ می ارزه پس من خودمو مال باخته نمیدونم و از اولم که سرمایه گذاری کردم آقای استوی گفت حرفش ضمانت هست و ما هم قبولش داریم .مشکل این آقا اینه که میخواد شغل ایجاد کنه و باعث رشد ایران بشه و تا فراریش ندن دست بردار نیستند

    • یکی مثل بقیه

      کار رو برای دزد ختلاس گر راحت کنن قطعا منظورشون این بوده تا راحت تر دست تو جیب مردم کنن و نداشته هاشونم ازشون بگیرن

  • ناشناس

    گویا دیگه تموم شد .خبری هم که نیست بریم یه جا دیگه سرمایه گذاری کنیم یه دزد دیگه پول دار بشه.

  • Eli

    با این پولهایی که ملت میزارن تو این جور بازارها خب معلومه که مسوولین محترم به این فکر میفتند که چه ملت پولداری داریم ...تا بریم تلکشون کنیم ...کی گفته مردم پول ندارند؟؟؟

  • علی

    کدام کلاهبرداری..کار خودش دولت بود کسری بودجش را جبران کنه

    • ashki

      کلاهبرداری از این و بورس کلان تر تو تاریخ اقتصاد هیچ کشوری نیست میگی کدوم کلاهبرداری؟
      شایدم معنی کلاهبرداری رو نمیدونی یا فکر میکنی فقط اشخاص حقیقی میتونن کلاهبردار محسوب بشن

  • محمد

    من که کلا نامید شدم وبس

  • سپهر

    فعلا مسئله مهم ازاد سازی سواحل دریاست.

  • لیلا

    سلام منم ۴۵ میلیون ترون قرن جدید گذاشتم رفت به فنا. از کجا میتونیم شکایت کنیم. .آیا کسی می‌داند چطوری باید پپولومون را برگردونیم. . تو را خدا هرکس میدونه جواب بده. ثواب داره. زندگیم داره از هم میپاشه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی