English

غار دانیال، بهشت غار نوردان و گردشگران

غار دانیال، دومین غار رودخانه‌ای ایران و به تعبیری بهشت غارنوردان و گردشگران به شمار می‌رود که چشمه‌ها و حوضچه‌های بسیار زیبا و دالان‌های تنگ و پیج و خم آن مناظر جذاب و منحصر بفردی را به این اثر طبیعی بخشیده است.

غار دانیال، بهشت غار نوردان و گردشگران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، کشور ایران سراسر زیبایی و پر از جاذبه‌های گردشگری است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در این میان وجود غارهای متعدد در هر شهری از شمال تا جنوب بر جاذبه‌های بی نظیر ایران افزوده است. یکی از این غارهای هیجان انگیز غار دانیال است؛ غاری با دالان اصلی و پیچ ‌و‌ خم‌های فراوان که آب‌های زلال آن تا حوضچه‌ها و آبشارهای کوچک ادامه می‌یابد.

 

دانیال؛ دومین غار آبی بزرگ کشور

شمال کشور به دلیل طبیعت زیبا همراه با جنگل، کوه، دریا و غارهایش همواره کانون توجه گردشگران در همه فصول سال است که برخی از جاذبه‌های آن همچنان ناشناخته مانده است.غار دانیال را دومین غار آبی بزرگ کشور می‌شناسند که از میان جنگل‌های انبوه در خطه مازنداران می‌گذرد. این غار در همه فصول دمای هوای ثابتی دارد که همین موضوع آن را منحصر به فرد می‌کند.  

غار دانیال واقع در شهرستان عباس آباد است؛ ظرفیتی که سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است. حرکت آبی در این غار سبب شده تا سنگ‌های آهک آن شکل‌های متفاوتی به خود بگیرد که از دیگر از جاذبه‌های آن به شمار می‌رود. همچنین سقف این غار آمیخته به مواد آهکی است و رودهای جاری و چشم انداز دلفریب در این غار سبب شده تا او را با غار علیصدر همدان مقایسه کنند.

دانیال 1

دانیال، غاری با سقف منتقش به مناظر طبیعی

غار دانیال، دارای یک شبه دالان اصلی به طول تقریبی یک هزار و ۵۰۰ متر و عرض تقریبی پنج متر است که با پیج و خم‌های فراوان و گذر از دالان‌های تنگ و باریک پرآب و حوضچه‌های کوچک ادامه دارد. چشمه‌ها و حوضچه‌های کوچک آن بسیار زیبا است، به طوری که هوای آن در تابستان بسیار خنک و در زمستان گرم است و همین یکی از دلایلی است که باعث جذب گردشگران مختلف برای دیدن آن می‌شود.

گردشگران بسیاری می‌گویند که تاکنون غارنوردی نتوانسته است بیشتر از سه کیلومتری عمق آن را پیش بروند. به گفته این کارشناسان این غار حدود 6 هزار متر طول دارد که لازم است شناسنامه آن تکمیل شود. وجود ستون‌های آهکی آویزان از سقف که به صورت فوق العاده زیبا و به رنگ قهوه‌ای از جمله شاخصه‌ها و مناظر جذاب و منحصر بفردی را به این اثر طبیعی بخشیده است که در نوع خود بی نظیر است.

برای ورود به غار باید حدود سه متر پایین رفت، سقف آن نیز منقش به مناظر طبیعی و بسیار زیبایی است که جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است. حرکت همزمان چهار قایق در کنار هم از دیگر مزیت‌های غار دانیال است. علت نامگذاری این غار به دلیل همجواری با روستای دانیال است. فاصله این غار از تهران ۲۲۵ کیلومتر است.

غارنوردان بسیاری در ماه‌های مختلف سال برای عبور از تونل این غار به آنجا می‌روند و همگی آنها آرزوی رسیدن به انتهای غار را در سر می‌پرورانند. آب غار دانیال از چند چشمه کوچک تأمین می‌شود که آب این چشمه پس از پیوستن به یکدیگر، رود کوچکی را تشکیل می‌دهند و در طی مسیر این غار آب جاری است. از این‌رو آن را، غار رودخانه‌ای ایران نیز نامیده‌اند.

همچنین، قسمتی از این غار به دلیل وجود خفاش‌های آویزان از سقف شاید کمی وحشتناک باشد اما این بخش هم به نوبه خود همراه با زیبایی‌های خاص است. دمای هوای داخل غار دانیال حدود ۲۳ درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود ۱۷ درجه است.

 

جنگل‌های انبوه در مسیر رسیدن به غار دانیال

در مسیر روستای دانیال تا خود غار، جنگل‌های بلوط، ون، توسکا، شیردار، نمدار وآزاد وجود دارند که سبب می‌شود فاصله 45 دقیقه‌ای تا رسیدن به غار برای گردشگران کوتاه شود. همچنین وجود قارچ‌های سمی و وجود انواع پرندگان نیز به این طبیعت زیبایی دوچندانی بخشیده است. از دیگر مزیت‌های این مسیر داشتن امکانات رفاهی مانند هتل و ویلا که میزبان سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی است تا خاطرات طبیعت گردی زیبایی را برای آنان به ارمغان آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه