English

دانستنی‌های پزشکی؛

چه عاداتی پوستمان را چروک می‌کند؟

در طول روز ممکن است همه ما کارایی انجام ‌دهیم که عادی باشد اما به مرور موجب ایجاد و تشدید چین‌وچروک پوستی می‌شوند.

چه عاداتی پوستمان را چروک می‌کند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، این روزها یکی از جنجالی‌ترین موضوعات زیبایی به موضوع جوان سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و علائم پیری مرتبط می‌شود.

هر چند که تاکنون صدها نوع محصول از قبیل کرم، سرم، ژل و... در صنعت زیبایی تولید و عرضه شده است و قدرت تاثیر بسیاری از این محصولات به قدری شگفت انگیز است که نمی‌توان به راحتی تاثیر آنها را نادیده گرفت.

بدون شک بالا رفتن سن موجب پیدا شدن چین و چروک می‌شود و نمی‌توان از روند طبیعی پیری پوست جلوگیری کرد؛ اما با کاهش برخی از عادت‌ها می‌توان از تسریع این روند پیشگیری کرد.

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن از رایج‌ترین دلایل افزایش چروک صورت محسوب می‌شود. نتایج حاصل از بررسی‌های انجام شده بر روی دوقلوها این مساله را کاملا تایید می‌کند. بنابراین، سیگار را کنار گذاشته و با چروک‌ها خداحافظی کنید.

 

مدام چشم‌هایتان را می‌مالید

پوست دور چشم‌ها بسیار نازک و ظریف بوده و به سرعت دچار چین و چروک می‌شود. اگر پوست این ناحیه را زیاد دستکاری می‌کنید و می‌مالید باید این را بدانید که این کار باعث کشیدگی پوست دور چشم‌ها شده و کلاژن و الاستین را از بین می‌برد. بنابراین موجب بروز چین و چروک زودهنگام در این نواحی می‌شود. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید تأثیر آن نیز بیشتر خواهد بود. معمولاً خانم‌ها برای آرایش چشم‌ها عادت دارند پلک خود را به سمت پایین بکشند. این کار تأثیر مخربی روی پوست دور چشم‌ها دارد.

عینک

استفاده نکردن از عینک آفتابی

تنگ کردن چشم‌ها زیر نور خورشید به ماهیچه‌های میان ابرو‌ها و دور چشم‌ها فشار می آورد و آن‌ها را منقبض و چروک می‌کند. به مرور زمان، این چین و چروک‌ها عمیق‌تر و بیش از پیش تثبیت می‌شوند. مهم‌ترین نشانه‌ تنگ کردن چشم ها، چروک‌هایی است که در گوشه‌ آن‌ها به وجود می‌آیند. بهترین راه به منظور جلوگیری از این چین و چروک‌ها، استفاده از عینک آفتابی است.

 

رژیم غذایی

مصرف زیاد غذاهای قندی نه تنها بر روی افزایش وزن تاثیرگذار هستند بلکه موجب می‌شود تا شما پیرتر نشان داده شوید. مولکول‌های شکر با انجام فرآیند آسیب‌رسانی به بدن به نام گلیکاسیون، به پروتئین‌های پوست (شامل کلاژن) چسبیده و با تبدیل آن‌ها به مولکول‌های جدید و مضری، موجب سفتی و بدشکلی آن‌ها می‌شوند. این امر منجر به کاهش یافتن ارتجاع‌پذیری و شفافیت پوست می‌شود و همچنین خطر خط افتادن پوست را به همراه دارد. شکرهای تصفیه شده و سایر کربوهیدرات‌ها نیز با افزایش سطوح انسولین، التهابات پوستی را نیز به همراه دارند. التهاب پوستی، آنزیم‌هایی را در بدن به وجود می‌آورند که موجب تجزیه کلاژن و الاستین می‌شوند که در نهایت شل شدن پوست و چروک را به همراه دارند.

 

به روی شکم می‌خوابید

هنگامی که دمر می‌خوابید صورتتان روی بالش فشرده می‌شود و این مسئله نیز موجب چین افتادن آن می‌شود. بعد از چند ساعت که در این وضعیت بمانید در همان ناحیه چین میافتد. علاوه براین خوابیدن روی شکم باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود چون در این وضعیت گردش خون دشوارتر انجام می‌شود. راه‌حل مناسب این است که به پشت بخوابید به طوری که سرتان به میزان کمی بالاتر از سطح بدنتان قرار بگیرد.

 

استفاده نکردن از ضد آفتاب

قرار گرفتن پوست در معرض نور آفتاب یکی از اصلی‌ترین دلایل پیری پوست محسوب می‌شود. اشعه‌های ماورا بنفش ساطع شده از نور آفتاب، باعث آسیب سلولی و از بین بردن ساختار الاستین و کلاژن پوست می‌شوند.

کمبود خواب

کمبود خواب

پوست ما شب‌ها هنگام خواب، خود را ترمیم و بازسازی می‌کند بنابراین اگر خودتان را از یک خواب خوب شبانه محروم کنید، پوست شما نمی‌تواند خود را به خوبی بازسازی کند، مسئله‌ای که تغییرات سلولی را کاهش می‌دهد و باعث کدر شدن و صدمه دیدن پوست می‌شود.

 

پاک نکردن آرایش

هنگامی که با آرایش به خواب می‌روید، عملا از پوست خود این درخواست را می‌کنید تا چروک شود. آرایش و آلاینده‌های محیطی که در طول روز بر روی پوست می‌نشینند، به درون حفره‌های پوستی کشیده شده و موجب از بین رفتن کلاژن و الاستین می‌شوند. این امر باعث افزایش یافتن فرایند کهولت سن شده و به خط افتادن و چین و چروک پوستی منجر می‌شود. هر شب قبل از خواب، پوست خود را تمیز کرده و کرم مرطوب‌کننده بزنید.

 

تخلیه جوش صورت

بهتر است که که دیگر دست از تخلیه کردن جوش‌ها بردارید و اجازه دهید جوش‌ها خود به خود یا به صورت طبیعی از بین بروند. هر زمان که جوش‌های خود را تخلیه می‌کنید، موجب آسیب‌رسانی به پوست خود شده و التهاب، زخم و چروک‌های پوستی حاصل می‌شوند.

 

تکیه دادن صورت به دست‌ها

تکیه دادن صورت به دست‌ها می‌تواند موجب چروک شدن پوست صورت شود. وقتی دست‌های خود را تکیه‌گاه صورت‌تان قرار می‌دهید، این کار صورت را چین می‌اندازد که در صورت تکرار این حرکت، چین و چروک‌ها به مرور تثبیت می‌شوند.

 

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده

قرارگیری هر روزه در معرض مه دود، دود سیگار و اگزوز ماشین، موجب آسیب رسیدن به پوست می‌شود، مسئله‌ای که منجر به تنش اکسیداتیو و پیری زودرس پوست می‌شود. به همین علت است که شست و شو و پاک سازی روزانه‌ پوست بسیار مهم است.

 

مرطوب کننده‌ها

هنگامی که پوست رطوبت کافی از محیط دریافت نمی‌کند، دچار خشکی می‌شود. خشک بودن پوست زمینه ایجاد چین و چروک‌های ریز پوستی را به وجود می‌آورد و اولین علائم پیری را در پوستتان ظاهر می‌کند. استفاده مداوم و روزانه از مرطوب کننده‌ها، باعث تامین رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوستی و جلوگیری از خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود.

 

آبرسان‌ها

همانطور که پیش از این نیز به اشاره شد، نقطه آغازین به وجود آمدن چین و چروک‌ها، خشکی پوست و دهیدراته شدن سلول‌های پوستی است. به همین علت وجود آبرسان مناسب در روتین مراقبتی، مانع از دهیدراتاسیون و خشکی پوست می‌شود و از بروز علائم و نشانه‌های اولیه پیری پوست جلوگیری می‌کند.

 

ورزش نکردن و عدم تحرک

طبق یافته‌ها و پژوهش‌های علمی محققان، ورزش کردن منظم در طول هفته، موجب بهبود عملکرد سیستم گردش خون شده و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. ازاین رو باعث جوان ماندن پوست و تعویق پیری می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

از کاهش کلسترول بد تا جلوگیری از پیری، خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

از خواص خیار چه می‌دانید؟

چه ویتامین‌هایی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه