English

دانستنی های پزشکی؛

از کاهش کلسترول بد تا جلوگیری از پیری، خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

میوه کاکتوس مملو از مواد مغذی و ویتامین هاست و حتی از عصاره گل کاکتوس می توان به عنوان یک ماده در محدوده محصولات مراقبتی از پوست استفاده کرد.

از کاهش کلسترول بد تا جلوگیری از پیری، خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شاید شما هم وقتی نام کاکتوس و یا حتی میوه آن را می شنوید به یاد آن کاکتوس های سبز رنگ پر از تیغ می افتید که در کارتون ها و انیمیشن ها می دیدیم اما آیا اصلا از وجود میوه ای بنام کاکتوس خبر دارید و یا اصلا می دانید چه ویژگی ها و خاصیت هایی دارد؟

براساس تحقیقات انجام شده میوه کاکتوس دارای ترکیبات مواد مغذی خاص و ویتامین های فراوانی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

میوه کاکتوس و ارزش غذایی آن

میوه کاکتوس در میان اشکال هندسی شکل بیضی را به خود گرفته است و بطور معمول رنگ آن یا قرمز است و یا بنفش و سطحش نیز پوشیده شده است از خارهای ریزی که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌هایی در گلو، مری و معده شود.

اگر بخواهیم طعم این میوه را توصیف کنیم می توان اینطور گفت که، گوشت میوه کاکتوس، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن به وجود آمده است و در واقع بنوعی کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه‌ای سبز را می‌دهد.

میوه کاکتوس جدا از اسم، ظاهر و اصالت غیرمعمولی که دارد، دارای ترکیب مواد مغذی خاص از جمله مقدار زیاد ویتامین C، گروه خانواده‌ٔ ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، مس و فیبر غذایی است و در رابطه با ترکیبات آلی، میوه کاکتوس سرشار از زردینه‌ها، پلی فنول ها و بتالین‌ها است که تأثیر مثبتی روی سلامتی دارند.

 

کاکتوس2

انواع میوه کاکتوس

سه نوع میوه کاکتوس وجود دارد که عبارتند از:

 سان پدرو

 این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی است که آب به دست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه می‌شود و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند.

 

 هودیا

این نوع اغلب در آفریقای جنوبی به عمل می‌آید و به درمان چاقی مفرط کمک می‌کند.

 

 اوپنتیا

سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان تأثیر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

کاکتوس3

 خواص میوه کاکتوس

 

ضد التهابی و ضد دیابت

در مصر یک کاکتوسی به نام اپونتیا وجود دارد که از آنها به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد دیابتی در طب سنتی استفاده می کنند. عصاره هایی که از گل کاکتوس بدست می آید دارای خواص ضد درد و اثرات ضد التهابی بالقوه ای هستند.

 

آنتی اکسیدان و آنتی اوکروجنیک

عصاره های گیاهی، دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد اوکروجنیکی است.

 

جلوگیری از علائم پیری

این آنتی اکسیدان های میوه کاکتوس پوست شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بنابراین از نشانه های پیری مانند خطوط، چین و چروک ها جلوگیری می کنند.

 

رطوبت پوست را حفظ می کند

عصاره گل کاکتوس به عنوان یک ماده در محدوده محصولات مراقبتی از پوست مورد استفاده قرار می گیرند. آنها در حفظ رطوبت طبیعی پوست و جلوگیری از رطوبت از سطح پوست کمک می کنند. به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و آنتی هیستامینی آنها شناخته شده اند.

 

کاهش کلسترول بد

میوه کاکتوس حاوی مواد مغذی زیاد، آنتی اکسیدان و ویتامین های A ،C ،E، آهن، کلسیم و کاروتنوئید ها است و به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها با سرطان مقابله می کند و سبب کاهش کلسترول بد خون می شود.

میوه کاکتوس به دلیل دارا بودن انواع آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی در دسته سوپر فودها قرار دارد.

میوه کاکتوس دارای فیبر است که این فیبر موجود در آن، قند خون را کاهش می دهد و از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می کند و بدین صورت از چاقی و ابتلا به دیابت نوع دو جلوگیری می کند.

میوه کاکتوس اثرات درمانی فراوانی مانند محافظت از سلول های مغزی در مقابل آسیب و ابتلا به آلزایمر، سم زدایی از کبد و طحال دارد و همچنین باعث کاهش جذب قند خون و تناسب اندام می شود.

پیشنهاد می شود در صورتی که برای نخستین بار این میوه را مصرف می کنید ممکن است دچار الرژی شوید چون این میوه در دسته الرژی زا ها است.

جالب است بدانید، در آمریکای لاتین این میوه را به صورت پخته، کبابی در انواع خورشت و سوپ، سالاد و حتی به صورت مربا سرو می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

مزایای استفاده از کیوی برای پوست + طرز تهیه ماسک کیوی

کاشت ۵۰۰۰ هکتار آپونتیا در فارس دنبال می شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه