English

دانستنی‌های پزشکی؛

برای سلامت چشم خود چه کنیم؟

سالانه میلیون‌ها نفر مشکلات بینایی را تجربه می‌کنند که برخی از این مشکلات منجر به کاهش دائمی بینایی یا نابینایی می‌شوند، اما برخی دیگر از مشکلات با کمک عینک یا لنز برطرف می‌شود.

برای سلامت چشم خود چه کنیم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، چشم‌ها قسمت مهمی از بدن محسوب می‌شوند و سلامتی آنها برای ما بسیار مهم است. ما با رعایت مواردی می‌توانیم چشمان خود را سالم نگه داریم و بینایی بهتری داشته باشیم.

چشم انسان یکی از پیشرفت‌های تکاملی پیچیده در میان گونه‌ی ما بوده اما بسیار کمتر از چشم سایر موجودات محافظت شده است.

چشم از قرنیه و صلبیه تشکیل شده است و این دو توسط لیمبوس به هم متصل شده است. این بافت‌ها به طور مستقیم در معرض عناصر مختلفی قرار دارند و حتی کوچکترین جراحتی به چشم می‌تواند موجب ایجاد آسیب‌های غیر قابل جبران و دائمی شود.

با وجود اطلاع از تمامی این موارد، افراد معمولا نسبت به چشمان خود بی‌دقت هستند و فکر می‌کنند که یک چکاپ گاه به گاه و تجویز برخی از داروها برای محافظت از این اندام حسی حیاتی کافی است.

با رعایت برخی از راهکارها می‌توان چشمانی سالم داشت:

 

ترک سیگار

سیگار می‌تواند از طریق روش‌های بسیار برای سلامتی شما ضرر داشته باشد و یکی از اثرات مهمی که این ماده دارد بر روی چشم انسان است.

افزایش سطح مواد سرطان‌زا در بدن افراد سیگاری منجر به شکست سلول‌های بیشتری شده و موجب افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و موجب ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود. علاوه بر این،مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سیگار کشیدن با شیوع بالاتری از دژنراسیون ماکولا و یووئیت مرتبط است.

 

خودداری از مالیدن چشم‌ها

دست‌ها در آماج آلودگی، گرد و خاک و باکتری‌های فراوانی قرار دارند و با هر بار تماس و مالیدن دست به چشم‌ها، این باکتری‌ها وارد آن می‌شوند. پس از مالیدن دست‌ها به چشم خودداری کنید تا از ورود آلودگی و سوزش جلوگیری شود.

 

شست‌وشوی مرتب دست‌ها

به طور منظم دست‌ها را بشوئید تا باکتری‌ها از میان برود و از تماس آن‌ها با چشم ها، عینک‌ها و لنز‌های طبی جلوگیری شود.

 

سطح تماس خود را تغییر دهید

اگر عینکی هستید و یا از لنز استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که آنها را به صورت تمیز نگهداری می‌کنید. به طور منظم، محلول لنز خود را تغییر دهید، شیشه‌های عینک و قاب عینک خود را باید تمیز کنید. این‌ها مکان‌هایی هستند که برای رشد باکتری و سایر مواد خارجی بسیار مناسب و ایده‌ال‌اند. زمانی که می خواهید لنزها را به چشم بگذارید حتما دست خود را بشویید.

بینایی2

محافظت از چشم‌ها در برابر نور

 

قرار گرفتن در آماج نور خورشید و پرتوهای فرابنفش موجب افزایش خطر تخریب شبکیه چشم در میان افراد مسن و همچنین موجب آفتاب سوختگی قرنیه یا فتوکراتیت می‌شود. بنابراین، علی‌رغم اهمیت پیروی از مد و زیبایی صورت، عینک آفتابی را به منظور مراقبت از چشم هایتان استفاده کنید. اگر پوشیدن عینک آفتابی هم در مرام شما نیست، پس از عینک‌های مسدود کننده پرتوهای فرابنفش یا عدسی‌های طبی استفاده کنید. پوشیدن کلاه لبه دار و کلاه را نیز توصیه می‌کنیم.

 

آب یا مایعات سالم را به مقدار فراوان بنوشید

مصرف کافی آب یا دیگر نوشیدنی‌های سالم برای سلامت کلی بدن و از جمله چشم‌ها نیز مفید است. چشم‌های خود را با مصرف منظم آب و انواع نوشیدنی‌ها در برابر خشک شدن و سوزش ایمن کنید.

 

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل

موادی مانند بتا کاروتین، لوتئین، امگا 3، لیکوپین، و ویتامین‌های‌C،  A‌و E نقشی حیاتی در سلامت و مراقبت از چشم‌ها به عهده دارند؛ بنابراین کسب اطمینان از مصرف غذا‌های متنوع سرشار از مواد مغذی مزبور، ضروری است.

 

خواب کافی

چشم‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن نیازمند احیا و بازسازی خود هستند. پس برای مراقبت از چشم‌های خود، اطمینان کسب کنید که خواب روزانه شما منظم و کافی است، چون چشم‌ها از طریق خواب استراحت کرده و خود را احیا می‌کنند.

 

مراجعه مرتب به چشم پزشک

بهترین راه از اطمینان سلامت چشم، مراجعه‌ی مرتب به چشم پزشک است. در این صورت می‌توانید از سلامت چشمان خود مطمئن شوید. روش‌ها و درمان‌های بسیاری برای بهبود سلامت چشم وجود دارد اما اینکار باید از طریق یک متخصص انجام گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

از کاهش کلسترول بد تا جلوگیری از پیری، خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

دارچین؛ درمانگر طبیعی سرماخوردگی!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه