English

«باران پلاستیکی» تهدید جدی ساکنان کره زمین!

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد تجمیع میکروپلاستیک در لایه تروپوسفر زمین می‌تواند منجر به بارش‌های آلوده به پلاستیک شود.

 «باران پلاستیکی» تهدید جدی ساکنان کره زمین!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، وجود پلاستیک در اقیانوس‌ها و خشکی از دیرباز دغدغه دوستداران محیط زیست بوده است. اکنون، مطالعه‌ای که توسط دانشگاه Waseda ژاپن انجام‌شده نشان می‌دهد این مشکل بسیار فراتر از خشکی و آب‌های عمیق است.

براساس این مطالعه، میکروپلاستیک‌ها که ذرات پلاستیکی کوچکی با اندازه کمتر از ۵ میلی‌متر هستند، ممکن است اکنون به جزء جدایی‌ناپذیر ابرها تبدیل شده باشند که دانشمندان از این اتفاق به‌عنوان باران پلاستیکی یاد می‌کنند.

میکروپلاستیک‌ها از تخریب زباله‌های پلاستیکی بزرگ‌تر یا از پساب‌های صنعتی آزاد می‌شوند. این ذرات ریز به بدن انسان و حیوانات وارد می‌شوند و تحقیقات وجود آنها را در چندین اندام از جمله ریه، قلب، خون، جفت و حتی مدفوع تشخیص داده است.

سالانه حدود ده میلیون تن میکروپلاستیک به اقیانوس‌ها وارد شده و از آنجا به جو رها می‌شوند و به‌طور بالقوه بر ترکیب ابرها تأثیر می‌گذارند.

دانشمندان می‌گویند مشاهده‌ شده میکروپلاستیک‌های موجود در هوا به لایه تروپوسفر جو منتقل و به آلودگی جو منجر می‌شود. علاوه بر این، میکروپلاستیک‌های موجود در هوا ممکن است به‌عنوان هسته‌های متراکم ابر و ذرات هسته یخ  حین انتقال در تروپوسفر آزاد و لایه مرزی جو عمل کنند و در نتیجه به بارش باران‌های پلاستیکی منجر شوند.

هیروشی اوکوچی، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: اگر موضوع "آلودگی هوای پلاستیکی" به‌طور پیشگیرانه مورد‌توجه قرار نگیرد، تغییرات آب‌وهوا و خطرات زیست‌محیطی ممکن است به واقعیت تبدیل و باعث آسیب زیست‌محیطی جبران‌ناپذیر و جدی در آینده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه