English

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان؛

سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش دستباف در کردستان بافته می شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: 90 هزار بافنده فرش در کردستان فعالیت کرده و سالانه 180 هزار مترمربع در استان بافت و به استان های دیگر عرضه می شود

سالانه 180 هزار مترمربع فرش دستباف در کردستان بافته می شود

به گزارش خبرگزاری موج کردستان؛ ختیار خلیقی در مراسم نکوداشت و جشن ثبت جهانی فرش بیجار و سنندج که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: اخیرا توسط سازمان جهانی پس از یک دهه این میراث ماندگار به عنوان یک رویداد تاریخی ثبت جهانی شده که مایه خوشحالی همه فعالان این عرصه شد.

وی با اشاره به عنوان شعار سال، افزود: فرش دستباف تنها کالای ایرانی است که می توان در زمینه تولید به آن بالید. نام کردستان همواره در عرصه های مختلف درخشیده و امروزه قالیبافان سنندجی و بیجاری شهرت جهانی پیدا کرده اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه قالی سنندج و بیجار از نفیس ترین قالیچه های ایران به شمار رفته و در طرح های مختلف از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار کرد: فرش دستباف سنندج دارای شهرت جهانی و در طرح ها و رنگ های مختلف با استحکام بالا در عین حال زیبایی و ظرافت خاصی دارد. قالی بیجار دارای قدمت طولانی و یک شهرت و لقب جهانی بوده که آن هم فرش آهنی است.

خلیقی با اشاره به اینکه استحکام بالای قالی بیجار به خاطر نوع پودگذاری استفاده شده در آن است، ادامه داد: در همه فرش های دستباف پود که یک نخ افقی است، با استفاده از الیاف نازک استفاده می شود اما در قالی بیجار نه تنها از یک پود پشمی ضخیم استفاده شده، بلکه از چندین پود نازک نیز همزمان استفاده می کنند.

وی یادآور شد: 90 هزار بافنده فرش در کردستان فعالیت کرده و سالانه 180 هزار مترمربع در استان بافت و به استان های دیگر عرضه می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه ایجاد زنجیره ارزش و تقویت بازار فروش، اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده در قالب اعطای تسهیلات و حمایت از این قشر محقق خواهد شد، بیان کرد: امیدواریم با نگاه مثبت دولت مشکل بیمه فعالان این عرصه برطرف شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه