English

در گفتگو با کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری عنوان شد:

عدالت اجتماعی و توسعه متوازن شهری، موضوع مغفول مانده در شهر همدان

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری با اشاره به عدالت اجتماعی و توسعه متوازن شهری به عنوان موضوع مغفول مانده در شهر همدان، گفت: عدم توزیع مناسب خدمات باعث از میان رفتن عدالت و افزایش نارضایتی شهروندان از محل سکونت خود و مدیران شهری خواهد شد.

عدالت اجتماعی و توسعه متوازن شهری، موضوع مغفول مانده در شهر همدان

به گزارش خبرگزاری موج همدان، علی یعقوبی مهندس معمار و کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و کارشناس معاونت امور زیربنایی شهرداری همدان در گفتگو با موج با اشاره به مقوله عدالت اجتماعی و توسعه متوازن شهری، موضوع مغفول مانده در شهر همدان و نیز ارائه راهکارهایی در توانمند سازی مدیریت شهری، عنوان کرد:  شهر، نگاهی نوین به زندگی جدید بشر و چشم انداز توسعه از ابعاد مختلف است، اما در عین حال تاکید بر ابعاد کمی رشد در بسیاری از کشورها به ویژه در کشورهای رو به پیشرفت، منجر به دوقطبی شدن شهرها شده است.

علی یعقوبی افزود: از مهم ترین پیامدهای رشد شتابان شهرنشینی و توسعه فیزیکی شهرهای کشور در دهه های گذشته، پاشیدگی نظام توزیع مراکز خدماتی شهری بوده که زمینه ساز نابرابری اجتماعی شهروندان و میزان برخورداری از کاربری های خدمات شهری در بافت های حاشیه ای و فرسوده شهرها شده است.

وی با بیان نقش برنامه ریزی شهری نسبت  به توسعه پایدار، عنوان کرد: تعریف های جدید توسعه پایدار، نقش مدیریت و برنامه ریزی شهری در کاهش ناهمانگی های فضایی - اجتماعی جامعه شهری، اهمیت ویژه ای یافته است. زیرا در مباحث جدید توسعه یکسان و پایدار، تاکید عمده بر توسعه انسانی است و توانمند سازی گروه های محروم اجتماعی به عنوان شرط لازم دستیابی به پیشرفت و کاهش فقر با راهبرد توانمند سازی استعدادهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به شمار می رود.

این کارشناس شهری با اشاره به مشارکت مردمی در ارتباط با مسیر توسعه پایدار تصریح کرد: بدیهی است جلب مشارکت مردمی و هموار شدن مسیر توسعه پایدار، می تواند از نتایج این راهبرد باشد. این مهم جز از راه سیاست گذاریهای مبتنی بر مباحث مربوط به حق تقدم گروههای محروم و تخصیص کارآمدتر منابع - که خود از مباحث عمده عدالت اجتماعی می باشد - امکان پذیر نیست.

این مهندس شهرساز افزود: عدالت فضایی به منزله توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری به منظور رسیدن به یک جامعه متوازن و یکی از رهیافت‌های عدالت اجتماعی است. عدم توزیع مناسب خدمات باعث از میان رفتن عدالت و افزایش نارضایتی شهروندان از محل سکونت خود و مدیران شهری خواهد شد از این رو می بایست شهرداری همدان توسعه متوازن را سرلوحه فعالیت های عمرانی خود قرار داده و در جهت تحقق عدالت اجتماعی کوشش ‌نماید.

عدالت توسعه 1

وی ادامه داد: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی که مسؤلیت مدیریت و اداره ی شهرها را بر عهده دارد در جهت تأمین منابع مالی خود باید سعی در کم کردن اتکای خود به درآمدهای ناپایدار نموده و از طریق افزایش سهم درآمدهای پایدار در منابع درآمدی خود به ارایه ی کالاها و خدمات مورد نیاز شهروندان مبادرت ورزد.

یعقوبی با ارائه راهکارهایی برای توانمندسازی مدیریت شهری همدان، خاطرنشان کرد:

  •  حرکت در جهت ایجاد درآمد پایدار بیشتر با استفاده از اعتبارات عمرانی و تعریف طرح های درآمدزا(پروژه های محرک توسعه)؛
  •  توسعه و گسترش نظام حمل و نقل عمومی در سطح شهر که سبب ایجاد درآمد برای شهرداری و خدمات رسانی به شهروندان خواهد شد؛
  •  توسعه نظارت بر همه ی فعالیت‌های موجود از طریق بهبود نظام مدیریت کیفیت و استفاده از نظام های نوین مدیریت کیفیت(رویکرد فرآیندی)؛
  • تخصیص اعتبارات عمرانی به صورت یکسان و برابر برای تمام مناطق شهر؛
  •  انجام مطالعات خاص و برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با استفاده از مشاوران و اساتید و نخبگان بومی.
  •  تهیه نمودن طرح‌های جدید برای شهر از جمله طرح‌های جامع، تفصیلی، طرح های راهبردی ساختاری، طرح های سرمایه گذاری، طرح های گردشگری، هوشمندسازی، هوشمندسازی فرایندهای شهرداری و ...؛
  •  گسترش و توسعه فضاهای ورزشی و تفریحی با توجه به فضاهای خالی موجود و بلااستفاده در شهر جهت بالا بردن سرانه‌های شهری؛
  •  برنامه‌ریزی بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت جهت توسعه شهر به موازات تقاضای مؤثر برای مسکن در شهر که عوارض پروانه‌های ساختمانی و عوارض نوسازی را برای شهرداری فراهم می‌کند و سبب بالا رفتن درآمدهای پایدار شهرداری می‌شود؛
  • انجام مطالعات جامع در زمینه معابر موجود از نظر کمی و کیفی و آینده ترافیکی شهر در جهت دستیابی به شهر پاک و شهر انسان محور؛
  •  تقویت و توسعه طرح‌های زیرساختی و خدمات‌رسانی شهری نظیر فاضلاب شهری.
  •  احداث پارک های تخصصی و چندمنظوره در جهت رفاه شهروندان بالاخص در مناطق محروم و کم برخوردار.
  •  مدیریت هزینه های شهری(درون سازمانی و برون سازمانی) از طریق هوشمندسازی فرایندها و سامانه های مدیریت روابط با پیمانکاران و مدیریت زنجیره مصرف.
  •  رشدشهر و افزایش محدوده شهری به صورت متصل و هماهنگ با بافت موجود شهر جهت کاهش قیمت های مسکن.
  • -جلوگیری از خام فروشی دارایی های شهر از طریق مشارکت در ساخت و مدیریت پیمان و ...
  •  بهره گیری از پتانسیل شهروندان در تعریف پروژه های درآمدزا و توسعه آنها
  •  توسعه زیرساخت های گردشگری شهر همدان با انجام تبلیغات، معرفی جاذبه های شهر، تولیدات و صنایع دستی شهر  و ...
  • -ایجاد واحدهای تجاری در مراکز محلات، ناحیه، منطقه و فراتر در طرح های آتی
آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر