English

شیما حیدری:

نقش زنان در توسعه، کلیدی است

شیما حیدری بیان کرد: سرمایه اجتماعی، موتور توسعه کشور است و دست یابی به توسعه، بدون ایجاد، تقویت و استحکام سرمایه اجتماعی بدست نمی آید. وقتی جامعه توانمند شد، دانش افراد افزایش یافت

نقش زنان در توسعه، کلیدی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و هیئت اندیشه ورزجوان استان همدان، عضو هیئت اندیشه ورزجوان نهاوند گفت: در این فرصت می خواهم تاملی داشته باشم بر مفهوم سرمایه ی اجتماعی و نقش زنان به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار در ارتقاء سرمایه اجتماعی کشور.

شیما حیدری بیان کرد: سرمایه اجتماعی، موتور توسعه کشور است و دست یابی به توسعه، بدون ایجاد، تقویت و استحکام سرمایه اجتماعی بدست نمی آید. وقتی جامعه توانمند شد، دانش افراد افزایش یافت و زمینه مشارکت اجتماعی فراهم شد، هنجارها و ارزش های جامعه، درونی و قانونمند شد که همه اینها حاصل وجود سرمایه اجتماعی است، آنگاه سایر حوزه ها نیز حرکت کرده و توسعه متوازن تحقق پیدا می کند.

 عضو هیئت اندیشه ورزجوان نهاوند گفت: مطالعات نشان می دهد در برخی جوامع به دلیل وجود سرمایه اجتماعی بسیار بالا، زمینه برای تفاهم، اعتماد و یکپارچگی مردم، تعاملات و مراودات افراد و سطح همکاری آحاد جامعه افزایش، و هزینه های اجتماعی به شدت کاهش پیدا می کند و در مقابل، کاهش سرمایه اجتماعی منجر به بروز معضلات، بحران ها و تعارضات متعدد اجتماعی می شود. 

همدان جهانگیری (2)

وی گفت: زنان هر زمانی که توانستند در عرصه سیاست، سیاست ورزی کنند، در عرصه اجتماعی و فرهنگی تعیین کننده باشند. در عرصه تعلیم و تربیت موثر باشند و در کار آفرینی مدیریت نماینده می توانند نقش خود را در استحکام سرمایه اجتماعی ، به نمایش بگذارند. 

حیدری در ادامه بیان کرد: امروز زنان جامعه، نیاز به حمایت های جدی دارند تا سهم خود را در این برهه از تاریخ انقلاب به شایستگی ایفا کنند که به برخی از مشکلات و خلاهای موجود اشاره می شود:

  • تغییر نوع نگاه به زنان کلیدی ترین موضوع برای سهیم شدن زنان در عرصه های توسعه است. اعتماد به نفس آنان را بالا برده و میدان و جامعه را با قدرت تحول آفرینی شان متحول کنیم. 
  •  نبود قوانین و مقررات شفاف و حمایتی برای ایجاد محیطی امن  میدان را برای زنان و دختران جوان تنگ کرده و در بسیاری از موارد حقوق مهم انسانی، فردی و اجتماعی آنان ضایع می شود. 
  •  تقریبا تمام مدیریت های کلان اجرایی خالی از حضور زنان است و سهم زنان و جوانان  تعداد انگشت شماری از پست های میانی و پایه است که آن نیز با حب و بغض همراه بوده است. در حالیکه سپردن مسولیت های کلیدی به زنان باعث دقت در اجرا و کاهش فساد است.
  • حداقل امکانات و فرصت های مادی جامعه در اختیار زنان و دختران جوان است. محدودیت های فراوانی در بهره گیری از امکانات رفاهی، ورزشی و اجتماعی وجود دارد که متأسفانه نگاه جنسیتی به بهره مندی از فرصت های موجود آنان به شدت آزار دهنده است.
  • نگاه جنسیتی در حوزه های فرهنگی اجتماعی در بین بزرگان و شخصیت ها و نهاد های فرهنگی و اجتماعی به شدت موج می زند. این در حالی است که زنان در تمام این عرصه ها نشان داده اند که از توانمندی بالایی برخوردارند. 
  • توجه به زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب به زنان و کودکان بدسرپرست و بی سرپرست یکی از مولفه های فوری در حمایت از زنان است. که علی رغم اقدامات و برنامه های دستگاه های اجرایی ، هنوز بسیاری از زنان جامعه در این زمینه با دشواری و تنگناهای متعددی دست و پنجه نرم می کنند. 
  • زنان خانه دار و مادران پرافتخار و معلمان بزرگ تعلیم و تربیت با وجود تمام فداکاری و از خود گذشتگی در هیچ زمانی مورد حمایت و پشتیبانی جدی قرار نگرفته اند و این در حالی است که سهم آنان در سلامت، تعالی و کمال جامعه بالاترین است.
  • از دولت تدبیر و امید انتظار می رود در سپردن مسوولیت ها به دختران تحصیل کرده و شایسته آنگونه که قول داده است عمل کرده  و همانند استاندار محترم همدان که ارتقاء جایگاه زنان و جوانان را از برنامه های مهم خود بیان و در عمل هم اجرا و به آن پایبند بوده است. در تمام سطوح مدیریتی عمل و گام اول را برای ایجاد منزلت زنان بردارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر