English

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حوزه فضای مجازی خودش را تحمیل کرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: شما روشهای سلبی را در حوزه فضای مجازی پیش می گیرید و با نارضایتی جدی عمومی روبرو می شوید. تنها به نارضایتی هم بسنده نمی کنند، این تصمیم گریزی را دور می زنند و از یک محلی که شایدآن محل را ما غیرقانونی می دانیم، نیاز خودشان را برآورده می کنند و این یعنی اینکه حوزه فضای مجازی خودش را تحمیل کرده است.

حوزه فضای مجازی خودش را تحمیل کرده است
به گزارش خبرگزاری موج

، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین همایش سواد رسانه ای که در حال برگزاری است، در سخنانی گفت: امروز با این شتاب بالایی که در ارتقاء فناوری های نو، فناوری های نوین ارتباطی و رسانه ای داریم، جامعه با یک شیوع بالایی با این موضوع درگیر شده است. زمانی وقتی فناوری های جدید می آمد سالها طول می کشید به یک عمومیتی برسد یا اگر هم می رسید در یک اقشار خاص در طبقات سنی و درآمدی خاص و مشاغل خاص منحصر می شد. ولی امروز با گسترش فناوری های نو با یک شبکه جدید ارتباطی روبرو هستیم که همه بخش و گروها هی مختلف سنی و جنسی و طبقاتی را دربر گرفته. موقعیت های جغرافیایی، شهرو روستا و بزرگ و کوچک دیگر فرقی ندارد.

وزیر ارشاد اشاره به اتفاق سالهای اخیر کرونا و تاثیر آن در گرایش افراد به فضای مجازی، گفت: این اتفاق اخیر و بیماری فراگیر کرونا سهم مهمی داشت در این که جامعه ما به شدت با این موضوع درگیر شد و نزدیک به دو سال مدارس و دانشگاههای ما به صورت مجازی اداره شدند و تعطیل شدند. شبکه ای به نام شاد را ما در حوزه آموزش های درسی مان راه اندازی کردیم که امروز بیش از ۲۰ میلیون نفر طبق اعدادی که اعلام می کنند، عضو این شبکه داریم. هر کجا رفتیم خودمان به عنوان یک کار تبلیغی خدماتی و ضروری بین فرزندانمان، تلفن همراه، تبلت و نظایر اینها را توزیع کردیم. امروز در خانواده ها اساسا اگر فاصله ای بود، ملاحظاتی بود در این که بچه ها با این موضوع و یک سخت گیری مواجه شوند، خودمان آمدیم به واسطه ی اتفاقاتی که رخ داد، سخاوتمندانه همه ی امکاناتمان را در اختیار این موضوع قرار دادیم و حتما امروز در حوزه های مختلف نتایج آن را می بینیم.

اسماعیلی در بخشی از سخنان خود با اشاره تغییرات و اتفاقات اخیرفضای مجازی مبنی بر پرپسامد و پرتاثیر بودن آن، بیان کرد: به دلیل این تاثیرات بالا من فکر می کنم از همه ی بخش ها عقب افتادیم. یعنی تحولات و اقتضائات آمده و کیلومترها جلو رفته و ما به معنای حوزه حکمرانی که سلسله ی وسیعی است، عقب ماندیم. از تصمیمات مقامات بالا گرفته تا دستگاههای تنظیم گر که مجموعه حلقه به هم تنیده و وسیعی است. این تحولات اخیر به نحوی بود که همه حوزه های حکمرانی عقب ماندیم. دانشگاههای ما، اندیشکده های ما تا مراکز تصمیم گیری و اصلی و مهم ما. آیا این عقب ماندگی در صورت مسئله تغییری ایجاد می کند؟ یعنی اقتضاعات و تحولات ملاحظه این عقب ماندگی ما را می کنند؟ چنین نیست. امروز همه و همه درگیر این موضوع هستند و امروز بایستی تدابیر جدی داشته باشیم.

وزیر ارشاد سپس با اشاره به راهکارهای روشهای سلبی در استفاده از فضای مجازی گفت: شما روشهای سلبی را در حوزه فضای مجازی پیش می گیرید و با نارضایتی جدی عمومی روبرو می شوید. هر سیاست سلبی انقباضی در پیش گرفتیم عمدتا اظهار نارضایتی می کنند. تنها به نارضایتی هم بسنده نمی کنند، این تصمیم گریزی را دور می زنند و از یک محلی که شایدآن محل را ما غیرقانونی می دانیم، نیاز خودشان را برآورده می کنند و این یعنی اینکه حوزه فضای مجازی خودش را تحمیل کرده است.

او در همین زمینه با اشاره با ناآرامی های اخیر کشور و کوچ مردم به شبکه های اجتماعی داخلی، بیان کرد: ما کارگروهی را در دولت با عنوان کارگروه طرح «مهاجرت» تشکیل دادیم که بیاییم حداقل با توجه به تهدیدات و مخاطرات امنیتی که در شبکه های اجتماعی خارجی پدید آمده، زمینه های مهاجرت مردم را به شبک های داخلی فراهم کنیم. در یک بخشی از کار موفق بودیم. اگر اعداد و ارقام را در نظر بگیرید، مجموعه شبکه های داخلی اجتماعی ما اگر استفاده کننده آن تا شهریور ۱۴۰۱، عدد چهار پنج میبلیون نفر بود الان تا نزدیک به ۵۰ میلیون عضو شبکه های اجتماعی جدید هستند و عنوان می شد میزان مصرف اینترنت در ابتدای سال ۱۴۰۱ به عنوان مثال شش ترابایت بوده ۷۰ درصد آن خارخی بوده و ۳۰ درصد آن داخلی و این طرح آزمون را ما با این طرح مهاجرت به دست آوردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همین عدد که به نفع ترافیک داخلی تغییر پیدا کرد است ۷۰ درصد از این عدد شامل ویدئو است. نصف آن فیلم های سینمایی است که به وفور می بینید. دوستمان ما بعضا تا ۴۰ هزار فیلم سینمایی داخلی و خارجی ببارگزاری می کنند.

اسماعیلی همچنین ادامه داد: شورای نمایش  فیلم در وزارت ارشاد نهایتا سالی صد فیلم می آید، با سختگیری هایی مجوز می هد، آن وقت آخرین فیلم های خارجی با کمترین ممیزی روبروست و می بینید که این بحث سواد رسانه ای که مطرح می شود با چه موضوعات مختلفی روبروست. تلویزیون های دیجیتالی جدیدی که فراهم شده، همه شبکه های نمایش داخلی و خارجی روی آن بارگذاری شده، بقیه ویدئو ها هم همین سریالهای نمایش خانگی است که عمده دوستان ما افراد صاحب نظر و مطلع در حوزه ارتباطی امروز معتقدند که چالش های جدی را برای خانواده ها به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: حال این همایش سواد رسانه ای که در حوزه کودک و خانواده است ما را به شدت دچار مشکل کرده است و عوامل مدیریت حوزه دانشی مان در این بخش به شدت نیازمند تقویت است. ما در قانون و اسناد بالادستی وزارت فرهنگ و ارشاد متولی اصلی این حوزه است که ما هم متناسب با آن بازآرایی خودمان را انجام می دهیم. یک بازآرایی ساختاری باید در وزارتخانه  اتفاق بیفتد و در حال انجام آن هستیم.

اسماعیلی در زمینه تغییرات در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تغییر ساختار معاونت اطلاع رسانی و مطبوعاتی اشاره کرد و گفت که متعلق به چهار دهه قبل بود و در حال حاضر به معاونت امور رسانه ها تغییر داده شده است.

او گفت: همچنین دفتر مطالعات قرار است به «دفتر مطالعات و سواد رسانه ای» و ساختار جدید و مجزا  تغییر پیدا کند. در پژوهشگاه خودمان میزهای تخصصی فراهم می کنیم. حوزه مرکز توسعه هم که تغییرات ساختاری جدی پیدا خواهد کرد و ما آن را به زودی به دولت خواهیم برد، وظیفه تنظیم گری آن را به عهده دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بحث استفاده از اندیشمندان را هم گفته ایم برای اینکه اساتید را ترغیب کنیم در قالب طرح های کاربردی دانشگاهی آماده ایم پیشنهادات پژوهشی را حمایت کنیم. گفته ایم پایان نامه های دانشگاهی تا سطح دکتری را تا صد میلیون تومان از دانشجو حمایت می کنیم تا بتوانیم فضای مشارکت را تقویت نماییم.

اسماعیلی با اعلام موافقت با ایجاد دبیرخانه دائمی موافقت در این زمینه گفت: در دبیرخانه دائمی هم پژوهشگاه هم دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه ها و هم معاونت امور رسانه ها باشند. محوریت کار با مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی باشد و کار اصلی  هم بر عهده اساتید دانشگاه و متخصصان باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم این فضا همدلانه بین بخش های مختلف باشد، این حوزه هم حوزه است که رنگ و بویی از تفاوت های سیاسی و غیره ندارد و این دغدغه مندی مشترک همه ماست که باید در کنار هم هم اندیشی کنیم. ما هم در وزارت فرهنگ خودمان مقید به استفاده از آخرین نظریه ها و نگاههای نویی می دانیم که در این حوزه جمع بندی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه