English

امام جمعه تبریز:

"فضای مجازی" باید در آینده شغلی و زندگی جوانان موثر باشد/ مخاطب باید به کاربر تبدیل شود

امام جمعه تبریز گفت: جوانانی که مواجهه‌های روزانه‌ای با فضای مجازی دارند باید سطح بالاتری از سواد رسانه‌ای را در خود تقویت کنند؛ سواد رسانه‌ای باید ترکیبی از نگرش، دانش و مهارت باشد و ما نیز پیمایش این راه مبارک را با برگزاری چنین دوره‌هایی هموارتر کرده و شرکت کنندگان را بسمتی هدایت کنیم که در آینده شغلی و زندگی آنان موثر باشد

"فضای مجازی" باید در آینده شغلی و زندگی جوانان موثر باشد/ مخاطب باید به کاربر تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم امام جمعه تبریز در مراسم افتتاحیه دوره «آموزشی و توانمندسازی گرا» با تاکید بر اهمیت فضای مجازی، اظهارداشت: رسانه‌ها تمام ابعاد زندگی ما را پوشش داده‌ و درگیر کرده‌اند؛ مواجهه با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در زندگی روزمره انکارناپذیر است.

وی با بیان این‌که رسانه در ذات خود تسهیل‌گر است، گفت: بهره‌مندی صحیح از رسانه‌ها و فضای مجازی باعث افزایش کیفیت زیست بشری می‌شود؛ چنان‌که در اغلب مواقع توانمندسازی و ارتقاء افراد از طریق رسانه انجام می‌شود.

امام جمعه تبریز ضمن قدردانی از فرماندهی سپاه عاشورا و مسئول قرارگاه فضای مجازی، خاطرنشان ساخت: جوانانی که مواجهه‌های روزانه‌ای با فضای مجازی دارند باید سطح بالاتری از سواد رسانه‌ای را در خود تقویت کنند؛ سواد رسانه‌ای باید ترکیبی از نگرش، دانش و مهارت باشد و ما نیز پیمایش این راه مبارک را با برگزاری چنین دوره‌هایی هموارتر کرده و شرکت کنندگان را بسمتی هدایت کنیم که در آینده شغلی و زندگی آنان موثر باشد. اگر سواد رسانه‌ای را درک متکی بر مهارت بدانیم، برگزاری چنین دوره‌هایی بشدت اهمیت پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با تاکید بر این‌که سواد رسانه‌ای سه مرحله است، تصریح کرد: تحقق این سه مرحله به توانمندسازی همه شهروندان منجر می‌شود؛ مرحله اول زمانی تحقق می‌یابد که اهمیت مدیریت رژیم رسانه‌ای را همانند رژیم غذایی بدانیم و با آگاه و حساس نمودن شهروندان نسبت به این‌که چه مقدار از وقت خود را صرف رسانه کرده‌اند تا قربانی اعتیاد رسانه‌ای نشوند، این رژیم را پیاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مرحله دوم نیز زمانی تحقق می‌یابد که فرد مهارت‌های خاص انتقادی به انواع محتواها را آموخته و یاد بگیرد یک متن رسانه‌ای را تجزیه و تحلیل کرده و خود را مورد نقد و پرسش قرار داده و درک کند چه چیزی در آن متن حاضر و غایب است.

وی گفت: مرحله سوم زمانی تحقق می‌یابد که افراد به مسائل عمیق‌تر فکر کرده و اهداف، نحوه بازنمایی واقعیت های اجتماعی و سود و نفع مطلب را درک کند. همچنین تجزیه‌ و تحلیل‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حساب شده‌ای داشته باشند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم گفت: باید ارزیابی کرد که تا چه حد رسانه‌های ارتباطی به خلق شعور عامه و خلق گفتمان رقیب کمک میکنند؛ چراکه دشمن ارزش‌های انسانی را تخریب کرده و سعی دارد مسائل را وارونه نشان داده و جامعه را دچار تنش کند.

وی با بیان‌ این‌که ما استعدادهای زیادی را برای غلبه بر حریف داریم و معتقدیم آرمان‌های انقلاب منطبق بر فطت بشری است، یادآور شد: آنچه باعث غلبه بر دشمن می‌شود، نقص در حوزه مهارت‌ها و تخصص‌هاست و این دوره به ارتقاء سطح سواد کنشگران مجازی منجر می‌شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که ما باید در عرصه‌های مختلف حرف‌های بلند و منطقی داشته باشیم و محتوا را در قالبی جذاب ارائه دهیم، اذعان داشت: مخاطبان امروزی تنوع طلب هستند و باید در شکل ارائه محتوا دقت بیشتری داشته باشیم. ما در حوزه رسانه یک اصل داریم، مبنی بر این‌که جذابیت بر  فایده فائق شده است.

وی با تاکید بر این‌که کلیدی‌ترین هدف در این دوره باید تبدیل مخاطب به کاربر شود، ابرازداشت: فعالیت کاربر در فضای مجازی ماندگار، اثرگذار و قابل رهگیری است. هرچند مخاطب در فضای مجازی به گونه‌ای است که سطحی و قشری بار بیاید. در فضای مجازی سعی کنید قول سدید داشته باشید.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم رعایت اخلاق و آداب کنشگری را از جمله اصول کنشگری فعال دینی و انقلابی در فضای مجازی دانست و گفت: پرسش شما با اخلاق، منطق و آداب باشد. کنشگر انقلابی باید خود را در محضر خدا ببیند، چنان‌که در آیات قرآن نیز بر اصول کلی جنگ ترم توجه شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه