English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

ماندگارترین فیلم و سریال‌های ماه محرم؛ از رستاخیز تا مختارنامه/ پیوند عشق و عاشورا رمز ماندگاری سریال‌های محرم

همه ساله با آغاز ماه محرم شبکه‌های مختلف تلویزیونی و گاهی سینماگران نیز با ساخت فیلم و سریال‌های ویژه این ماه سعی در جذب مخاطبان حداکثری دارند، اما با این حال سخت است سریالی از چنان جذابیت و محبوبیتی برخوردار باشد که تا سال‌ها در ذهن مخاطبان ماندگار شود.

ماندگارترین فیلم و سریال‌های ماه محرم؛ از رستاخیز تا مختارنامه/ پیوند عشق و عاشورا رمز ماندگاری سریال‌های محرم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، فیلم‌سازان بسیاری هستند که همواره سعی دارند تا در کارنامه کاریشان چند اثر در خصوص ماه محرم داشته باشند و تلاش دارند با نمایش‌نامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌هایی را با مضمون حوادث عاشورا و واقعه کربلا مکتوب و تولید و اینگونه مخاطب را تا انتها با خود همراه کنند. اما از میان این تولیدات چند فیلم و سریال در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و تکرار آن برایش خسته کننده نیست بسیار مهم است. در سال جاری هم شبکه‌های تلویزیونی سیما سریال‌هایی را با مضمون محرم آماده پخش کرده‌اند و باید دید می‌توانند در میان بهترین سریال‌های ماه محرم قرار بگیرند و خاطرات سال‌های گذشته را تکرار کنند یا خیر؟ در این مطلب به بهانه ماه محرم تعدادی از آثار مطرح تلویزیونی و سینمایی که با استقبال عمومی در سال‌های گذشته روبرو شد را معرفی می‌کنیم.

 

«رستاخیر» پرهزینه ترین فیلم سینمایی

فیلم سینمایی رستاخیز، یکی از بزرگترین و پرهزینه‌ترین فیلم‌های دهه اخیر است که به شرح واقعه عاشورا پرداخته است. این فیلم در سال ۱۳۹۱ به کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شده، اما پس از حواشی که سال‌ها قبل برای آن ایجاد شد سرانجام توانست مجوز اکران آنلاین بگیرد. این اثر سینمایی به صورت مستقیم به سراغ شرح واقع روز عاشورا رفته و سعی کرده تصویری صریح از این حادثه عظیم را به نمایش بگذارد. بازیگرانی همچون چون پوریا پورسرخ، حسین پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، مهتاب کرامتی، شقایق فراهانی و لیلا بلوکات در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.  

رستاخیز

 

«هیهات»؛ فیلمی با موضوع ابدی و مقدس

هیهات، فیلمی با درون‌مایه‌ای مذهبی و اعتقادی، سعی در نمایش چهار گوشه از ارتباط مردمان معاصر با فرهنگ و منش عاشورایی دارد. هیهات از جمله فیلم‌هایی است که با اپیزود‌هایی مرتبط با فرهنگ عاشورایی در زمان فعلی روایت می‌شود که در دو اپیزود با دفاع مقدس و جنگ نیز پیوند خورده است.

فیلم سینمایی «هیهات» با نام بین‌المللی «Never» اولین فیلم ۴ اپیزودی سینمای ایران با ۴ کارگردان و نویسنده، دانش اقباشاوی، هادی ناییجی، هادی مقدم دوست و سید روح الله حجازی که پیش از این در مهرماه سال ۱۳۹۵ در سینما‌های ایران اکران و مورد استقبال مردم قرار گرفته بود. در خلاصه فیلم آمده است: «من از حکایت عشق تو بس کنم، هیهات!» همچنین در این فیلم بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، آلا نجم، بهاران بنی احمد و خسرو شهراز بازی کرده‌اند.

هیهات

 

نمایش دنیای امروزی با سریال فرات

سریال فرات محصول سال 1390 و به کارگردانی مازیار میری است. اکبر زنجانپور، حسن پورشیرازی، گوهر خیراندیش، سارا بهرامی، فریبا جدی‌کار و نفیسه روشن از جمله هنرمندانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند. فرات از آن دسته از سریال‌های ماندگار در ایام محرم بود که بعد از مختارنامه ساخته شد. این سریال تم قدیمی نداشت و دنیای روز را در 10 قسمت نشان ‌داد. داستان درباره 2 دوست قدیمی و فامیل است که در آستانه ازدواج فرزندانشان یکی از آن‌ها اعتراف خطای بزرگی را به دیگری می‌کند. حاج کاظم که خطای بزرگی را در حق حاج ابراهیم کرده، در صدد گرفتن بخشش است اما حاج ابراهیم نمی‌تواند از گناه دوست خود بگذرد...

 

فرات

 

سریال یلدا، ماجرای مردی مومن و زاهد

«یلدا» از بهترین سریال‌های ماه محرم در سال‌های اخیر شناخته شد. این سریال ماجرای مردی مومن و زاهد به نام حاج محمدعلی زاهدی است که سال‌هاست به برگزاری تعزیه و مداحی در شهرستان بسطام می‌پردازد و این سنت را در این شهرستان زنده نگه داشته است. زاهدی در روزهای پایانی عمرش حس می‌کند که از درون دچار آشفتگی و پریشانی است و حال روحی خوبی ندارد، به همین دلیل حس می‌کند عامل این ناراحتی ریشه در گذشته دارد و برای همین به جست وجو در گذشته خود می‌پردازد تا اینکه از اتفاقات مهمی پرده برداشته می‌شود. این سریال در سال 1391 به کارگردانی بیژن میرباقری ساخته شد و افرادی همچون محمدرضا شریفی‌نیا، فریبا کوثری، الهام پاوه‌نژاد، حمیدرضا آذرنگ و سید مهرداد ضیایی در آن بازی کردند.

 

139110130002314

 

پرده نشین

پرده‌نشین عنوان یک مجموعه تلویزیونی است که در سال 1393 و به کارگردانی بهروز شعیبی ساخته شد. بازیگرانی همچون ویشکا آسایش، حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی و سارا رسول زاده در آن ایفای نقش کردند. این سریال روایتگر پسر خوش دل و مهربانی است که تلاش می‌کند مشکلات خواهر و فرزندان خواهرش را برطرف کند، او در این مسیر درگیر موقعیت‌هایی جذاب و نفس گیر می‌شود و به نوعی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را به تصویر می‌کشد.

 

بیشتر بخوانید: 

«عشق کوفی» سریال محرمی شبکه سه شد

محرم امسال «با حسین حرف بزن»

 

مختارنامه شاهکار سریال‌های تاریخی

مختارنامه را بی‌نظرترین سریال در سال‌های اخیر می‌شناسند، سریالی به کارگردانی داود میرباقری که مختارنامه سومین سریال مهم تاریخی او به‌شمار می‌رود که توجه همه را به خود جلب کرد. این سریال با بودجه ۲۰ میلیاردی ساخته شد و به جرأت می‌توان گفت که این سریال به لحاظ محتوای تاریخی، دکور و گریم، بازی گرفتن از بازیگرن و ... از سایر آثار تاریخی و مذهبی تلویزیون چند درجه بالاتر است.

 

1648817_528

 

معصومیت از دسته رفته

معصومیت از دسته رفته، به کارگردانی داود میرباقری است که شهرتش برای مخاطب عام به سریال امام علی(ع) گره خورده بود. میرباقری، از طریق روایتی عاشقانه، اتفاقات جهان اسلام در سال ۶۱ هجری را به تصویر کشید. هدف کارگردان نشان دادن ظلم و فساد دستگاه ظالم بنی امیه بود، اما به جای مستقیم گویی وجوه جذاب داستان زندگی شوذب را انتخاب کرد. اندک اندک سراغ ریشه‌های دشمنی اموی‌ها با امامان شیعه رفت و در نهایت بیننده را با زاویه‌ای تازه از واقعه عاشورا آشنا کرد. امین تارخ، سارا خوئینی‌ها نقش‌های اصلی این سریال را برعهده داشتند. این سریال با گذشت سال‌ها همچنان در ذهن بسیاری از مخاطبان باقی مانده است.

 

امین-تارخ-و-سارا-خوئینی-ها

 

شب دهم، همواره در خاطره‌ها 

سریال شب دهم ساختاری تاریخی و داستان جذاب عاشقانه دارد. حسن فتحی زمانی شروع به ساخت «شب دهم» کرد که پیش از آن به خاطر سریال «پهلوانان نمی‌میرند» بسیار از سوی مخاطبان تحسین شده و مورد توجه قرار گرفته بود. همزمانی نوروز و محرم این پیشداوری را به وجود آورده بود که تلویزیون در سال ۸۰ هیچ سریال جذابی پخش نمی‌کند. در آن شرایط، ماجرای عشق یک لات به شاهزاده قجری و شرط برگزاری تعزیه در روز‌های محدودیت و حکومت نظامی، آنقدر جذابیت داشت که کل ۱۳ روز نوروز همه را برای تماشای ادامه آن ترغیب کند. حفظ آیین تعزیه خوانی در طول تاریخ با وجود محدودیت‌های فراوان، مهمترین زاویه نگاه «شب دهم» بود. حسن فتحی اول در نظر نداشت شب دهم را برای تلویزیون بسازد اما وقتی فیلمنامه را می‌نویسد متوجه می‌شود که قصه آن از سطح یک فیلم سینمایی فراتر رفته و برای همین منصرف می‌شود و آن را در چارچوب سریال تلویزیون می‌سازد.

 

13990531000583_Test_PhotoL

 

سریال وفا

سریال «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی محصول سال 1385است. بازیگرانی همچون پوریا پورسرخ، هانیه توسلی، فرهاد قائمیان و فرهاد اصلانی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال یکی دیگر از بهترین سریال‌های محرمی تلویزیون است. لطیفی اینبار به سراغ درام معمایی پلیسی «وفا» رفت تا در ایام محرم که با نوروز 85 مصادف شده بود، این سریال از شبکه سه سیما پخش شود. پوریا پورسرخ به عنوان نقش اصلی چهره جدیدی برای مخاطبان بود. او نقش ژوبین پناهی را ایفا می‌کرد. یک جاسوس اسرائیلی که در ایران زندانی است و پس از منتقل شدن به بیمارستان روانی، توسط یکی از مأموران خبره موساد ربوده می‌شد. داستان عاشقانه ژوبین و دختر لبنانی مسلمانی به نام وفا در کنار ماجرای جذاب پلیسی هم از جذابیت‌های دیگر سریال بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه