English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

ماه محرم، حماسه‌ انسان‌های راست‌قامتی که عاشقانه وصل الهی را لبیک گفتند/محرم، رمز احیای خاطره حماسه کربلا

ماه محرم یادآور نهضت عاشورا است، امام همامی که با آگاه‌سازی و افشاگری در مسیر عدالت به مبارزه با جور و ستم پرداخت و با شهادت خویش، پیام وحدت را به جهانیان رساند. از این‌رو همه ساله با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، عاشقان حسینی با شور و عشق بسیار زیادی به عزاداری می‌پردازند.

ماه محرم، حماسه‌ انسان‌های راست‌قامتی که عاشقانه وصل الهی را لبیک گفتند/محرم، رمز احیای خاطره حماسه کربلا

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، ماه محرم که فرا می‌رسد شیعیان در سراسر جهان به یاد سالار شهیدان و یاران با وفایش می‌افتند؛ قیام بزرگ سید الشهداء(ع)  و هنگامه‌ای که حماسه تاریخی عاشورا در آن به وقوع پیوست و امام حسین(ع)سومین پیشوای شیعیان مسیر حقیقی عدل و داد را به پیروان راستین خود نشان داد.  واقعه عاشورا در ماه محرم همواره به‌عنوان یک تاریخ زنده گرامی داشته می‌شود و برای دوستداران اهل بیت(ع) سرآغاز تحولی انقلابی است.

Screenshot_۲۰۲۳۰۷۱۸_۲۲۴۲۳۳_Gallery

 

امام حسین(ع) پرچمدار راستین اسلام ناب محمدی

ماه محرم و واقعه عاشورا، رویدادی بزرگ است که با رشادت و ایثار انسان‌هایی والامقام، یاران با وفای حسین بن علی(ع) و خاندان اهل بیت(ع) شکل گرفت.
امام حسین(ع) پرچمدار راستین اسلام ناب محمدی است که برای پیکار با یزیدیان، جهل و گمراهی زمانه، لحظه ای درنگ نکرد و با ایثار و از خود گذشتگی، قیامی جاودانه را آغاز کرد. نهضتی حماسی که همواره از مهم‌ترین رخدادهای جهان اسلام باقی خواهد ماند.
اینک با وجود گذشت سده‌های متمادی از وقوع این حادثه هر ساله در دهه نخست محرم به یاد سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان، شیعیان به برگزاری مراسم های مختلف مذهبی می پردازند تا یاد حماسه سازان حسینی را زنده نگاه دارند. رمز جاودانگی دین مبین اسلام به وسیله ماه‌هایی که وقایعی مانند قیام عاشورا در آن وجود دارد معلوم می‌شود. در سال 60 هجری قمری مشاهده شد که مبانی اسلام همچون توحید و وحدت مسلمانان در خطر جدی است و این معضل را می توان در خلافت خاندان بنی امیه ملاحظه کرد. پس از مرگ معاویه، یزید فرزند وی بر تخت خلافت تکیه زد و از همان نخست کوشید تا با به شهادت رساندن امام حسین(ع)؛ اسلام و مسلمانان را از میان بردارد. بر این پایه سومین امام شیعیان تلاش کرد تا در برابر کارشکنی های یزیدیان ایستادگی کند و چهره حقیقی امویان را برای مردم آشکار سازد.


رساندن پیام وحدت به جهانیان

سومین پیشوای شیعیان(ع) به آگاه سازی و افشاگری در مسیر عدالت پرداخت و با شهادت خویش، پیام وحدت را به جهانیان رساند. امام حسین(ع) با فداکاری و وفاداری حاضر شد خود و اهل بیت(ع) را فدای اسلام کند تا چهره امویان را افشا سازد. باید گفت که اگر معاویه در شام به مدت 20 سال حکومت کرد، یزید نتوانست اداره حکومت خود را به سال چهارم هم برساند و از حکمرانی طولانی برخوردار شود زیرا قیام امام(ع)، پایه های حکومت امویان را متزلزل ساخت. این نهضت تاریخی، نیز یک درس مهم برای همگان محسوب می شود که نشان می دهد؛ مرگ بهتر از زندگی ننگین است. همچنین ستم نکردن به افراد و زیر بار ظلم نرفتن یکی دیگر از پیام ها و منطق های واقعه عاشورا به شمار می رود.

 

بیشتر بخوانید:

شب‌های محرم هیئت کجا برویم؟

اعمال و نماز شب و روز اول ماه محرم

دانلود صوت زیارت عاشورا فرهمند + متن وصوت/ آثار عجیب زیارت عاشورا

دانلود زیارت عاشورا علی فانی + متن

دانلود دعای توسل با صدای فرهمند + متن

 


آثار و پیامد قیام عاشورا

برگزاری مراسم و آیین قیام کربلا اهداف های قیام امام حسین(ع) را برای پیروان ایشان آشکار می‌کند و به مسلمانان انگیزه می‌دهد. پیشوای سوم شیعیان(ع) در سخنان و وصیت نامه خویش عنوان کرده است که اگر افراد به دنبال زندگی آبرومند و شکوهمندی هستند، باید به توحید، وحدت کلمه، همراهی و همکاری با یکدیگر بیندیشند. ذلت را به هیچ قیمتی نپذیرند و برای عزت مند شدن، از هر سرمایه ای که دارند، در راه رضای پروردگار استفاده کنند. در مکتب اسلام، ریاست و منصب برای خدمت به مردم است نه برای اسارت آنها. بنابراین در این راستا باید بیان داشت؛ امویان به دنبال جاه طلبی، مقام خواهی و ثروت اندوزی بودند اما امام حسین(ع) زندگی را در باورهای دینی، جهاد و مجاهدت می دانست. ایشان زندگی ارزشمند را همراه با حق، عدالت و انسانیت معنا کرد و نشان داد، اگر زندگی بر مبنای لذت های دنیوی باشد، ارزنده نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه