English

حجت الاسلام احمد بصیری در گفتگو با خبرگزاری موج:

نباید اجازه دهیم نمادهای محرم و صفر کمرنگ شوند/فرصتی برای تبدیل شور حسینی به شعور حسینی

مدیر امور مساجد منطقه شمیران ضمن انتقاد از عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا، از لزوم برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز توسط مساجد تاکید کرد.

نباید اجازه دهیم نمادهای محرم و صفر کمرنگ شوند/فرصتی برای تبدیل شور حسینی به شعور حسینی

حجت الاسلام والمسلمین احمد بصیری مدیر رسیدگی به امور مساجد شمیرانات، در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری موج در مورد لزوم برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: اگر در گذشته بیشتر به شور اهتمام می شد ولی امروز اهتمام بیشتر به « شعور حسینی » همراه شور حسینی است و از آن برای برگزاری مراسمی پربار بهره ببریم. 

وی افزود: امام راحل (ره) چند جمله مشهور در این زمینه دارند و آن این است که «ما هرچه داریم از محرم و صفر است» و «آنچه که اسلام را نگه داشته محرم و صفر است». حال سوال من این است که از نظر ظاهری محرم و صفر چه ویژگی عینی و بیرونی داشته اند که تا کنون حفظ شده اند؟ درواقع همان نمادهای عزاداری شامل منبر، مداحی و مرثیه خوانی است و ما نباید اجازه دهیم که اینها کمرنگ شوند.

تاثیر وعاظ در تبدیل شدن شور حسینی به شعور حسینی

حجت الاسلام بصیری این نمادها و پرداختن به آنها را، صرفا پرداختن به شور حسینی ندانست و گفت: اینکه شور حسینی به شعور حسینی تبدیل شود به عملکرد واعظ و برگزار کنندگان آن جلسات بستگی دارد. ما می بینیم که برخی مجالس سوگواری امام حسین (ع) مداح محورند و برخی دیگر منبری محورند. مفاهیم دینی همچون ترک گناهان و عادات بدی همچون دروغگویی و ریاکاری و ... از پیام های این مجالس است که باید بالای منبر گفته شود.

وی سپس با بیان اینکه متاسفانه در این ایام و با این مصوبات ما شاهدیم که اتفاقا مجالس منبری محور محدود شده اند، در مورد عملکرد ستاد ملی کرونا و مصوبات آن گفت: در ابتدای بحث، مقام معظم رهبری ستاد ملی مقابله با کرونا را مبنای کار ما قرار دادند و بر این اساس، دستوراتش برای ما حجت شرعی است. این ستاد دو سه هفته پیش و زمانی که تعداد جان باختگان این بیماری در روز به بیش از دویست نفر می رسید، موازینی را ازجمله بلندتربودن سقف مسجد بیش از پنج متر، رعایت فاصله گذاری بین شرکت کنندگان و ... شرط برگزاری مراسم عزاداری اعلام کرد. این تصمیم در آن شرایط گرفته شد و مساجد هم با توجه به همین دستورالعمل، اقدام به برنامه ریزی کرده و مداحان و واعظان مد نظرشان را دعوت کردند. جوانان هم برای انجام امور با شور و شوق پای کار آمدند.

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) افزود: اما ما متوجه نشدیم که چه اتفاق افتاد که به رغم کاهش تلفات بیماری کرونا، ستاد و یا وزارت بهداشت دستور به تعطیلی این مراسم داده و تنها مجوز برپایی نماز جماعت با رعایت شرایط اعلام شده را دادند! این درحالی است که چنین تصمیم ناگهانی می تواند تبعات ناخواسته ای داشته باشد.

دستهایی در پی کمرنگ کردن مراسم عزاداری حسینی هستند

وی تاکید کرد: گرچه در این باره نه تنها سوالات و شبهاتی ایجاد شد که شاید دستهایی در پی کمرنگ کردن مراسم عزاداری حسینی هستند بلکه معتقدیم که این مصوبه با بی تدبیری و در نظر نگرفتن دغدغه های ائمه جماعات مساجد و برگزار کنندگان مساجد صادر شد اما همانطور که همه دیدند تبعیت و انقیاد از مقام عظمای ولایت بر همه این احساسات اولویت داشته و همه مساجد و هیاتها اقدام به برپاکردن مجالس با معیارهای جدید کردند.

مساجد باید مراسم عزاداری را برپا کنند

حجت الاسلام بصیری تصریح کرد: بیشترین دغدغه ما در این بحث، مساله روانی ایجاد شده است، در عین حال که بر برپایی مراسم سوگواری حسینی هم تاکید داریم تا خلائی در آن ایجاد نشود. بنابراین روز گذشته جدای از اعلام مرکز، در اطلاعیه ای به مساجد اعلام کرده ایم که به هر شکل ممکن، باید مراسم عزاداری را خارج از شبستانها برگزار کنند. اگر برای برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، حیاط یا پشت بام دارند، یا زمین بازی، حیاط مدرسه و یا بوستانی را می توانند در اختیار بگیرند از این امکان استفاده کنند. تا کنون هم این روش در مساجد این ناحیه اتفاق افتاده مگر مساجدی که هیچ کدام از امکانات مذکور را در اختیار نداشتند و تنها به برپایی نماز جماعت بسنده کردند. 

وی به همراهی مدارس بر حسب دستور وزارت آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: بر حسب بخش نامه وزارتخانه مدارس می توانند حیاط مدارس را در اختیار عزاداران حسینی قرار دهند که البته در حال حاضر آمار دقیقی از اینکه چند مسجد چنین اقدامی کرده اند یا اینکه مساجدی که سقف کاذبی بر روی حیاطشان بوده جمع آوری کرده و از فضای باز ایجاد شده استفاده کرده باشند، در دست نداریم اما به طور نسبی می دانیم که تعدادی از مساجد اقدام به استفاده از امکانات اطرافشان کرده اند؛ همانطور که ما در مسجد خودمان در زرگنده مراسم سخنرانی و عزارداری را به محل مقبره شهدای گمنام در صحن امام زاده منتقل کرده ایم.

مدیر رسیدگی به امور مساجد منطقه شمیران در مورد استفاده از فضای مجازی برای برگزاری مراسم عزاداری گفت: برگزاری و انتشار مراسم در فضای مجازی با مشکلی روبرو است و آن هم این است که بر اساس تحقیقات علمی مشخص شده در موفقیت یک سخنرانی تاثیر زبان گفتاری حدودا ۳۰درصد است و زبان بدن ۷۰ درصد تاثیر دارد،  لذا تاثیرمنبرهای غیرمجازی به دلیل ارتباط زنده و نزدیک با مخاطب بیشتر است.

کمک های مومنانه مانع فاصله گرفتن مردم از مساجد شد

حجت الاسلام بصیری در پایان به این نکته هم اشاره کرد: اتفاقی که باعث شد وقفه زیاد در فعالیت های عبادی مساجد باعث دور شدن مردم و بویژه جوانان از این مراکز دینی نشود تغییر عرصه فعالیت به سمت «کمک های مومنانه» بود که همانند زمان جنگ تحمیلی مساجد از تک بعدی عمل کردن دست کشیدند و حضور پر رنگ اجتماعی خود را به نمایش گذاشتند که اتفاقا همان هم به نوعی یک فعالیت عبادی محسوب می شد و با توجه به اینکه دوران دفاع مقدس را هم به یاد می آورم به جرات می توانم بگویم که برخی از مساجد حتی از آن ایام هم قوی تر وارد صحنه شدندو توانمندیشان را نشان دادند که برای جوانان هم جذاب بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه