English

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه در تاکید بر نقش پرس تی وی:

شناساندن ابعاد مختلف قیام عاشورا راهگشای معمای پیاده‌روی اربعین برای جهانیان است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بر اینکه دو ماه محرم و صفر فرصت بسیار مغتنمی است که شبکه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی بتوانند ابعاد قیام امام حسین (ع) را به تصویر بکشند، تاکید کرد.

شناساندن ابعاد مختلف قیام عاشورا راهگشای معمای پیاده‌روی اربعین برای جهانیان است

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نهضت عاشورا و قیام سید الشهدا پیام های زیادی دارد و اهداف متعددی را توامان در خود جای داده است، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج گفت: پیام جهانی ایشان برای ادیان، افراد و همه گرایش ها و سلایق شامل مبارزه با ظلم و کسب فضائل اخلاقی است، این پیامی نیست که مختص به اسلام باشد. در واقع فطرتا بر اساس الهام الهی که در واقع به تعبیر قرآن، خداوند در فطرت ما نور عقل قرار داده است؛ در واقع این فضائل اخلاقی را می توانیم دو دسته کنیم یک دسته فضائل اجتماعی که در راس آن عدل است یک دسته هم فضائل فردی که البته با اجتماع و مردم ارتباط دارد؛ مانند ایثار و راست گویی همه این ها در واقعه عاشورا وجود دارد و به اموری جهانی تبدیل شده است، شاید ارتباطی به اسلام به طور خاص نداشته باشد و لذا نمود این جهانی بودن هم علاقه ای است که شخصیت های تاریخی مانند گاندی -علی رغم مسلمان نبودن- به وجود مبارک امام حسین (ع) داشته و در سخنانش از الگو بودن ایشان یاد کرده است.

وی درباره به تصویر کشیدن حادثه کربلا در شبکه های برون مرزی و آشنا سازی مردم جهان با شخصیت امام حسین (ع) و شهدای عاشورا، گفت: حادثه کربلا خود به تنهایی یک بسته کامل است که با استفاده از آن می توان فضائل و رذائل اخلاقی را به تصویر کشید؛ مخاطب را باید در نظر داشت، ممکن است در یک فضا مباحث اخلاقی در یک جا مباحث اجتماعی ظلم و عدل و.... بیشتر مورد نیاز باشد، مباحث اعتقادی ما باید متناسب با آن مخاطب و چیزی که می خواهیم در این قیام از آن استفاده کنیم که آن جنبه از اسلام، دین و الهی شدن را از این مسیر تبلیغ کنیم و به مردم برسانیم.

 رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه ضمن اشاره به ابعاد متعدد واقعه عاشورا، درباره اینکه کدام جهت برای عموم مردم جذاب تر است، عنوان کرد: مبارزه با ظلم و ستم، رعایت تمام اصول اخلاقی برای عموم مردم جهان از همه جذاب تر است، زیر بار حرف زور نرفتن و در عین حال برای رسیدن به این هدف اصول اخلاقی را در بالاترین مراحل رعایت کردن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی پیشنهاد خود را برای سوق دادن مردم جهان به سمت اهداف امام (ع) و آشنایی نسل جوان و نسل امروز با اهداف این قیام را اینگونه بیان کرد: مردم زیادی به این قیام جذب شده اند؛ یعنی این عشق و علاقه به سمت امام حسین (ع) روانه گشته است، ما باید از این عشق و علاقه استفاده کنیم، افرادی هستند که به هیچ کدام از مسائل دینی توجه ندارند یا اصلا مسلمان نیستند اما در مراسم روضه امام حسین (ع) شرکت می کنند؛ این نشان می دهد که آن علاقه در همه است ما باید از این علاقه برای ترویج اهداف امام حسین استفاده کنیم که همان اهداف اسلام، دین و به یک تعبیر عام تر خوبی ها است.

حجت الاسلام برنجکار گفت: رسالت امام حسین (ع) و آن معارفی که برای آن جنگید باید در نظر برنامه سازان باشد؛ علت اینکه هر کسی با امام حسین (ع) مواجه می شود و درباره ایشان مطالعه می کند، حتی غیر مسلمانان به ایشان علاقه مند می شون،د بر حق بودن ایشان است. همه حرف همین است؛ ایشان و هر چه در نهضتشان هست، خوبی و مطابقت آن با فطرت و عقل است که همه انسان ها به آن گرایش دارند. روز به روز هم اضافه می شوند؛ به عنوان مثال پیاده روی اربعین خیلی ها را کنجکاو کرده که ریشه آن همه استقبال و حضور با شکوه را کشف کنند، ما باید به هر دو جنبه از قیام امام چه از بعد احساسی و عاطفی و چه جنبه های معرفتی واقف باشیم.

وی درباره میزان تلاش های موفقی آمیز پرس تی وی در راستای شناساندن اهل بیت (ع) و به خصوص قیام عاشورا به جهانیان گفت: تاکنون از این ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده شده است،  ولی خیلی بیشتر از این می توانیم از ظرفیت امام حسین (ع) استفاده کنیم و این قیام و بخصوص آن جنبه های معرفتی خیلی بیشتر از این قابل استفاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دو ماه محرم و صفر فرصت ارزشمندی است؛ این دو ماه به اندازه صد ماه می توانیم به آن اهداف تبلیغی خودمان برسیم، وجود مقدس امام حسین (ع) فرموده اند که اگر من قیام نمی کردم فاتحه اسلام خوانده می شد؛ در روایت دیگر هم قریب به همین مضمون است که اگر امام حسین (ع) قیام نمی کرد «لایبقی من الاسلام الی اسمه» فقط اسمی از اسلام می ماند، یعنی امام حسین با این قیام در واقع اسلام را نجات دادند.

وی در پایان گفت: اسلام یعنی مجموعه ای از آن چیزهایی که مردم به آن نیاز دارند و در صورتی که این قیام بزرگ اتفاق نمی افتاد، اسلام در معرض نابودی قرار می گرفت؛ یعنی همه آن چیزهایی که انسان برای نجات به آن نیاز دارد، این نهضتی که از ایشان باقی مانده همچنان آن کارکرد خودش را دارد و همچنان ما می توانیم از آن استفاده کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه