English

در نشست خبری فیلم سینمایی خورشید عنوان شد:

دلبستگی چند کودک کار به ادامه بازیگری برای گذران زندگی/تقاضای مجیدی از خانواده غزاله برای بخشش آرمان

نشست خبری فیلم سینمایی خورشید با حضور علی نصیریان، طناز طباطبایی و جواد عزتی در حالی برگزار شد که مجید مجیدی در انتهای آن از خانواده غزاله شکور درخواست گذشت از قاتل دخترشان را داشت.

دلبستگی چند کودک کار به ادامه بازیگری برای گذران زندگی/تقاضای مجیدی از خانواده غزاله برای بخشش آرمان

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری فیلم خورشید با تاخیر بسیار پس از اکران فیلم در پردیس ملت برگزار شد.

فرزاد حسنی اجرای این برنامه را برعهده داشت و رضا صائمی هم منتقد حاضر در این نشست بود.

در این نشست مجید مجیدی کارگردان، امیربنان تهیه کننده، علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی و تعدادی از کودکان بازیگران این فیلم، هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری، نیما جاویدی نویسنده و کیوان مقدم طراح صحنه حضور داشتند. حسام الدین آشنا هم در کنار تعداد دیگری از عوامل فیلم در جمع مستمعین این نشست حضور یافت.

قوانین جشنواره را دور نزدیم

در ابتدای این مراسم رسانه ای، پس از آنکه رضا صائمی از فیلم تعریف کرد و مجیدی را خالق بازیگران کودک مامید، امیر بنان در مورد تأخیر فیلم گفت: ما حتی از این تاخیر متضرر شده‌ایم چرا که از حضور در آرا مردمی محروم شدیم؛ در حالی که اولین نمایش ما روز چهاردهم بود که از همان روز فیلم پسرکشی جایگزین خورشید شد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فیلم شما حاضر نبود، پس هیات انتخاب بر چه اساسی این فیلم را برای جشنواره انتخاب کردند؛ گفت: بخش عمده ای از فیلم آماده بود که هیات انتخاب هم آن را دیده بود؛ اما وی اف ایکس این اثر بسیار زمان بر شد. در واقع کارهای پست پروداکشن این فیلم بسیار زیاد بود. البته هرچه به جشنواره نزدیک می شدیم، لابراتوارها شلوغ‌تر می شدند و اگر ما می خواستیم به آماده شدن فیلممان اصرار کنیم سایر فیلمها ناقص می ماندند.

بنان تاکید کرد: ما قانون را دور نزده ایم بلکه با تاخیر به جشنواره رسیدیم. این اتفاقی است که اگر به تاریخچه جشنواره مراجعه کنید می بینید که در اد.ار مختلف و برای فیلم های گوناگون رخ داده است. حتی در همین دوره هم چند فیلم دیگر شرایط مشابه ما را داشتند.

هومن بهمنش هم در حمایت از تهیه کننده فیلم گفت: فیلم‌ها در همه فستیوال معتبر دنیا حداکثر سه اکران دارند، اما در فجر پنجاه نمایش وجود دارد؛ چرا که در این رویداد دو بخش مجزای داوری و نمایش مردمی وجود دارد. در حالی که برای رساندن اثری به جشنواره تنها چهارماه زمان از تولید تا حضور در جشنواره فجر فرصت داریم چرا که با شرایط تولید در کشور ما، باید تا تابستان صبر کنیم تا جلسات پروانه ساخت برگزار شود و بعد از دریافت مجوز، اقدام به تولید کنیم.

وی تصریح کرد: همین روند باعث می شود تا به عنوان مثال ما در این پروژه تصحیح رنگ را  دو روزه انجام دادیم؛ اما در اغلب جاهای دنیا این کار دو ماه و حتی در هالیوود، هشت ماه زمان می برد.

حضور در جشنواره برایمان مهم بود

در ادامه این نشست مجید مجیدی با ابراز تأسف از ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی و فاجعه سقوط هواپیمای اکراینی گفت: در پی این اتفاقات، دل همه ما به درد آمد ضمن اینکه عده‌ای هم به دنبال سوء استفاده بودند.

وی افزود: درود می فرستیم به روح همه در گذشتگان و از آنجا که آثارم گواه این مسئله هستند که دغدغه مردم را دارم اما شرمنده ایم که نمی توانیم همه مشکلات مردم را به تصویر بکشیم.  

کارگردان خورشید گفت: در مورد تاخیر رسیدن فیلم به جشنواره باید صادقانه عرض کنم که به دلیل زمان بر شدن فیلمبرداری که تحت تاثیر  شرایط سخت فیزیکی و حتی روحی که بواسطه حضور بچه های کار در این اثر وجود داشت، گمان نمی کردم که این فیلم به جشنواره برسد. اما به رغم اینکه نگران کیفیت کارم هستم ولی بدلیل اینکه در جایی زندگی می کنیم که همیشه دچار سوء تفاهم می شویم و احتمال حضور این فیلم در جشنواره های خارجی مختلف هم وجود دارد، علاقه داشتم که خورشید مانند همه آثار قبلیم حتما به جشنواره فجر برسد و اولین اکرانش در جشنواره ملی خودمان باشد.

وی تاکید کرد: برایمان مهم بود که تنور جشنواره را داغ نگه داریم و در سال جدید سینمای ایران حضور داشته باشیم.

جواد عزتی در پاسخ به سوالی در مورد تکراری و کلیشه شدن بازی و نقش‌هایش گفت: به نظر من این تصوری سلیقه ای است و من نمی توانم کاری برایش انجام دهم. (با لبخند و به شوخی) شاید هم به این دلیل است که این تکرار جواب داده و بازخورد خوبی گرفته ام. 

نشست خبری فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی

بازی در فیلم مجیدی برایم یک فرصت بود

طناز طباطبایی هم در مورد حضورش در این فیلم گفت: امسال من در دو فیلم حضور داشتم. برای هر بازیگری حضور در کنار آقای مجیدی یک فرصت است و من هم نمی خواستم این فرصت را از دست بدهم. وقتی فیلمنامه این کار را خواندم به عنوان حضور در نقش یک مادر و تنها کاراکتر زن فیلم موضوع برایم جذاب شد و حتی اگر حضورم باعث بهتر دیده شدن این بچه ها می شد هم به اندازه کافی در من انگیزه ایجاد می کرد. من از بازی در این فیلم بسیار آموختم و لذت بردم.

وی افزود: حضورم در فیلم محمد کارت هم برای حمایت از یک کارگردان فیلم اولی بود که فیلمنامه درخشانی داشت. روزی از من حمایت شده وامروز هم نوبت مناست که از دیگران حمایت کنم و نمی توان به صف کوتاهی نقش به پیشنهاد همکاری ها جواب رد داد. 

مجیدی در مورد تلخ بودن فیلمش گفت: من فکر نمی کنم که فیلم تلخی باشد چرا که فیلم می خواهد بگوید که همه افراد گنج پنهانی دارند و این بچه ها هم در پایان گنج درونی خود را می یابند. خوب است بدانید که این بچه ها در عین حال که درس می خوانند در شرایط بدی هم کار می کنند. مثلا شمیلای فیلم ما در دنیای واقعی از هشت سالگی کار می کند و در درس هم نابغه است.

وی در مورد پیام فیلم گفت: باید نسبت به تک تک این بچه هایی که سرچهارراه‌ها می بینیم توجه بیشتری داشته باشیم و مسئولیت اجتماعی خود را به جا بیاوریم. این جدای از مسئولیت مسئولان دولتی و حکومتی است که باید به نحو احسن کار خود را انجام دهند.

مجیدی در مورد دلیل علاقه ویژه اش به فیلم هایی با موضوع کودکان گفت: می شود گفت که هر فیلم سازی در زندگی تنها یک فیلم می سازد و ما بقی آثار شاخ و برگ هایی است به این درخت اضافه می شود. به جز پروژه بزرگ محمد رسول الله من در سایر آثارم این دغداه و تمایل را نشان داده ام.

وی سپس اظهار کرد: خوشحالم که با یک تیم جوان کار کرده‌ام. امروز سینمای ما استعدادهای بسیار درخشانی دارد که نمونه شاخص آن نیما جاویدی است در ابتدای فعالیتش دو اثر درخشان ساخته یا هومن بهمنش که یک استثناء در سینمای ما است. ما پیش از این اینقدر نیروی متخصص نداشته ایم.

نشست خبری فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی

مجیدی در مورد همکاری با علی نصیریان گفت: شانس بزرگی داشتم که به رغم مشغله زیاد استاد نصیریان که در فیلم آقای مهرجویی حضور داشتند، در فیلم خورشید هم در خدمت ایشان بودم. چرا که همه گروه از انگیزه، انرژی و صلابت ایشان شوکه شده بودند. ایشان به نحوی کار را جدی و با علاقه انجام می دهند که انگار اولین فیلمشان است. البته نقش جواد عزتی هم بسیار سخت بود.

وی در مورد نحوه انتخاب کودکان و نوجوانان برای بازی در فیلم سینمایی خورشید ضمن بیان اینکه تعدادی از این کودکان را از مدرسه صبح رویش انتخاب کردیم، گفت: ما برای انتخاب بچه های بازیگر شاید حدود چهار هزار کودک و نوجوان را دیدیم و حتی برای این کار به شهرهای دیگر هم رفته ایم و در حال حاضر یک آلبوم خوب که می تواند برای همکاران سینمایی ما مفید باشد در اختیار داریم.در نهایت از میان 100 کودک با انجام تست های مختلف به این چند نفر رسیدیم. من می خواهم به این نکته توجه کنید که اینها تنهاکودکان کار نیستند بلکه نان آوران خانه خود هستند که به سختی هم کار می کنندو هم درس می خوانند. 

ناموس پرستی کودک بازیگر

روح الله زمانی بازیگر نقش علی هم در این بخش از نشست گفت: من از مادرم بسیار متشکرم که با سختی از من حمایت کرد و با تشویق او امروز من اینجا هستم. قول می دهم که زحماتش را جبران کنم.

وی که احساساتی شده بود، در مورد بازیگری اش گفت: از دیدن آقای نصیریان عشق کردم و از ایشان ممنونم چون هر جا که اشتباه می کردم من را راهنمایی می کرد. سعی کردم تا با علاقه کارم را پیش ببرم و اگر بتونم به بازیگری ادامه می دهم.

نشست خبری فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی

بهمنش در ادامه گفت: روح الله یک ماه با پای شکسته روبروی دوربین حاضر شد و در سرمای زیاد با جدیت به کار ادامه می داد. من در طول بیست و پنج سال حضورم در سینما هرگز چنین روحیه و همکاری ندیده بودم و بازیگران حرفه ای سینمای ما هرگز حاضر به انجام چنین کاری نیستند.

وی افزود: روح الله تکنیک بازیگری را درک می کند و در این مورد او شگفت انگیز است.

طناز طباطبایی هم گفت: من پیش از آغاز فیلمبرداری به مدت یکماه به مدرسه بچه ها رفتم و سعی کردم که با آنها آشنا شوم. روح‌الله خیلی خجالتی و‌ ماخوذ به حیا بود و از من دوری می کرد؛ تا اینکه پس از حضور مادرش سر صحنه توانست بپذیرد که با من هم مانند مادرش رفتار کند.

روح الله هم گفت: من به ناموس دیگران احترام می گذارم چون ناموس خودم را دوست دارم و دوست ندارم که کسی به او چپ نگاه کند!

ابوالفضل شیرزاد یکی دیگر از کودکانی بود که در فیلم بازی بسیار زیبایی کرده بود که گفت: برای اولین بار که اقی مجیدی را دیدم، روز آخر مدرسه بود که من را برای بازی در فیلم خورشید انتخاب کردند. در ابتدا هیچ چیز از بازیگری نمی دانستم ولی کم کم آموختم.

شمیلا شیرزاد هم در مورد حضورش گفت: من هم در مدرسه بودند که آقای مجیدی و همکارنشان به آنجا آمدند. من هیچ کدام از آنها را نمی شناختم اما وقتی گفتند که کارگردان بزرگی است پیش خودم فکر کردم که چقدر خوب که چنین فردی به آنجا آمده است. در مدرسه ما رسم بر این است که هر بار یکی از بچه ها مدرسه را به بازدید کنندگان نشان می دهد که از شانس خوب من، آن روز نوبت من بود که در ادامه به من گفتند که برای فیلم انتخاب شده ام.

وی در پاسخ به این که سخت ترین بخش بازی اش مربوط به کدام صحنه بوده گفت: من در یکی از صحنه های فیلم باید گریه می کردم که برایم سخت بود اما با توصیه آقای مجیدی به مشکلات مادرم فکر کردم و گریه ام گرفت. من می دانستم بار یگذران زندگیمان باید خوب بازی کنم پس این کار را در حد توانم انجام دادم.

ابراز خوشحالی جاویدی از همکاری با مجیدی

پس از آن نوبت به نیما جاویدی رسید که به همراه مجید مجیدی نویسندگی فیلم را بر عهده داشت. وی گفت: چه لذتی بیشتر از اینکه روی موضوعی مانند مشکلات کودکان کار، در کنار آقای مجیدی حضور داشته باشم. من پیشنهادات زیادی را بای همکار مشترک رد کردم، اما بسیار خوشحالم که در کنار آقای مجیدی قرار گرفتم.

وی ادامه داد: کسی را به سختگیری خودم ندیده بودم با افتخار و تمام قد پشت این فیلم هستم بیش از همه بخاطر حضور این بچه ها خوشحالم که خورشید با مخاطبان ارتباط برقرار کرده است.

نشست خبری فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی

نیما جاویدی در مورد یکی از صحنه های فیلم هم گفت: در یکی از روزهایی که برای تحقیقات فیلم به مدرسه صبح رویش رفته بودیم به ما در مورد کودکی گفتند که خواهرش را حین کار در مترو گرفته و موهایش را تراشیده بودند که خیلی از دیدن آن صحنه متاثر شدم و به همین دلیل این وضعیت را در فیلم هم گنجاندیم.

کیوان مقدم طراح صحنه فیلم هم گفت: فکر می کنم یکی از سخت‌ترین پروژه‌های عمر کاری‌ام و مهمترین کارم را انجام دادم کهخ البته برایم بسیار هم لذت بخش بود.

نیما جاویدی در مورد داستانهای فرعی فیلم و در نهایت پایان کار نامشخص کودکان در فیلم گفت: احساس می کنم که آموزه های ناظم و محیط باعث رشد کاراکتر فیلم شد. در این فیلم نقش مادر انگیزه ایجاد می کند و اطلاعاتی در مورد کاراکتر اصلی می دهد اما به هیچ وجه پیرنگ دراماتیک داستان نیست.

مجیدی هم در این مورد گفت: این مسئله باید در جلسه ای تخصصی تر و موشکافانه پاسخ داده شود اما به طور خلاصه می گیوم که پیرنگ‌های فیلمنامه به معنی واقعی فرعی نیستند بلکه همه در نهایت به یک وحدت وجودی می رسد.

وی در مورد لوکیشن های فیلم گفت: صد در صد لوکیشن ساخته شده است. ساعت ها با طراح صحنه در این خصوص جلسه داشتیم چرا که چنین تجربه ای در سینمای ایران تا کنون وجود نداشته است.

نظر نصیریان در مورد عملکرد مهرجویی، کیمایی و مجیدی در جشنواره امسال

علی نصیریان در پاسخ به سوالی در مورد عدم حضور داریوش مهرجویی و مسعود کیمایی در جشنواره فیلم فجر گفت:آقای مهرجویی پیش از همه این صحبت‌ها به ما گفته بود که فیلمش را به جشنواره نخواهد داد و غیبتش ربطی موضوع تحریم جشنواره ندارد. من هم در این موارد صحبت نمی کنم و به آنهاوارد نمی شوم اما به همه احترام می گذارم.

وی افزود: به نظر من هر کارگردانی حق دارد که فیلمش را به جشنواره بدهد یا ندهد و باید این آزادی را برای هر فرد قائل شد. من برای آقای مهرجویی و کیمیایی و مجیدی احترام قائلم و به تصمیم یکه در مورد عدم حضور یا حضورشان در جشنواره گرفته اند هم احترام می گذارم.

مجیدی تکذیب کرد

در ادامه مجید مجیدی در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای فردی که در سالهای گذشته در فیلم بچه های آسمان بازی کرده بود گفت : متاسفانه فضای ناصواب و ژورنالیستی باعث چنین مسائلی می شود و ادعاهای فرخ هاشمی که گفت من گفته‌ام در فیلم دیگری بازی نکند تا بکر بماند، کذب محض است. ما نسبت به آدم‌ها مسئولیت انسانی داریم. نمی‌توانیم زندگی همه را تا آخر عمر دنبال کنیم بگوییم در کجا باشند یا نباشند. ما اقداماتی برای این بچه‌ها کردیم که هروقت به نتیجه رسید می‌گوییم.

آرزوی بهمنش برآورده شد

هومن بهمنش در مورد سختی های فیلمبرداری خورشید گفت: دکورهای ساخته شده برای این کار خیلی یچیده بود. شوتینگ اصلی ما حدود ۱۵۰ روز بوده اما در هروز به دلیل محدودیت های نور تنها چهار یا پنج ساعت امکان فیلمبرداری داشتیم.

وی افزود: من با آثار سه فیلمساز از جمله عباس کیارستمی و مجید مجیدی به سینما علاقمند شدم وامروز آرزوی کودکی ام برآورده شده و در کنار یکی از کارگردانان مورد علاقه ام در سینما فعالیت کرده ام.

نشست خبری فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی

تلاش مجیدی برای جلوگیری از اعدام یک جوان

مجید مجیدی در پایان این نشست گفت: می خواهم در موردمسئله ای خارج از مقوله سینما، فیلم خورشید و جشنواره صحبت کنم. یک سالی است که درگیر ماجرایی شده ام که خیلی تلخ است. چند سال پیش در تهران در یک واقعه بسیار تلخ، غزاله شکور توسط آرمان به قتل رسید. خانواده شکور در طول این سالها درد فراوانی کشیدند. بالاخره پرونده آرمان که در آن زمان هفده سال داشت پیش رفته و حکم به مرحله اعدام رسید.

وی افزود: چندباری به همراه هنرمندان نزد خانواده غزاله رفتیم تا از آنها رضایت بگیریم. گرچه این حق طبیعی و مسلم انها است که شرعا و عرفا درخواست قصاص داشته باشند. این حکم عن‌قریب و در واقع صبح روز چهارشنبه این هفته اجرا می شود در حالی که آرمان در طی این سالها و در زندان به تحصیلش ادامه داده و نه تنها لیسانس گرفته و بلکه مشغول تحصیل در مقطع دکترای انرژی اتمی است.

این کارگردان مطرح کشور ادامه داد: از خانواده داغدار غزاله شکور که تا کنون جسدش هم پیدا نشده،  عاجزانه استدعا می کنم که قاتل او را ببخشند و از شما اهالی رسانه هم تقاضا می کنم بدون در فشار گذاشتن ایشان، کمک کنید تا شاید این خانواده با رضایت خود مانع اعدام این جوان شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه