English

کمال خرازی در گفتگو با خبرگزاری موج:

اهمیت پیام نمایشگاه های هنری دفاع مقدس هزینه های آن را توجیه می کند

وزیر اسبق امورخارجه ایران گفت: اهمیت و ارزش پیام نمایشگاه ها و کتاب های دفاع مقدسی برای نسل جدید، هزینه های برگزاری چنین فعالیت هایی را توجیه می کند.

اهمیت پیام نمایشگاه های هنری دفاع مقدس هزینه های آن را توجیه می کند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، نمایشگاه عکس‌های ساسان مویدی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شامگاه سه‌شنبه دوم مهرماه در گالری تازه تاسیس «خانه» حوزه هنری گشایش یافت. 

کمال خرازی، وزیر اسبق امورخارجه ایران که در آیین رونمایی از کتاب و افتتاحیه نمایشگاه آثار ساسان مویدی عکاس دفاع مقدس حضور یافته بود، در پاسخ به خبرنگار موج در مورد برپایی نمایشگاه و انتشار کتاب عکس های دفاع مقدس و تاثیر آنها در دیپلماسی فرهنگی در عرصه جهانی بویژه در مقطع کنونی گفت: این نمایشگاه ها بخشی از تاریخ ما را تصویر می‌کشد. بخشی که نسل جوان باید در جریان آن قرار بگیرند.

وی افزود: هر فردی باید از تاریخ کشورش مطلع باشد و نسل جوان باید بداند که رزمندگان چه جانفشانی هایی برای حفظ کشور شان انجام داده اند و چه خدماتی در این مسیر و رسیدن آن به اینجا انجام داده اند.

جایی که هزینه مطرح نیست

وزیر اسبق امور خارجه کشور وی ادامه داد: برگزار چنین نمایشگاه هایی وسیله ای برای انتقال تاریخ به جوانان است و مسئله هزینه در اینجا مطرح نیست بلکه اهمیت و ارزش پیامی که این نمایشگاه ها و کتاب ها برای نسل جدید و کلیه مخاطبان دارد، هزینه هایی که برای برگزاری چنین نمایشگاهی انجام می شود را توجیه می کند.

عکس ابزار قدرتمند انتقال پیام

خرازی در پاسخ به این سوال که آیا صرف انتشار عکس به این انتقال پیام کمک می کند، گفت: عکس یکی از ابزارهای قوی برای انتقال پیام است. هر عکسی ممکن است در دلش به اندازه چند کتاب محتوا را جا داده و انتقال دهد.  ضمن اینکه عکس رسانه ای همیشه زنده است. بنابراین یکی از برترین ابزارها و انتقال پیام عکس است. گرچه ابزارهای دیگری هم وجود دارد اما عکس در جای خود هم در دسترستر، هم ارزان تر و از جهاتی گویاتر است.

نقش عکاسان در مخابره مظلومیت و مقاومت ایرانیان به جهان

این دیپلمات کهنه کار در پاسخ به اینکه هنرمندان ما تا چه حد در دیپلماسی فرهنگی توانسته اند موفق عمل کنند و تا چه حد پیام مظلومیت ما در هشت سال دفاع مقدس و جنگی که به ما تحمیل شد را به جهانیان منتقل کرده اند گفت: هنرمندان از گذشته تا امروز نقش بسیار برجسته ای داشته اند. در همان دوران جنگ عکس هایی که عکاسان ما می گرفتند و به خارج مخابره می کردند تا جهان نسبت به جنایاتی که عراق در حال انجام آن بود و مقاومتی که ملت ایران از خود نشان دادند آگاهی پیدا کند، به ویژه در بمباران شیمیایی عراق بسیار تکان دهنده و موثر بود.

لزوم برپایی نمایشگاه های هنر انقلاب و دفاع مقدس در کشورهای دیگر

کمال خرازی در پاسخ به این سوال که آیا سطح کیفی آثار هنری در این مسیر کافی بوده یا اینکه می تواند بهتر از این باشد گفت: حتماً باید تلاش‌های بیشتری انجام شود؛ به خصوص، نه تنها در ایران بلکه باید در کشورهای دیگر چنین نمایشگاه هایی را برپا کرد تا این که مردم جهان با ایرانی ها و میزان و نحوه مقاومت ما آشنا شوند و متوجه شوند که ایران ویژه است و در برابر زور و فشار و تهدید تسلیم نخواهد شد؛ همچنان که در جریان جنگ تحمیلی هم تسلیم شد.

گفتنی است نمایشگاه عکس ساسان مویدی به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تا ۲۳ مهرماه در گالری خانه به نشانی انتهای غربی خیابان سمیه، جنب فروشگاه کتاب سوره مهر دایر است.

این نمایشگاه به مناسبت رونمایی از هفتمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «عکاسان جنگ عراق علیه ایران» که به عکس‌های ساسان مویدی تعلق گرفته، دایر شده است. این کتاب ۱۸۸ صفحه دارد که در دو قطع مختلف چاپ شده و حاوی ۱۲۶ فریم عکس است. توسط مجید دوخته‌چی‌زاده و ساسان مویدی نیز مقدمه‌ای برای کتاب نوشته شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه