English

سید عباس میرهاشمی در گفتگو با خبرگزاری موج:

طراحی زیبا و فکر شده یک نمایشگاه احترام به هنرمند و آثارش است

مدیر سابق انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: طراحی و ارائه فکر شده یک نمایشگاه، جلب توجه بیشتری می کند و در نتیجه احترام بیشتری به آثار و هنرمند گذاشته می شود.

طراحی زیبا و فکر شده یک نمایشگاه احترام به هنرمند و آثارش است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، نمایشگاه عکس‌های ساسان مویدی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شامگاه سه‌شنبه دوم مهرماه در گالری تازه تاسیس «خانه» حوزه هنری گشایش یافت. این نمایشگاه شامل 36 تابلوی عکس این عکاس از دوران مختلف هشت سال دفاع مقدس بود که با طراحی حسن قائدی در قطع‌های متفاوت بزرگ و کوچک به نمایش درآمده بودند. در این میان یکی از عکس ها در قطع بسیار بزرگ به نحوی چاپ و ارائه شده بود که سطح وسیعی از یک ضلع گالری تازه تاسیس «خانه» حوزه هنری را به خود اختصاص داده بود.

رونمایی از کتاب و افتتاح نمایشگاه عکس ساسان مویدی

این نمایشگاه به مناسبت رونمایی از هفتمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «عکاسان جنگ عراق علیه ایران» که به عکس‌های ساسان مویدی تعلق گرفته، دایر شده است. این کتاب ۱۸۸ صفحه دارد که در دو قطع مختلف چاپ شده و حاوی ۱۲۶ فریم عکس است. توسط مجید دوخته‌چی‌زاده و ساسان مویدی نیز مقدمه‌ای برای کتاب نوشته شده است.

مراسم آیین افتتاحیه این نمایشگاه با استقبال فراوان هنرمندان و علاقمندان عکاسی روبرو شد و عکاسان جوان و پیشکسوت بسیاری در آن حضور یافتند؛ و رونمایی از کتاب عکس ساسان مویدی هم با حضور کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری و نیکام حسینی‌پور رییس خانه کتاب، مجتبی کوچکی مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفت.

رونمایی از کتاب و افتتاح نمایشگاه عکس ساسان مویدی

عکس هایی با کیفیتی فراتر از انتظار

بر همین اساس سیدعباس میرهاشمی رییس سابق انجمن عکاسان دفاع مقدس که به همراه فرهاد سلیمانی مسئولیت گردآوری و انتخاب عکس های کتاب را هم به عهده داشته اند، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس های ساسان مویدی در مورد این نمایشگاه به خبرنگار موج گفت: من در حال حاضر به عنوان یک مخاطب می توانم در این مورد صحبت کنم. به نظر من نمایشگاه خوب و تداعی کننده ای شده و آثار ارائه شده از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. خوشبختانه دوستان دست اندرکار برپایی نمایشگاه چه از نظر ادیت آثار چه در روند آماده سازی و چاپ آثار دقت لازم را به کار برده اند. در نتیجه ما در این نمایشگاه شاهد عکس هایی با کیفیت بسیار خوب هستیم.

وی افزود: در حالی که می دانیم چهل سال از عمر این عکس ها گذشته و در کشور ما هم به طور عمومی، شیوه نگهداری عکس ها خیلی خوب نیست؛ وقتی با عکس هایی با این کیفیت روبرو می شویم فقط می توانیم دست مریزاد بگوییم به کسانی که اقدام به پیگیری و انجام این کار کرده اند.

میرهاشمی در مورد روند جمع آوری این آثار گفت: همانطور که می دانید این آثار متعلق به آقای ساسان مویدی است که بر اساس قراردادی به انجمن عکاسان دفاع مقدس واگذار شد. انجمن از لحظه دریافت آنها سعی کرد برای تبدیل آنها به فایل دیجیتال و نگهداری آنها تلاش کند تا از افت کیفیت آنها پیشگیری شود. بر همین اساس ضمن نگهداری نگاتیوها در شرایط استاندارد به بهینه سازی فایل ها هم پرداخت. جدای از همه این مراحل، هر گاه که قصد برپایی نمایشگاهی داشته باشیم، ادیت و آماده سازی از مراحل کاری دیگری است که باید بر روی عکس ها انجام شود.

وی افزود: کتاب اقایب مویدی چندسالی بود که در برنامه کاری ما قرار گرفته بود و چندین بار هم خبر انتشار آن رسانه ای شد؛ اما یک دوره به دلیل مشکل مالی امکان جمع آوری آن فراهم نشد که خوشبختانه در سالهای اخیر تامین اعتبار شد و قرار شد که برای انتشارش اقدام کنیم ولی در دوره مدیریت بعد از من، آقای کوچکی کار را سرعت بیشتری بخشیدند و این کتاب مراحل تکمیلی خودش را طی کرد و کتاب منتشر شد. به مناسبت رونمایی از آن هم این نمایشگاه برپا شده است که خوشبختانه بسیار پرمخاطب شده است.

طراحی مناسب نمایشگاه منجر به ماندگاری بیشتر می شود

این عکاس پیشکسوت در مورد قطع های متفاوت و ارائه متفاوت نمایشگاه گفت: طبیعی است که هر نمایشگاه برای خودش یک طراحی و سناریو دارد. شاید هم شکل بودن و هم اندازه و هم سطح بودن عکس ها ما را از آن کلمات کلیدی مد نظر دور کند؛ اما وقتی عکس ها در ابعاد مختلف در یک نمایشگاه نصب می شوند، منجر به برجسته تر شدن برخی از آنها و تغییر ریتم نمایشگاه از کند به تند می شود که اثر گذاری و ماندگاری بیشتری در ذهن خواهد داشت.

وی که دبیری چند دوره جشنواره تجسمی فجر را هم در کارنامه خود دارد، ادامه داد: طبیعی است که در یک نمایشگاه نوع ارائه همیشه متناسب با موضوع آن است. من فکر می کنم با ضرب آهنگی که با واسطه ابعاد مختلف آثار حاضر در نمایشگاه دیده می شود، ذهن بیشتر درگیر می شود و این نشان می دهد که کسانی که این طراحی را انجام داده اند به این موضوع تسلط داشته اند و براساس فضا و آثاری که در اختیارشان بوده به ترکیب خیلی خوبی رسیده اند.

میرهاشمی در ادامه گفت: وقتی به دیوارهای اطراف نمایشگاه نگاه می کنیم کاملا متوجه وجود طراحی برای این نمایشگاه می شویم که این حس بسیار خوبی است. وقتی مخاطب احساس کند یک نمایشگاه با فکر، طراحی و ارائه شده است، به همان نسبت توجه بیشتری می کند و در نتیجه احترام بیشتری به آثار و صاحب آثار گذاشته می شود.

استفاده مناسب از کاغذ اسراف نیست

وی در پاسخ به این سوال که اگر بگویند در این شرایط اقتصادی و گرانی کاغذ، چه لزومی برای چاپ چنین کتابی وجود دارد چه خواهید گفت، اظهار داشت: ما در خیلی از موارد لازم است که در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم. ما ناگزیرم از مصرف بهینه کاغذ و با هرگرایش فکری و در هر طبقه اجتماعی که باشیم نمی توانیم منکر چنین مساله ای شویم. حتما باید برای مصرف درست تلاش کنیم اما این به معنی پرهیز از استفاده درست و به جای کاغذ نیست.

وی تاکید کرد: کتاب حتما می تواند در گنجینه ها و تاریخ ما ماندگار شود و خیلی از کسانی که اهل تحقیق و مطالعه هستند با راحتی بیشتری نسبت به بازکردن سیستمها و پیدا کردن فایل های دیجیتال می توانند از کتاب ها استفاده کنند و درک درست تری از موضوع داشته باشند و به بررسی و تجزیه و تحلیل بپردازند. طبیعتا ما نیاز داریم که برای ماندگار کردن آثار ذهنهای برترمان یا مقاطع مهم مملکتمان چنین تلاشی بکنیم.

هزینه ای برای جلوگیری از تاوان فراموشی تاریخ

سید عباس میرهاشمی افزود: این سوال هم وجود دارد که ارزش این صحنه های ثبت شده و این هنری که به واسطه کتاب شدن برای تاریخ به یادگار می ماند چقدر است؟ در واقع وقتی مقاطع مهم مملکت باید ماندگار شود برای این است که قابل لمس برای دیگرانی باشد که در آن دوره نبوده اند و اگر تاریخ درک نشود، قطعا ما مشکلات متعددی را در آینده خواهیم داشت و هزینه های بسیار سنگینی را باید به عنوان تاوان پرداخت کنیم. چنین فعالیت هایی هزینه هایی برای جلوگیری از این تاوان ها است. پس انتشار چنین کتابهایی از نیازهای ما است و حتما هم باید رویت شوند. این به معنی اسراف نیست بلکه به معنی استفاده صحیح از امکانات است.

البته این توصیه هم می کنم که پیش از هر اقدامی یک نیاز سنجی و سنجش بازار صورت بگیرد تا هر کتاب متناسب با نیاز منتشر شود و در واقع از اسراف پرهیز شود. اما این کتابها حتما باید چاپ شود و در کتابخانه ها نگهداری شود تا توسط مخاطب مشاهده و لمس شود.

رونمایی از کتاب و افتتاح نمایشگاه عکس ساسان مویدی

گفتنی است نمایشگاه عکس ساسان مویدی به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تا ۲۳ مهرماه در گالری خانه به نشانی انتهای غربی خیابان سمیه، جنب فروشگاه کتاب سوره مهر دایر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه