English

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

مسئله فلسطین، فرصتی برای گرفتن امتیاز برای رفع تحریم‌هاست

دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به اینکه تقویت توان نظامی در این سال‌ها این سود را برای ما داشته که کشورهای اطراف به فکر تهاجم به ایران نمی‌افتند، گفت: پس از تقابل نظامی با اسرائیل، اکنون می‌توان با ترک مخاصمه در مسئله فلسطین، امتیازات زیادی در زمینه رفع تحریم‌های 45 ساله گرفت.

 مسئله فلسطین، فرصتی برای گرفتن امتیاز برای رفع تحریم‌هاست

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تغییر معادلات منطقه‌ای پس از اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: به نظر من، هیچ دلیلی ندارد درگیری بین دو طرف باشد؛ خواه نیابتی یا غیر­نیابتی. آنچه در مسئله فلسطین اتفاق می‌افتد در وهله نخست مربوط به ملت فلسطین و اسرائیل است. اما وقتی از سوی اسرائیل تجاوزاتی علیه منافع ایران صورت می‌گیرد، جمهوری اسلامی وظیفه دارد آن را محکوم کند و پاسخ بدهد.

وی ادامه داد: اینکه مدافع حقوق مظلوم باشید با اینکه علیه آنها اقدام کنید، دو مقوله متفاوت است. ما هیچ‌وقت نباید برضد مردم فلسطین عمل کنیم و از سویی باید بپذیریم که به آنها ظلم و تعدی شده است. لذا باید این مسئله را محکوم کنیم و بکوشیم رفع ظلم اتفاق بیفتد. اما این روال با سینه سپر کردن برای حقوق دیگران فرق دارد. درباره درگیری میان جمهوری اسلامی و اسرائیل هم فضا به این صورت بود که دو طرف برای مدتی توانمندی یکدیگر را دست‌کم گرفته بودند.

 

تا پیش از اقدام نظامی ایران، اسرائیل گمان می‌کرد اولین قدرت نظامی منطقه است

دیپلمات سابق وزارت خارجه با اشاره به برخی تندروی‌های داخلی از سوی عناصر رادیکال گفت: برخی در داخل فکر می‌کردند اگر همه مردم ایران یک سطل آب بریزند، اسرائیل را آب می‌برد. از سویی اسرائیل هم بعد از پیروزی سریع و چند روزه در چهار جنگ با اعراب، فکر می‌کرد همچنان قدرت اول منطقه است و می‌تواند در مدت کوتاهی بر همه فائق آید. اما اکنون که گویی محتاط.تر شده‌اند. اسرائیل هفت ماه است معطل یک باریکه کوچک در غزه است. در این بین، هنوز نتوانسته حماس را به زانو درآورد.

مجلسی تصریح کرد: بالاخره این مسئله باید روزی به پایان برسد. در همین بین اسرائیل به مستشاران نظامی ایران و کنسولگریش حمله کرد و موجب واکنش نظامی جمهوری اسلامی شد. مقابله با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیلی‌ها نشان داد تنها قدرت منطقه نیستند. در جریان این اقدام نظامی هم آنها هزینه گزافی بابت دفاع پرداخت کردند زیرا هر یک از موشک‌های رهگیر چند میلیون دلار قیمت دارد. اسرائیل سرزمین کوچکی است، عمق استراتژیک ندارد و جمهوری اسلامی هم اعلام کرده بمب‌هایی در اختیار دارد که تاکنون رونمایی نکرده، اما قدرت تخریبی آنها به حدی است که برخلاف حمله 26 فروردین (14 آوریل) ممکن است اهداف غیرنظامی را نیز تخریب کند.

 وی ادامه داد: واکنش نظامی اسرائیل هم کوچک و کم‌اثر بود هرچند هنوز مسئولی رسمی آنچه در اصفهان رخ داد را هم نپذیرفته است. با این حال، مقامات دو طرف متوجه شدند تداوم مخاصمه نظامی می‌تواند آسیب‌های سنگینی به بار بیاورد. در تقابل بین دو کشور فقط بحث زدن نیست، بلکه بحث دفاع در برابر واکنش طرف مقابل نیز مطرح است. کشورهای عربی زودتر به این نتیجه رسیدند که تا ثروتی که امروز یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجمع ثروت جهان به‌شمار می‌رود، به جای ادامه اختلافات مرزی یا تقابل با اسرائیل، این توسعه را که امروز از آن بهره‌مند هستند را ادامه دهند. در عین حال این کشورها چون ثروت دارند، قدرت نظامی هم پیدا می‌کنند و از آمریکا جنگنده خریدند. حتی دولت عراق هم با امکاناتی که دارد دنبال رادیکالیسم نمی‌رود و پیرو سیاست‌های امارات و عربستان خواهد شد.

 

ایران می‌تواند با حمایت از راهکار دو دولتی در مسئله فلسطین، امتیازهایی در زمینه رفع تحریم‌های 45 ساله بگیرد

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: آنچه ما از بیرون گود می‌بینیم و تحلیل می‌کنیم، افرادی که با آن سر و کار دارند بهتر درک می‌کنند، منظورم آسیب‌هایی است که در صورت ادامه این تقابل می‌تواند دامن هر یک از دو طرف را بگیرد. در این فضا جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تشویق تعامل بین فلسطین و اسرائیل، راهکار دو دولتی را طبق قطعنامه 249 پیش ببرد. در مقابل با حمایت از خاتمه جنگ، امتیازاتی دریافت کند و از شر تحریم 45 ساله خلاص شود.

مجلسی درباره تأثیر تقابل نظامی ایران و اسرائیل بر مسئله فلسطین گفت: من فکر می‌کنم مانند گذشته که جمهوری اسلامی اعلام کرده بود آنچه موردقبول فلسطینیان موردتایید ما هم خواهد بود، اکنون تصمیم‌گیری را برعهده خود آنها که صاحب مسئله هستند، بگذارد. اما این روند باید در یک کنفرانس بین‌المللی یا منطقه‌ای صورت بگیرد تا مرزها مشخص و از سویی تحریم‌های ایران نیز برداشته شود.

وی درباره دورنمای وضعیت سپاه قدس در صورت پیشبرد چنین سیاستی اظهار کرد: باید به فرماندهان و بدنه این شاخه نظامی نیز عنوان شود که منافع ملی ایران و جمهوری اسلامی اگر زمانی در جنگ بوده، امروز در احتراز از جنگ است. اینها باید برگردند و از مرزهای داخل کشور حمایت کنند، زیرا ما در مرزهای سمت جنوب‌شرقی و بلوچستان بعضاً ناآرامی‌هایی داریم. ما می‌خواهیم در مکران بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی کشور را انجام دهیم، اما همین الان مکران با تهدیدهایی روبه‌رو است و پست‌های امنیتی و نظامی ایران در آنجا موردحمله و هجمه قرار می‌گیرند. باید برای فرماندهان سپاه قدس تبیین شود که وظیفه امروزشان حفاظت از مرزهای داخل کشور است. در این فضا، احترام به همسایگان اهمیت پیدا می‌کند برای مثال با کشور جمهوری آذربایجان که یک کشور ایرانی ترک‌زبان است، طوری رفتار کنیم که یک دشمن بسازیم.

 

مقامات ایران امروز باید به همه ارگان‌ها و نهادها توضیح دهند که این اقتصاد و توسعه صنعتی است که قدرت می‌آورد

این کارشناس حوزه مسائل بین‌الملل افزود: در این شرایط باید برای همه ارگان‌ها، نهادها و مردم ایران توضیح داده شود که امروز صلح به سود ایران و منطقه است و این اقتصاد و توسعه صنعتی است که قدرت می‌آورد. ضمن اینکه قدرت‌ نظامی بدون قدرت اقتصادی، محکوم به فناست. نمونه آن شوروی بود که علی‌رغم برخورداری از جایگاه ابرقدرتی در حوزه نظامی به‌دلایل اقتصادی فروپاشید. البته تقویت توان نظامی  در این سال‌ها این سود را هم برای کشورمان داشته که کشورهای اطراف به فکر تهاجم به ایران نمی‌افتند، این خود یک دستاورد است در میان مشکلات و تحریم‌هایی که داشتیم. اما این دستاورد باید حفظ شود و سپس به سمت توسعه صنعت و اقتصاد برویم، تحریم‌ها را برداریم و به فضای بین‌الملل بازگردیم. در این حالت، به سرعت جزو ۲۰ کشور صنعتی قدرتمند جهان خواهیم شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه