English

رئیس سازمان انرژی اتمی:

۱۵۹ دستاورد ملی در سازمان انرژی اتمی ثبت شده است

بنا بر اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی، از سال ۱۴۰۰ تا یک سال بعد از آن سازمان انرژی اتمی ایران شاهد ۱۵۹ دستاورد فناوری و صنعتی بوده است.

۱۵۹ دستاورد ملی در سازمان انرژی اتمی ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه رونمایی از نخستین سامانه پرتودهی شتابدهنده الکترونیکی CELV-۸ مجتمع صنعتی پرتودهی پارک علم و فناوری در قزوین، اظهار کرد: امروز به لطف الهی صنعت هسته‌ای کشور بومی، درون‌زا و رو به پیشرفت است، خوشبختانه جریان فعال ساز این حوزه در سال جاری نیز تدوام داشته تا جایی که روزانه شاهد اقدامات متعددی از آن هستیم.

وی ادامه داد: تمامی فرآیندهای مجتمع صنعتی پرتودهی، از ایده تا آغاز رونمای از آن طی یک سال به طول انجامیده که این کار یک رکورد ویژه محسوب می شود، همچنین اقدامات و کارهای سامانه شتابگر دوم این مجموعه نیز به انجام رسیده و تا ماه آینده تکمیل و وارد مدار خواهد شد.

اسلامی با اشاره به اینکه امروز به معنی واقعی کلمه به تحقق شعار راهبردی مقام معظم رهبری دست یافته‌ایم، تاکید کرد: کاربرد این پرتوها بیش از ۶ دهه است که به صنایع ورود پیدا کرده و ما هم به صورت محدود از آن بهره مند بودیم اما با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی داریم به صورت گسترده در تمامی نقاط کشور از آن بهره مند شویم.

وی تصریح کرد: به واسطه وجود مجتمع صنعتی پرتودهی به خصوص در حوزه کشاورزی، باقیمانده آفات و سموم در محصولات کشاورزی از بین رفته و عوارض بی شماری که در این رابطه وجود دارد، کاهش پیدا می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به طور تقریبی ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود، اظهار کرد: با انجام عملیات پرتو دهی می‌توان از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کرد و ماندگاری آن را افزایش داد، این یک خدمت انسان دوستانه است که به معیشت خانوارها نیز کمک می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه قزوین قطب صنعتی است و از شریان‌های اصلی لجستیکی کشور نیز محسوب می‌شود، یادآور شد: امروز با مزیت‌های چند منظوره‌ای روبرو هستیم که توان صنعتی استان را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

وی به طرح چشمه نور اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه تحقیقات بنیادی متولی این طرح است، چشمه نور در قزوین یک کار بزرگ و در تراز جهانی محسوب می‌شود که البته اعتبارات مالی بزرگی را هم می طلبد.

اسلامی خاطرنشان کرد: اقدام تعهدی ما این بوده که در این طرح مشارکت کنیم، خواهش می‌کنم این موضوع را سیاسی نکنید، این مساله نظرات مخالف و موافق دارد، ضمن اینکه همه باید برای آن همکاری و تعامل داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه