English

رئیس مجلس شورای اسلامی:

مدیریت واحد در روستاها وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم مدیریت واحد در روستاها، بر لزوم تعیین مجموعه‌ای به عنوان متولی امور روستاها تاکید کرد.

مدیریت واحد در روستاها وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بخش مربوط به مسکن روستایی با بیان اینکه «درباره موضوع روستا مسائلی از قبیل اشتغال، کشاورزی، تولید و مسکن مطرح است»، اظهار کرد: امروز یک مدیریت واحدی در روستا وجود ندارد که مرکزیت این مباحث را بر عهده داشته باشد؛ دهداری، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و بهداشت هر کدام بخشی از کارها را انجام می‌دهند و از زمانی که جهاد سازندگی از روستاها خارج شده است، روستاها در حقیقت بدون متولی و صاحب مشخص شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم یکی از ضرورت‌های مهم‌تر برنامه هفتم این است که مجموعه‌ای را صاحب روستاها کنیم. بر همین اساس موضوع مسکن روستایی را مانند بندهایی از ماده ۳۳ لایحه که مرتبط به کشاورزی، تولید و اشتغال روستاها است، ارجاع دهیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: کمیسیون باید پیشنهاد یکپارچه‌ای برای اینکه روستاها صاحب داشته باشند، ارائه دهد؛ چراکه یکی از دلایلی که این روزها شاهد مهاجرت گسترده از روستاها هستیم این است که وزارتخانه‌های متعددی به‌صورت پراکنده برای روستاها تصمیم گیری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با تصمیم رئیس مجلس شورای اسلامی صدر ماده ۵۱، بند الف و بندهای الحاقی ۱ و ۲ لایحه برنامه هفتم توسعه جهت اصلاح و رفع ابهامات وارده به شرح زیر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داده شد:

ماده ۵۱- به‌منظور توسعه، عمران و آبادانی روستاهای کشور و در راستای شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی، بهبود وضعیت، ارتقای منزلت اجتماعی، سطح درآمد و کیفیت زندگی روستایی و جایگاه روستاها، اشتغال و تولید، احداث مسکن روستایی برای محرومین خصوصاً جوانان و زوج‌های جوان ساکن در روستا ایجاد معیشت پایدار و ماندگاری جمعیت، زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس به روستاها، توسعه دسترسی به خدمات و بسترسازی جهت شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور و متوازن روستاها اقدامات زیر انجام می‌گیرد:

الف- طرح‌های هادی روستایی و تعیین محدوده روستاها در سراسر کشور بر اساس ضوابط مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران توسط اداره بنیاد مسکن شهرستان تهیه می‌شود و به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه هر استان می‌رسد.

بند الحاقی ۱- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است در روستاهای بالای بیست خانوار، متناسب با بعد خانوار و با رعایت تبصره (۲) ماده (۹) قانون جهش تولید مسکن، جهت ساخت مسکن روستایی معیشت محور با ایجاد زیرساخت‌های لازم و بازنگری محدوده طرح‌های هادی روستایی مناطق فاقد زمین و تصویب در مراجع مربوط، اقدام به واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط فاقد واحد مسکونی به صورت اجاره نود و نه ساله نماید.

بند الحاقی ۲- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است ظرف سال اول اجرای برنامه، اطلاعات مکانی محدوده روستاهای بالای بیست خانوار را به همراه نقشه‌های رقومی (دیجیتال) موجود طرح‌های هادی روستاها، در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بارگذاری نماید. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید تا پایان برنامه، تمامی نقشه‌های غیر رقومی طرح‌های هادی روستایی را رقومی نموده و در سامانه مذکور بارگذاری نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه