English

سیاست خارجی در هفته ای که گذشت؛

سفر رییس جمهور به ژوهانسبورگ، عضویت در بریکس و دیدار با سران کشورها

سفر رییس جمهور به ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی به منظور حضور در اجلاس سران بریکس و به دنبال آن عضویت ایران در بریکس و دیدار با سران کشورهای مختلف، مهمترین رویداد خارجی کشور در هفته گذشته بود.

سفر رییس جمهور به ژوهانسبورگ، عضویت در بریکس و دیدار با سران کشورها

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سیاست خارجی هفته گذشته با پایان سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی و حضور وزیر خارجه مالزی و رییس مجلس الجزایر به ایران و همچنین سفر فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به روسیه شروع شد که در ادامه این هفته حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به آفریقای جنوبی رفت تا در اجلاس سران بریکس شرکت کند.

 

سفر سه روزه فرمانده نزاجا به روسیه

فرمانده نزاجا که به دعوت رسمی ارتشبد اولگ سالیوکف فرمانده نیروی زمینی روسیه یکشنبه گذشته به مسکو سفر کرده‌ بود، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی ونوکووا مسکو مورد استقبال کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران و ژنرال ماتیسین رامان معاون فرمانده نیروی زمینی ارتش روسیه در امور هماهنگی بین‌المللی قرار گرفت.
امیر حیدری در این سفر ضمن ملاقات با همتای خود از برخی مراکز آموزشی، فناوری و عملیاتی روسیه بازدید کرده است.
وی همچنین با برخی مقامات نیروهای مسلح و وزارت دفاع روسیه دیدار و در پایان سفر سه روزه به مسکو، به نتایج و دستاورد‌های سازنده این سفر اشاره و تاکید کرد: دو کشور مصمم هستند همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم تعمیق و گسترش دهند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان تجربیات ایران و روسیه در حوزه مبارزه با تروریسم، اظهار کرد: تروریسم در شکل‌های مختلف، یک تهدید جهانی است و ایران و روسیه حاضرند این تجربیات ارزشمند را در اختیار دیگر کشور‌های جهان قرار دهند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که در مبارزه با تروریسم جدی است و تعاملات خود را با روسیه در این حوزه نه تنها تداوم خواهد بخشید، بلکه این همکاری‌ها هر روز عمیق‌تر می‌شود.

 

سفر رئیسی به آفریقای جنوبی و دیدار با سران چند کشور

سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه گذشته با بدرقه مخبر معاون اول خود تهران را به مقصد پورتوریا ترک کرد تا در اجلاس سران بریکس شرکت کند.
رییس جمهور ایران ضمن حضور در اجلاس سران بریکس که در ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی برگزار شد، در این اجلاس سخنرانی هم کرد.
رئیسی قبل و پس از انتشار خبر عضویت ایران در بریکس با سران کشورهای حاضر به طور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور ایران در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست گروه بریکس، در دیدار «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، عضویت ایران در بریکس را موجب تقویت رویکردهای اصولی این گروه از جمله مخالفت با یکجانبه‌گرایی آمریکا دانست.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به توافقات جاری میان ایران و چین، اجرای توافق‌ها در چارچوب همکاری‌های راهبردی 25 ساله دو کشور را مورد تأکید قرار داد.

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار، با تبریک عضویت ایران در بریکس، گفت: چین آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه‌گرایی است.

 رئیسی در دیدار خانم «شیخ حصینه» نخست وزیر بنگلادش با قابل تقدیر دانستن تلاش‌های او برای پیشرفت بنگلادش، به اقدامات قدرت‌های سلطه‌گر برای متوقف کردن ایران از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت، امروزه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پیشرفته‌ای دست یافته و آماده است آنها را در راستای توسعه روابط با بنگلادش تبادل کند.

رئیس جمهور ایران با اشاره به حمایت کامل دولت آمریکا از صهیونیست‌ها در پایمال کردن حقوق ملت فلسطین، بر حمایت از این ملت مظلوم به‌عنوان وظیفه‌ای انسانی و اسلامی تاکید کرد.

خانم «شیخ حصینه» نخست وزیر بنگلادش نیز در این دیدار ضمن تبریک عضویت ایران در گروه «بریکس»، از علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خبر داد.

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل مقام سومی بود که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با او ، دیدار و ضمن ابراز خرسندی از انتخاب مجدد وی به ریاست‌جمهوری برزیل، بر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های فیمابین تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی‌ مبنی بر شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های ایران در علم و فناوری جهشی است.

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل نیز در این دیدار ضمن تبریک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه «بریکس»، تصریح کرد: فرصت‌ها و زمینه‌های زیادی در عرصه‌های تبادلات علمی، فناوری، تجربیات دانشگاهی و نیز مسائل فرهنگی برای گسترش همکاری‌ها و روابط فیمابین وجود دارد.

رئیس‌جمهور برزیل تحریم را نوعی سلاح جنایی علیه ملت‌ها دانست که مردم کشور تحریم شده را هدف قرار می‌دهد.
دیدار بعدی رئیس جمهور در حاشیه پانزدهمین نشست گروه «بریکس» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با خانم «سامیه حسن» رئیس جمهور تانزانیا، برگزار شد. وی با استقبال از گسترش همکاری‌های فیمابین، بر فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با تانزانیا، در زمینه ارائه خدمات فنی-مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی اعلام کرد.

خانم «سامیه حسن» رئیس جمهور تانزانیا نیز در این دیدار ضمن استقبال از فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران اظهار داشت: ایران و تانزانیا روابط سیاسی و دیپلماتیک دوستانه‌ای دارند و روابط اقتصادی دو کشور نیز باید متناسب با این روابط رشد کند.
رییس جمهور کشورمان در دیدار آقای «مکی سال» رئیس جمهور سنگال، به تحول در روابط ایران با کشورهای آفریقایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و بیان کرد: ایران برخلاف کشورهای غربی که صرفا به دنبال غارت منابع و ثروت کشورهای آفریقایی هستند، به دنبال ارتباطی بر پایه احترام و تامین منافع متقابل است.

رئیس جمهور از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اشتراک دانش، تجربیات، دستاوردها و توانمندی‌های خود در زمینه‌های خدمات فنی-مهندسی، علمی، فناوری و صنعتی با سنگال خبر داد.

«مکی سال» رئیس جمهور سنگال نیز در این دیدار با تبریک عضویت ایران در گروه «بریکس» تصریح کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در بریکس، به ایجاد تعادل در نظام بین‌الملل و شکل‌گیری جهان چندقطبی کمک خواهد کرد.

 «فیصل‌ بن‌ فرحان» وزیر خارجه عربستان آخرین مقامی بود که در حاشیه نشست سران کشورهای عضو «بریکس» در آفریقای جنوبی با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

حضور وزیر خارجه مالزی در تهران

زمبری عبدالقادر وزیر امور خارجه مالزی هفته گذشته در صدر هیاتی وارد تهران شد و یا حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد. وزیران خارجه ایران ک مالزی پس از دیدار دوجانبه در نشست خبری مشترک با تاکید بر افزایش همکاری ها بین ایران و مالزی خواستار آزاد شدن زندانیان در کشورهای یکدیگر شدند. عبدالقادر سپس با رئیس جمهور هم دیدار و گفتگو کرد‌.
هفته گذشته همچنین رئیس مجلس الجزایر وارد تهران شد و ضمن دیدار با همتای ایرانی خود، همراه با محمدباقر قالیباف از موزه دفاع مقدس دیدن کرد‌.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه