English

رسانه‌های خارجی راجع به «بریکس» چه گفتند؟

عضویت ایران و چند کشور دیگر در ائتلاف بریکس مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت

رسانه‌های خارجی راجع به «بریکس» چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری موج، عضویت ایران و چند کشور دیگر در ائتلاف بریکس مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت و این امر تلاشی از سوی کشورهای اصلی این گروه برای مقابله با نظام تک قطبی جهانی و اقدامی در راستای برقراری نظم جهانی «چندقطبی» تلقی شد.

عضویت ایران و کشورهای دیگری از خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا در ائتلاف بریکس مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته و مزیت‌های متقابل آن برای این کشورها و کشورهای اصلی بریکس مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال در این باره نوشت: گروه بریکس از شش کشور دیگر برای عضویت در این ائتلاف دعوت کرد که در واقع، تلاشی در راستای افزایش اهمیت جهانی آن و توان به چالش کشیدن غرب در زمینه مسائل مهم سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شود.

این روزنامه همچنین نوشت، توسعه این ائتلاف یک پیروزی برای شی جینپینگ، رییس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش محسوب می‌شود که در رقابت ژئوپولیتیکی و اقتصادی با غرب، به دنبال گسترش این ائتلاف بودند.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز درباره عضویت این کشورهای جدید در بریکس، از جمله عربستان سعودی نوشت: اعلام این موضوع عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان را در جبهه اقتصادی مشترکی با چین قرار می‌دهد که، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است. همچنین به این معناست که روسیه و عربستان سعودی که هر دو از اهضای اوپک-گروهی متشکل از تولیدکنندگان بزرگ نفتی-هستند، در یک جبهه اقتصادی جدید به یک‌دیگر می‌پیوندند. این دو کشور تولیدات نفتی خود را هماهنگ کرده‌اند که در گذشته، باعث شده بود عربستان سعودی با متحدش آمریکا اختلافاتی پیدا کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، توسعه بریکس موجب دلارزدایی در جهان می‌شود، روندی که در آن، کشورها به جای استفاده از دلار، از ارز رایج خودشان برای تجارت استفاده خواهند کرد. اگرچه، تحلیل‌گران می‌گویند احتمال جایگزین شدن ارز رایج بریکس در آینده نزدیک کم است.

این شبکه همچنین مطرح کرد: توسعه این ائتلاف در برهه‌ای اتفاق می‌افتد که تنش‌های چین و روسیه، دو عضو بریکس با غرب بالا گرفته است. به عقیده کارشناسان، انتخاب کشورهایی از جمله ایران که آشکارا با غرب ضدیت دارند، باعث می‌شود که این گروه بیشتر به سمت تبدیل شدن به یک همبستگی ضد غربی سوق پیدا کند.

علاوه بر این، شبکه بلومبرگ نوشت: توسعه این گروه متشکل از قدرت‌های نوظهوردر بازار جهانی می‌تواند به افزایش نفوذ جهانی آن و مقابله آن با سلطه گروه ۷(هفت کشور بزرگ صنعتی جهان) کمک کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این باره نوشت: گسترش بریکس می‌تواند مسیر پیوستن دیگر کشور ها به این ائتلاف را هموارتر کند که وعده داده است به نارضایتی‌هایشان نظم جهانی موجود بپردازد که به عقیده بسیاری از این کشورها، نسبت به آن‌ها سختگیر بوده است.

این خبرگزاری همچنین نوشت: تعمیق قطبی‌سازی ژئوپولیتیکی با وجود حمله روسیه به اوکراین و کاهش سطح روابط چین با آمریکا، به تلاش‌های مسکو و پکن برای تبدیل کردن بریکس به هم‌سنگ با دوامی برای غرب سرعت و انگیزه می‌بخشد.

رویترز حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را در نشست امروز بریکس که در آن رهبران این ائتلاف عضویت کشورهای جدید را تایید کردند، نشان‌دهنده نفوذ جهانی رو به افزایش بریکس تلقی کرد.

خبرگزاری آناتولی نیز درباره عضویت ایران در بریکس نوشت: عضویت ایران در بریکس در بحبوحه تنش‌های روبه‌افزایش میان تهران و واشنگتن در بن‌بست توافق هسته‌ای و تقابل تنش‌زای اخیر طرفین در خلیج فارس انجام شد.

به نوشته این خبرگزاری، کارشناسان بریکس را هم‌سنگ با دوامی برای گروه ۷ می‌دانند که گروهی با رهبری آمریکا و متشکل از کانادا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن و ایتالیا است.

آناتولی همچنین نوشت: بریکس یک گروه هم‌بسته با نفوذ از نظر ژئوپولیتیکی است که با پنج عضو روسیه، چین، هند، برزیل  و آفریقای جنوبی ۴۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود که نرخ تولید ناخالص داخلی آن تا سال ۲۰۲۳ به ۵۰ درصد نرخ جهانی برسد.

این خبرگزاری مطرح کرد: طبق گفته کارشناسان، تجربه تحریم‌های آمریکا برای ایران آن را به عضو مهمی برای بریکس تبدیل می‌کند، چراکه به دنبال گریز از تجارت با دلار و جایگزین کردن آن با ارزهای رایج است. این گروه «بانک جدید توسعه» را به عنوان رقیبی بریا صندوق بین‌المللی پول معرفی کرد که در حال حاضر نظام مالی جهانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

عضویت ایران و چند کشور دیگر در بریکس از نگاه رسانه‌های خارجی

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به عضویت کشورهای جدید در ائتلاف بریکس نوشت: این اقدام باعث خواهد شد که نفوذ سیاسی پکن در منطقه خلیج فارس با دقت بیشتری بررسی شود.

آسوشیتد پرس با توجه به روابط ایران با امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عنوان سه کشوری که به تازگی به عضویت بریکس درآمده‌اند، نوشت: تا کنون، مشارکت ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در کنار یک‌دیگر در یک تشکیلات سیاسی غیر قابل تصور بود، چرا که تنش‌ها پس از نافرجامی توافق هسته‌ای و برخی حملاتی که به ایران نسبت داده شد، میان این کشورها بالا گرفته بود.

این خبرگزاری در ادامه به برخورداری اتیوپی، دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا و مصر از مزایای اقتصادی عضویت در این ائتلاف اشاره کرد.

شبکه قطری الجزیره نیز در این باره نوشت: توسعه این گروه بخشی از برنامه آن برای تفوق یافتن و تغییر دادن نظام جهانی به نظامی «چندقطبی» است که کشوهای «جهان جنوب» را در مرکزیت دستورکار جهانی قرار می‌دهد.

به نوشته الجزیره، تحلیلگران معتقدند که پافشاری برای گسترش این گروه، عمدتا از سوی روسیه و چین انجام گرفته است، چرا که این دو کشور تحت فشار تحریم‌های غرب قرار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه