English

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس خبر داد؛

حل مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم با تصویب شرایط بومی گزینی دانشجویان

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به کمبود شدید پزشک عمومی در مناطق محروم گفت: اگر بتوانیم شرایط بومی گزینی دانشجویان پزشکی را در مناطق محروم عملیاتی کنیم، بی تردید مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم رفع خواهد شد.

حل مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم با تصویب شرایط بومی گزینی دانشجویان

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره به کارگیری پزشکان در مناطق محروم گفت: طرح اصلاح تبصره ۴ بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی طی چند روز گذشته در صحن علنی مجلس بررسی و با اکثریت آرا تصویب شد.

نماینده مردم میانه در مجلس با اشاره به تمرکز ۴۰ درصدی پزشکان در پایتخت افزود: مناطق کم برخودار و محروم همیشه از کمترین امکانات برخوردار بودند. این مسئله در حوزه بهداشت و درمان نمود بیشتری دارد. در حال حاضر شاهد تمرکز ۴۰ درصدی پزشکان در پایتخت هستیم و مناطق محروم با توجه به کمبود‌هایی که دارند، باید ۳۰ درصد از این ظرفیت را برخوردار شوند که متاسفانه این موضوع هنوز محقق نشده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: متاسفانه سالانه به علل مختلف شاهد مهاجرت تعدادی از پزشکان هستیم که این مسئله در واقع هزینه سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند. برخی سیاست‌های غلط و بی‌توجهی به نقطه نظرات و خواسته‌های منطقی اصحاب بهداشت و درمان می‌تواند سلامت عمومی را به مخاطره بیاندازد. بسیاری از مناطق محروم در ایران از کمبود پزشک رنج می‌برند. در صورتی که بهره گیری از این ظرفیت‌ها و اتخاذ سیاست‌های اثربخش با ایجاد دلگرمی بی‌تردید منجر به ماندگاری آن‌ها در نقاط مختلف کشور می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر نارسایی توزیع نیروی انسانی پزشک در کشور افزود: استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمانشاه و برخی مناطق محروم شمال غرب کشور از جمله استان‌هایی هستند که از کمبود نیروی انسانی متخصص به ویژه پزشک عمومی رنج می‌برند، اگر بتوانیم شرایط بومی گزینی دانشجویان پزشکی در مناطق محروم را عملیاتی کنیم، بی تردید مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم رفع خواهد شد و مطمئنا عدالت در حوزه بهداشت و درمان به مرحله اجرایی شدن خواهد رسید.

انگیزه پزشکان برای ورود به دوره تخصصی از دست رفته است

وی با تاکید بر اینکه در برخی رشته‌ها پزشکان انگیزه‌ای برای ورود به دوره‌های دستیاری و تخصصی ندارند، گفت: در طی چند سال اخیر شاهد خالی بودن ظرفیت برخی رشته‌های تخصصی هستیم، بنا براین لازم است سیاست‌هایی اتخاذ گردد تا در ادامه تحصیل و تکمیل ظرفیت رشته‌های تخصصی مشکلی ایجاد نشود. در این راستا اخیرا طرحی در مجلس با عنوان اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجویان پزشکی مطرح گردید که انگیزه لازم را برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم فراهم خواهد ساخت.

اسماعیلی با اظهار تاسف از خروج نخبگان و نیرو‌های علمی و انسانی از کشور تاکید کرد: در حال حاضر شاهد هجمه‌های رسانه‌ای مبنی بر مهاجرت پزشکان هستیم و گاهی مسائلی به ناحق به پزشکان ما نسبت داده می‌شود. باید بپذیریم اگر شرایط کشور برای ماندگاری و خدمت رسانی آن‌ها مناسب‌تر باشد، نه تنها شاهد خروج آن‌ها از کشور نخواهیم بود؛ بلکه زمینه مراجعه طیف وسیعی از پزشکان به داخل کشور نیز فراهم خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه