English

یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس:

عضو هیچ حزبی نیستیم/ درباره حزب اعتدال و توسعه باید دولت صحبت کند

یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عضو هیچ حزب و گروهی نیست، گفت: درباره عملکرد حزب اعتدال و توسعه هم دولت باید صحبت کند.

عضو هیچ حزبی نیستیم/ درباره حزب اعتدال و توسعه باید دولت صحبت کند

طیبه سیاوشی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مسوولیت پذیری حزبی در جریان اصلاحات چگونه تعریف می شود؟ اظهار داشت: پیش از آنکه بخواهیم موضوع مسوولیت پذیری حزبی را در کشور و در جریان های سیاسی مطرح کنیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که اساسا احزاب  ما در کشور چه جایگاه و چه عملکردی دارند؟

وی افزود: معتقدم امروز بحث حزب یک مشکل و معضلی است که به خوبی و درست در جامعه شکل نگرفته و به تبع آن، مسوولیت پذیری نیز به همان میزان ناشناخته است. علت این است که جایگاه احزاب در ایران هنوز به درستی شکل نگرفته است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: در این حوزه تفاوتی میان احزاب اصولگرا و اصلاح طلب وجود ندارد و هر دو طرف همین مشکل را دارند. احزاب ما در آستانه انتخابات به وجود می آیند و بعد از انتخابات هم از بین می روند و یا کارکرد آنها متوقف می شود. اگر شرایط را به صورت کارشناسی و به درستی ارزیابی کنیم، احزاب اصولگرا و اصلاح طلبان  هر دو به یک شکل عمل کرده و می کنند.

سیاوشی در پاسخ به این پرسش که پاسخگویی احزاب اصلاح طلبان به مردم و حداقل هواداران و اعضای خود چگونه است؟ و مردم چگونه باید از عملکرد احزاب اصلاح طلب انتقاد کنند؟ گفت: اگر نقد منصفانه ای وجود داشته باشد، به طور قطع پاسخ می گیرند. ما به طور مکرر با مردم در ارتباط هستیم و اگر نقد منصفانه و صحیحی باشد، قطعا پاسخگو هستیم. اما نقد صحیح و منصفانه دریافت نمی کنیم. من در رسانه ها هم نقد منصفانه ندیدم.

وی در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگار موج مبنی بر اینکه منظور از طرح این پرسش راهکارها و سازکارهای موجود برای پرسشگری از احزاب اصلاح طلب است و اعضا چگونه می توانند از سران، تصمیم گیران و تصمیم سازان اصلی یک حزب اصلاح طلب پرسشگری و مطالبه داشته باشند؟ گفت: اگر ساز و کار اجرایی و عملکردی برای احزاب نوشته شود، قطعا سازکار پاسخگویی نیز نوشته می شود. مشکل اینجا است که وقتی احزاب شکل صحیح و دموکراتیک را برای تشکیل و راه اندازی و فعالیت طی نمی کنند، به همین وضع امروز گرفتار می شویم. وضعی که در مجلس نیز با آن روبه رو هستیم.

نظر سیاوشی  درباره حزب اعتدال و توسعه

برخی اعضای فراکسیون ها به قوائد کار جمعی عمل نمی کنند

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه امروز در مجلس برخی از اعضای فراکسیون ها به قوائد کار جمعی عمل نمی کنند. گاهی برای خود من به عنوان یک نماینده عضو فراکسیون امید، سوال پیش می آید که چرا کسی که با لیست امید و حمایت جریان اصلاحات به مجلس آمده است، به نظر فراکسیون عمل نمی کند و چنین مطالب و مسائلی را بر خلاف نظر فراکسیون طرح می کند.

سیاوشی یکی از مهمترین دلایل عدم کارآیی احزاب در نظام سیاست گذاری ایران را عدم آموزش دانست و گفت: علت این است که فرصت لازم برای تشکیل و توسعه فعالیت حزبی در ایران داده نشده است.

وی بیان داشت: وقتی حزب به درستی تشکیل نشده و فرایند دموکراتیک را طی نکرده، چگونه می توان انتظار داشت که مسوولیت پذیر باشد. اساسا اعضا چه تعهد تشکیلاتی دارند؟ در کدام ساختار آموزش دیدهاند که امروز توقع داشته باشیم که نسبت به عملکرد مجموعه حزب نیز پاسخگو باشند؟

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار موج که آیا همین عدم پاسخگویی منجر به ناامیدی مردم نسبت به نمایندگان اصلاح طلب نشده است؟ گفت: من عضو هیچ حزب و گروه و تشکیلاتی نیستیم و نمی توانم از طرف دیگرانی که عضو احزاب اصلاح طلب هستند، به این پرسش پاسخ دهم.

سیاوشی  در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگار مبنی بر اینکه مگر شما با حمایت لیست امید به راه نیافتید؟ گفت: من به میثاق نامه لیست امید که نوشتیم، پایبند بودم و به تعهدی که به سرلیست دادم تا امروز پایبند بودم. اما عضو هیچ حزبی نیستم.

وی تاکید کرد: متاسفانه م ا آموزش صحیح حزبی نداشتیم. حزبی یک سال قبل از انتخابات تشکیل شده و یک نفر شش ماه عضو حزب بوده و به واسطه آن به مجلس راه یافته است. معلوم است که این فرد قوائد کار را نمی داند. بار دیگر تاکید می کنم که این امر اصولگرا و اصلاح طلب ندارد و هر دو طرف از این معضل رنج می برند.

نظر سیاوشی  درباره حزب اعتدال و توسعه

برخی احزاب با آمدن دولت ها می آیند و می روند

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان داشت: خیلی از احزاب ما با آمدن دولت ها تشکیل می شوند و بعد از پایان دوره دولت ها، نیز فعالیتی ندارند. اصولگرا و میانه رو و اصلاح طلب هم ندارد. همه به همین شکل عمل می کنند؟

سیاوشی در واکنش به انتقادهایی که نسبت به حزب اعتدال و توسعه که هم اکنون اکثریت دولت را در اختیار دارد، گفت: نقد حزب اعتدال و توسعه را باید دولت پرسید و راه نقد این حزب را هم را باید دولت بگوید که چیست.

وی با تاکید بر اینکه در مورد این حزب اظهار نظر نمی کند، تاکید کرد: اگر به عنوان یک نماینده مجلس از عملکرد حزب اعتدال و توسعه انتقادی داشته باشم، این مطلب را با سران حزب فوق مطرح می کنم. اما در مورد اینکه مردم چگونه می توانند از حزب فوق انتقاد کنند، باید دولت راهکارش را بیان کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه