English

در برنامه رو در رو مطرح شد:

اروپا در دو راهی چالش با آمریکا/تحریم های آمریکایی ضد تحریم شد/جنبش عظیم مسلمانان در حال شکل گیری است

برنامه رو در رو این هفته به افول جنگ نرم آمریکا و تحریم ها علیه ایران پرداخت و شکسته شدن ابر قدرتی آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

اروپا در دو راهی چالش با آمریکا/تحریم های آمریکایی ضد تحریم شد/جنبش عظیم مسلمانان در حال شکل گیری است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، افول قدرت نرم آمریکا و تزلزل جامعه آمریکا با حضور رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و ابوذر گوهری مقدم استاد روابط بین الملل در برنامه رو در رو سه شنبه 15 آبان بررسی شد.

سرانجام روز موعود ترامپ برای تحریم صنعت نفت و نظام پولی ایران فرارسید و نشان داده شد که پروپگاندای تحریمی کاخ سفید، نه تنها هراسی در دل ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرد، که ناکارامدی ابزار نخ‌نمای تحریم را در تامین زیاده‌خواهی‌های امریکا به اثبات رساند.

داستان خروج امریکا از پیمان بین‌المللی برجام همزمان با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد و ضمن قرار دادن ترامپ در انزوای بین‌المللی موجب شکاف در تیم سیاسی وی گردید؛ به گونه‌ای که استعفای رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا تنها یکی از پیامدهای این پیمان‌شکنی و اختلافات عمیق در کاخ سفید تلقی می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا طی یادداشتی در ۱۸ اردیبهشت امسال خروج از برجام را اعلام کرد و از فرایند تدریجی از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. ترامپ همچنین با اعلام برنامه زمانبندی تحریم‌ها گفت: پس از 90 روز بخش اول تحریم‌ها و پس از 180 روز بخش دوم و پایانی تحریمها علیه ایران را اعلام می‌کند... در دوره دوره 90 روز که در تاریخ 13 مرداد 97 به پایان رسید، تحریم‌های هسته ای احیا شد... و در دوره 180 روزه، یعنی از 13 آبان تحریم‌ها به حوزه نفتی، بانک مرکزی، کشتی‌رانی و مانند آن در دستور اجرا قرار گرفتند.

اما همزمانی تحریم‌های روز 13 آبان با حماسه حضور میلیونی ملت ایران در راهپیمایی و تجمعات روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، قبل از هر چیزی، بی‌اثری و شکست سیاست تحریمی آمریکا را نشان داد.

مهمانپرست در این رابطه به مجموعه مولفه های اقتدار کشورها در قدرت نرم و سخت پرداخت و گفت: مولفه های قدرت آمریکا به تدریج رو به کاهش بوده و باید دید چه اهدافی را دنبال کرده و چه نتایجی به بار آمده است.

وی به طراحی و توطئه های آمریکا در منطقه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: امروز می توان قضاوت کرد نسبت به ۴۰ سال قبل که آیا آمریکایی ها امروز قدرتمند هستند یا ۴۰ سال قبل؟

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه تصریح کرد: بیداری که در منطقه به وجود آمده مانع تحقق اهداف آمریکا در منطقه است.

ابوذر گوهری مقدم استاد روابط بین الملل نیز در همین رابطه اظهار کرد: در قدرت نرم ممکن است نتیجه قهرآمیز محقق شود و بر این اساس با قدرت نرم هزینه تحقق اهداف کشورها کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: در دولت ترامپ به دلیل توسل به سیاست های جدید موجب شد ایالات متحده از پیمان هایی که به صورت سنتی عضو آنها بود خارج شده و در نتیجه متحدان غربی و دیگر کشورها از ایالات متحده فاصله بگیرند.

این استاد دانشگاه در همین رابطه یادآور شد: در حال حاضر سیاست برهنه آمریکا را شاهد هستیم و در مورد قاشقچی این برهنگی هویدا شد و اوباما هم در همین رابطه سیاست مشابه را نشان داده بود و جنگ طلبی بوش هم همین شکل بود.

وی ادامه داد: متفکرین آمریکا معترض شدند که آمریکا قدرت نرم خود را از دست داده است.

واژه های مقدس غرب از ارزش افتاد

مهمانپرست در موضوع شرایط ارتباطی جهان در مواجهه با قدرت آمریکا بیان کرد: در یک مقطعی ابر قدرت ها از ابزارهای قدرتمند رسانه ای برخوردار بودند و می توانستند هر جریان رسانه ای را رقم بزنند.

وی در ادامه گفت: امروز با نقشی که رسانه ها و شبکه های جدید دارند، قدرت نرم آمریکا و همه قدرت هایی که می خواهند مسائل واقعی را به نفع خود تحریف کنند به نوعی شکست می خورند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در بخشی از سخنانش تصریح کرد: تمام واژه هایی که دنیای غرب تلاش می کرد آنها را به عنوان واژه های مقدس به دنیا معرفی کند امروز از ارزش افتاده است.

مهمانپرست به نسل کشی مردم یمن، سوریه، لبنان، عراق و پاکستان اشاره کرد و ادامه داد: گروه های تروریستی توسط همین گروه ها ایجاد و تامین شده اند.

وی باز فعالیت های هسته به عنوان یک مسئله مضحک یاد کرد و گفت: خودشان قاضی هستند و مدام جمهوری اسلامی را محکوم می کنند و این در حالی است که واژه های به کار گرفته غرب هم نقش باخته است.

جنبش عظیم مسلمانان در حال شکل گیری است

گوهری مقدم نیز در رابطه با توسعه اطلاعات در افکار عمومی اظهار کرد: عملکرد مدعیان غربی نشان داده که نمی توانند در ظاهر مسائل را پنهان کنند و مبانی دموکراسی در ایالات متحده به شدت در معرض نقد قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: نحله های فکری و دینی مخالف با آمریکا در برابر افول قدرت آن در حال رشد است و یک جنبش عظیم در کشورهای مسلمان و اروپایی در حال شکل گیری و توسعه است.

این استاد روابط بین الملل تاکید کرد: در موقعیت فعلی تحریم به ضد تحریم تبدیل می شود.

اروپا در دوراهی و چالش با آمریکا

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه همچنین در بخشی از این گفتگو در پاسخ به پرسش مراد عنادی در مورد توازن قوا و قدرت های جهان، عنوان کرد: افرادی که در پارلمان اروپا چند سال قبل انتخاب شدند ترکیب این شورا را با تغییرات جدی مواجه کرد.

مهمانپرست تصریح کرد: شاهد تحرکات ناسیونالیسی در غرب هستیم و تزاحمی با اولویت داشتن منافع اتحادیه ایجاد شد.

وی در رابطه با تغییرات اروپا در برابر آمریکا گفت: مهمترین بحث پیش رو خاورمیانه، جمهوری اسلامی و پرونده هسته ای بود که اروپا علاقه داشت که مستقل عمل کند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه عنوان کرد: اروپا در برابر قدرت آمریکا در یک دو راهی قرار گرفت و آمریکایی ها با ناتو و موقعیت های مالی و نظامی به دولت های اروپایی فشار آورد و در نتیحه به اهداف سیاسی و اقتصادی خود دست می یابد.

مهمانپرست فشار و قدرت آمریکا را بیش از اروپا دانست و خاطر نشان کرد: به لحاظ سیاسی اروپا تلاش دارد تا قدرت خود را و استقلال خود در جهان را حفظ کند و در شرایط مناسبی برای این استقلال قرار گرفته هر چند که قدرت آنها با آمریکا برابری نمی کند.

برنامه صفر کردن فروش نفت ایران با گذر از سرما

گوهری مقدم به شرایط اقتصادی آمریکا و قیمت سوخت پرداخت و افزود: برنامه ای را برای بی اثر کردن نرخ سوخت در فصل سرما ایجاد کردند تا فشار را کم کنند و این در رای های کنگره اثر سوء نگذارد.

وی افزود: تصور آمریکایی ها این است که اگر از فصل سرما عبور کنیم مجدد می توانیم برای نفت ایران فشار وارد کنیم و با یک سیب نزولی به سمت صفر شدن نفت جمهوری اسلامی پیش رویم و چین را در این مسیر در خارج از فصل سرما همراه کنیم.

الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در مورد قصد حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ اظهار کرد: واقعیتی که مقامات آمریکایی همواره دنبال آن بودند، سرنگونی جمهوری اسلامی بود و به شکل های مختلف با نظام ایران مخالفت کردند.

مهمانپرست در بخشی از این مبحث به پرونده هسته ای پرداخت و تصریح کرد: دشمنی آمریکا و تحریم یکی از مباحثی است که همواره دنبال می کردند و اساساً خود ساختار هسته ای که توسط خود آمریکایی ها در جمهوری اسلامی پیش از پیروزی انقلاب ایران، کلید خورد.

وی تاکید کرد: کشورها مانند ۴۰ سال قبل از آمریکا حرف شنوی ندارند و پافشاری ایران به دیگر کشورها درس داده و در روحیه دیگر کشورها تاثیر گذاشته است و منافع خود را ترجیح می دهند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید بر اقتصاد بدون نفت تاکید کردند و الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال را مطرح کردند و تنها نقطه فشار آمریکایی ها فروش نفت ایران بوده است و می توان با آن مقابله کرد.

مهمانپرست یادآور شد: آمریکایی ها هنوز متوجه نیستند که ملت ما تمدنی چند هزار ساله دارند و نباید با این ملت با زور و تحمیل با این ملت سخن بگویند.

ایالات متحده منزوی و خلع سلاح شده است

گوهری مقدم در مورد برنامه های ترامپ و به طور کلی دولت آمریکا پیرامون راهبرد در برابر از میان برداشتن نظام ایران تاکید کرد: از سوئی مردم را تحریم می کنند و تلاش دارند همان منافعی را به دست بیاورند که سالها از طریق جنگ به دست آوردند و می دانند که این راهکار بدون نتیجه می ماند و امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه مشهود است.

وی به شروط پمپیو مبنی بر تغییر رفتار به تغییر نظام یاد کرد و افزود: این موضوع تقابل با مردم است و در واقع امروز ایالات متحده منزوی و خلع سلاح شده است و آمریکا در برابر جمهوری اسلامی رویکرد دیگری ندارند.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها هیچ ابزار و راهکار دیگری ندارند و اثری ‌که به دنبال آن هستند، محقق نمی شود.

تحریم آمریکایی ضد تحریم شد

مهمانپرست در رابطه با ۱۳ آبان و اعمال رویه اروپایی ها گفت: نفس این حرکت و تقابل جدید بین قدرت ها حائز اهمیت است چرا که از همان ابزاری که برای تنگنای جمهوری اسلامی استفاده کرد به ضرر خودش برگشت داده شده و امروز شرکت های کوچک و متوسط امروز در آمریکا آماده حفظ منافع خود با همکاری با ایران هستند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه به حذف دلار از مبادلات تجاری پرداخت و تاکید کرد: در زمان اوباما تحریم ها علیه ایران از انسجام بیشتری برخوردار بود و ما آن را گذراندیم و امروز آمریکا همراهی اروپا، چین و روسیه را ندارد و وقتی نتواند از پس آن بر بیاید دیگر ابر قدرت جهان نیست.

گوهری مقدم در پایان این گفتگو در همین رابطه اظهار کرد: آمریکا با حربه جنگ و تحریم تلاش کرده که شرایط جهان را به نفع خود تغییر دهد و آمریکا در موقعیت فعلی در اعمال این سیاست ها دچار مشکل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه