English

اردوغان:

تحریم‌های آمریکا علیه ایران قابل قبول نیست

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان این‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران قابل قبول نیست و با اعمال دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران مخالفت کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران قابل قبول نیست

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست هفتگی حزب خود در آنکارا با بیان این‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران قابل قبول نیست، اعلام کرد: تحریم‌ها علیه ایران در راستای بر هم زدن نظم جهانی است، نمی‌خواهیم در یک دنیای امپریالیست زندگی کنیم.

در جریان بازگشت تحریم‌ های آمریکا علیه ایران تعدادی از شرکت‌ها و موسسات، افراد و گروه‌های جدیدی نیز مورد تحریم قرار گرفتند.  در این لیست که به ادعای دولت آمریکا علیه دولت ایران است اما در واقع تاثیر مستقیم آن بر مردم بوده و نیازهای اصلی آنها را هدف قرار داده است  ۵۰ بانک و زیرمجموعه‌های آنها مورد تحریم قرار گرفتند. همچنین در این تحریم‌ها خطوط کشتیرانی ایران و هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز به چشم می‌خورد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در ۱۴ آبان ۱۳۹۷ خواهان اقدام دسته‌جمعی سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین‌المللی در مقابله با این تحریم‌ها شد.

 غلامعلی خوشرو در این نامه  اقدام آمریکا را مغایر با مقررات بین‌المللی متعددی دانسته است که در بخش دیگری از این نامه آمده است که این تحریم‌ها غیرقانونی و مغایر با اصول شناخته شده مصرح در منشور ملل متحد و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی نظیر برابری حاکمیت دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی دولت‌های عضو و آزادی تردد و تجارت بین‌المللی است.

در ادامه این نامه آمده است: این تحریم‌ها و اقدامات بی پروای آمریکا را تهدید کشورها و دولت‌های دیگر در جهت اختلال در روابط اقتصادی ایران قلمداد کرده و تصریح کرده است ایالات متحده نه تنها آشکارا در مقابل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌ایستد بلکه بی‌شرمانه به دیگر دولت ها فشار وارد می‌کند تا آن قطعنامه را نقض کنند. ضمنا اقدامات قهرآمیز یکجانبه ایالات متحده به ویژه مواردی که اثرات فراسرزمینی دارند تبعیضی علیه شهروندان یک کشور بر مبنای محل اقامت یا ملیت است و میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون بین‌المللی محو تمام اشکال تبعیض نژادی را زیر پا می‌گذارد.

همچنین ،حمید بعیدی نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به تحریم های آمریکا علیه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران به خوبی ماهیت دیکتاتوری و سلطه‌گری آمریکا را نشان می‌دهد. آنها با نقض تمامی اصول و مقررات بین‌المللی، به خود جرأت می‌دهند که بدیهی‌ترین حقوق دیگر ملت‌ها حتی متحدین خود را زیرپا بگذارند. سرکوب ملتها بارزترین و خطرناکترین نوع سلطه گری و خودکامگی است. البته خودکامگی و سلطه گری بر عکس آنچه به نظر می رسد نشان ضعف و افول قدرت می‌باشد و محکوم به شکست است.

سفیر کشورمان در لندن در توئیتی دیگر هم نوشت: سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس ضمن ابراز تاسف از وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد: ما از توسعه روابط تجاری خود با ایران به طور کامل حمایت می‌کنیم و شرکت‌های تجاری و اقتصادی انگلیسی را ترغیب می‌کنیم که از فرصت‌های تجاری که در این شرایط به وجود می‌آیند استفاده کامل را ببرند.

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری بعد از اعمال دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران یکجانبه است. موضع دبیرکل سازمان ملل در رابطه با توافق هسته‌ای تغییر نیافته است و وی قبل از این موضعش را اعلام کرده بود.

همچنین احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: موضع عراق در رابطه با تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بزودی و در شب اجرای این تحریم ها صادر می شود. عراق در بالاترین سطوح آماده واکنشی موضوعی، منطقی و مناسب به تصمیم آمریکا در رابطه با تحریم ایران است به خصوص اینکه عراق همسایه ایران است و در این راستا موضع دارد. واکنش عراق بزودی اعلام می شود و این واکنش واضح و باتوجه به منافع ملی عراق خواهد بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام عراقی گزارش کرد که این کشور از تحریم های واشنگتن علیه ایران در بخش های واردات گاز، انرژی و مواد غذایی معاف شده است.این درحالی است که در نامی از عراق در لیست کشورهای معاف شده از تحریم های آمریکا به چشم نمی خورد.

براساس این گزارش،دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدتی محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی