English

حجت الاسلام ابوترابی فرد در شب تاسوعا بیان کرد:

هر چه مسئولیت بالاتر وظیفه شناخت حق خطیر تر

امام جمعه موقت تهران در شب تاسوعا بیان کرد: هر چه مسئولیت بالاتر وظیفه شناخت حق خطیر تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در شب تاسوعای حسینی (ع) با حضور در برنامه رو در رو از شبکه چهار سیما ضمن واکاوی ابعاد سیاسی و اجتماعی نهضت عاشورا، اتفاق های پس از رحلت پیامبر را که امام حسین (ع) را به قیام سوق داد را تشریح و بیان کرد: حادثه عاشورا یکی از رویدادهایی است که با فاصله کمی از رحلت پیامبر اعظم رخ داده و این حادثه عبرت آموز است که امام حسین (ع) پیامبر را در زمان حیات خود درک کرده و غنی از احادیث پیامبر (ص) بودند.

وی افزود: حضرت علی علیه السلام در فرازهایی از خطبه شقشقیه اشاره می کنند که مردم با اصرار با من بیعت کردند و با فاصله کمی از این حادثه عده ای پیمان را شکستند و جنگ جمل اتفاق افتاد و این حوادث درس آموز است و همه باید بر این حوادث اندیشه کنند و در آن زمان سه جبهه شکل گرفت و ریشه این جبهه ها با وجود شکست و باقی ماندن معاویه در اریکه قدرت از میان نرفت.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: گویا جامعه آمیزه های قرآن و پیامبر اسلام را نشنیده بودند در حالیکه دنیا در نظر آنها بزرگ شد و مسیر حرکت آنها را تغییر داد.

ابوترابی خاطر نشان کرد: یکی از عوامل مهم دنیا گرایی جهل است و چون در جهل زندگی می کنند در گمراهی و ضلالت هم از دنیا می روند.

وی به دفاع امیر مومنان حضرت علی (ع) از خلیفه سوم اشاره و بیان کرد: حضرت علی (ع) حسن و حسین را بارها فرستاد و از خلیفه سوم دفاع کرد و آنها از جهل مردم استفاده کردند و از بستری که جامعه دارد سوء استفاده می کنند و ریشه انحراف جامعه در اینجاست.

امام جمعه موقت تهران در بخشی از سخنانش گفت: توده های مردم باید توجه کنند که اهل حق را بشناسند و در میدان حق قرار گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوتربی فرد مورد حادثه عاشورا گفت: ریشه قیام عاشورا شناخت حق و ایستادن در جبهه حق است و در مقابل شناخت باطل و ایستادن در مقابل باطل است و اسلام آمده که انسانها را در کنار حق و رویاروی باطل قرار دهد و سوره مبارکه ولعصر تمام آیات قرآن را در این رابطه در خود گردآوری کرده است.

وی به شاخه های مختلف قیام عاشورا نیز پراخت و ادامه داد: وظیفه این است که حق را بشناسیم و در مسیر حاکمیت حق قدم برداریم و هر کسی در مسئولیت بالاتری است و حق را بهتر می شناسند مسئولیت بسیار خطیری دارند و آنهایی که در اریکه قدرت سیاسی، علمی و اجتماعی هستند مسئولیت بیشتری دارند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از شاخه های قیام عاشوراست و این مهم سطوح مختلفی دارد و وظیفه همه مسلمانان است و این سیره پیامبر و اهل بیت علیه السلام است و باید برای رشد معروف تلاش کنیم و فطرت انسان او را به این سمت می خواند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد همچنین خاطر نشان کرد: موضوع خواص اهل حق و خواص اهل باطل دو گروهی که مهم و اثرگذار بودند چرا که خواصی که به باطل پیوستند کسانی بودند که حق را می شناختند و جایگاه علمی در برابر حق داشتند و جایگاه امام حسین (ع) هم بر آنها روشن بوده و ولایت بر حق امیر المومنین بر آنها روشن بود و امامت حسنین بر همگی روشن بود و عمر سعد فکر می کند بین خلافت ری و آخرت کدام را انتخاب کند؟

وی به نفس و غلبه بر علم اشاره و اظهار کرد: نفس، علم را نادیده گرفته و این نادیده گرفتن را توجیه می کند و یک سری از خواص امام حسین را حق می دانستند و یزید را باطل می پنداشتند اما بیعت با امام حسین را هم نپذیرفتند و بصیرت لازم را نداشتند.

امام جمعه موقت تهران در بخشی از سخنان خود در رابطه با شاخه های قیام عاشورا و آسیب شناسی جامعه آن دوران مسلمین پرداخت و گفت: یکی از اهداف عاشورا ساقط شدن حکومت یزید بود و مروان با معاویه تفاوت داشت و فسق او آشکار بود و با این ویژگی ها با یزید بیعت نکرد و معتقد بود که یزید نباید در راس قدرت قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد افزود: اهل بیت آغاز و پایان کار بودند و اهل بیت نبوه و معدن رسالت هستند و مبارزه با یزید از این جهت بود که نماد باطل بود و امر به معروف مصداق حقیقی چون حضرت ابا عبدالله الحسین و یزید به عنوان معروف و منکر را در قیام عاشورا نمایان کرد.

وی در مقایسه جامعه فعلی و دریافت پیام عاشورا در زمان معاصر عنوان کرد: باید از عاشورا درس بگیریم و به سرعت جامعه به سوی صلاح سوق پیدا می کند و می توانیم در تمام حوزه ها از نهضت عاشورا درس بیاموزیم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: باید با حکومت باطل مبارزه کرد و برای پیشوایی امام عادل تلاش کرد و این درسی است که از عاشورا می گیریم و امام بزرگوار با مرتبه ای برتر از بصیرت سیاسی پیمودند و راه را برای مبارزه سخت و حکومت حق هموار کردند که در راس آن یک فقیه عالم و عادل هموار کردند و به تعبیر مقام معظم رهبری در قیام عاشورا اباعبدالله الحسین علیه السلام راه را برای حکومت، علم و عدل و فقه هموار کردند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: مردم سالاری مبتنی بر اراده ملت در سایه نظام سیاسی شایسته دینی محقق شد و در تمام کشورها اقتدار اسلامی مشخص است و اینکه دنیا صف آرایی کرده به دلیل عظمت اسلام است.

وی بیان کرد: ما باید در برابر مشکلات با تکیه بر وحدت همچون دفاع مقدس بیاستیم و تمام شهدا، جانبازان و آزادگان نتیجه همان اتحاد و از خود گذشتگی ناشی از نهضت عاشوراست.

امام جمعه موقت تهران به سیاست های کلی نظام که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می شود، پرداخت و گفت: نگاه مدیران مقطعی است و نگاه مقام معظم رهبری خلق قدرت است و باید به طور جدی این سیاست ها نقشه راه ما شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: پیمودن راه صلابت هزینه دارد و مردم آماده اند و باید درست مسیر را تبیین کنیم و نگاه به رای و نگاه جناحی و نداشتن نگاه بلند مدت موانع حرکت خواهند بود و اگر در دفاع مقدس نگاه کوتاه مدت داشتیم قطعاً شکست می خوردیم.

وی همچنین بیان کرد: موضوع استقرار نظام سیاسی، زدودن جهالت از جامعه دیگر اهداف والای اباعبدالله الحسین علیه السلام بود و اصلاح امت با بذل خون محقق شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه