English

الله کرم در گفتگو با موج مطرح شد؛

ضرر ۲۳۰ میلیارد دلاری ایران از اجرای برجام

کارشناس مسائل سیاسی در ارتباط با ضرر مالی برجام به ایران گفت:در وضعیت کنونی که اروپا قادر به اجرای وظایفش نیست و آمریکا خارج شده، ایران علاوه بر اجرای تمام تعهداتش، حدود 230 میلیارد دلار متضرر شده که باید از غرب این پول ستانده شود.

ضرر 230 میلیارد دلاری ایران از اجرای برجام

حسین الله کرم درباره شرایط ادامه برجام و توان اروپا برای ارائه تضمین به ایران به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: مسئولین حکومتی تصمیم گرفتند که براساس مفاد برجام مانند مسائل حوزه بانکی، مالی و سرمایه گذاری با اروپا به نتایجی برسند این در شرایطی است که چند ساعت قبل صدراعظم آلمان اعلام کرد قدرت کافی برای ارائه تضمین ندارد. 

وی افزود: در این شرایط اروپا باید وضعیت خود را روشن کند که آیا می خواهد در برجام باقی بماند یا خیر. نظر من بر این است که اروپا به ناتوانی خود اقرار خواهد کرد ولی در این توافق هم خواهد ماند و این ایران است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. زیرا آمریکا به عنوان طرف اصلی این مذاکرات وقتی از برجام خارج شد، دیگران هم کشش جبران وظایفشان را ندارند. لذا همان طور که رهبر انقلاب گفتند وقتی آمریکا برجام را پاره می کند ما هم آتش می زنیم. البته آتش زدن به این مفهوم که اقداماتمان را از سر می گیریم و فعالیت های هسته ای را احیا می کنیم. 

این فعال سیاسی تصریح کرد: نکته آنکه در وضعیت کنونی که اروپا قادر به اجرای وظایفش نیست و آمریکا خارج شده، ایران علاوه بر اجرای تمام تعهداتش، حدود 230 میلیارد دلار متضرر شده که باید از غرب این پول ستانده شود. 

خروج آمریکا از برجام به نفع ایران است

الله کرم در پاسخ به این سوال که اگر اروپا در برجام بماند و ایران خارج شود، توپ در زمین ایران خواهد بود اظهار داشت: توپ در زمین کشوری است که برجام را بر هم زد هرچند که این کار به نفع ایران شد. لذا خروج ایران از برجام پاتک محسوب می شود و البته همچنان در رده انفعالی. اگر ایران هم چنین کار بکند باز همه مسائل بر گردن آمریکا است که به تعهداتش عمل نکرد. 

بخش عمده وضعیت اقتصاد ما به دلیل سو مدیریت است

وی در مورد اینکه بازگشت تحریم ها چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت گفت: بخش عمده وضعیت اقتصاد ما به دلیل سوء مدیریت در داخل است. در هر زمان باید توانمندی و منابع در راستای اهداف سازمان دهی شود. گاهی منابع زیاد است استراتژی کشور انبساطی می شود و برعکس. از این رو این مسائل به مدیریت استراتژی کشورها برمی گردد. اینکه بخشی از منابع ما تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد واقعیت است و باید این مساله در راهبردهای اقتصادی ما لحاظ شود. اگر سیاست ما تقویت توان تولید داخلی باشد تحریم اثر کمتری می گذارد اما اگر کماکان متکی به فروش نفت باشیم در داخل هم دچار ضعف هایی می شویم باید تحملشان کنیم. 

نتیجه دولت رانتیری جدایی مردم از دولت است

این کارشناس حوزه سیاست داخلی در پاسخ به اینکه در چهل سال گذشته چقدر در زمینه زیرساخت های تولید کار صورت گرفت اظهار داشت: واقعیت این است که اتکا به فروش نفت باعث شکل گیری دولت رانتیری می شود که نتیجه آن جدایی مردم از دولت و دیکتاتوری است. در دوره پهلوی وضعیت بدین صورت بود اما در جمهوری اسلامی سعی شد این اتکا کمتر شود و پیشرفت هایی نیز حاصل گردید. اما چون عمر دولت ها کوتاه است، روسای جمهوری حاضر نیستند در چارچوب مبانی کلان هزینه کنند تا این وابستگی کاهش یابد. در دولت کنونی هم شاهد هستیم مرتب به صندوق ذخیره ارزی رجوع می شود. لذا پایان دادن به اقتصاد نفتی به خواست مردم برمی گردد. 

الله کرم در خصوص اینکه چقدر می توان امیدوار بود که در دولت های بعدی تلاش برای فاصله گرفتن از دولت رانتیری صورت پذیرد تصریح کرد: آینده این طور ادامه نخواهد یافت و دولت های بعدی باید بدانند نمی توانند روی منابع نفتی تکیه کنند و این به نفع ملت، تولید داخلی و افزایش مشارکت مردمی است هرچند که در حوزه هایی از جمله توسعه تکنولوژی و توسعه پیام انقلاب اسلامی در منطقه و جهان دچار محدودیت هایی می شویم. 

وی تاکید کرد: در دوره پهلوی درآمد حاصله از فروش نفت صرف افراد می شد اما در جمهوری اسلامی صرف اهداف نظام می شود. اما این اهداف مقداری کمتر و کوتاه‌تر خواهد شد. یعنی قدرت پیشروندگی اهداف منطقه ای کاهش می یابد و کمی از رشد فناوری عقب می مانیم. اما برای حوزه داخلی و تولید اثرات مثبتی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه