English

سه رویداد فرهنگی خوزستان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور ثبت شد

سه رویداد مهم فرهنگی خوزستان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

 سه رویداد فرهنگی خوزستان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور ثبت شد
به گزارش خبرگزاری موج خوزستان

، معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: آیین سنتی‌مذهبی چوب‌زنی، جشنواره صد روز با رود دز و آیین گرگیعان مردم عرب خوزستان، سه رویداد فرهنگی مهم استان خوزستان هستند که پس از تأیید در کمیته رویداد‌های استان، ارسال به معاونت گردشگری کشور و طرح در شورای ثبت رویداد‌های گردشگری کشور، در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید و گواهینامه ثبت این رویداد‌ها صادر شد.

جمال عامری نسب   بیان این‌که آیین سنتی‌مذهبی چوب‌زنی، از آیین‌های سنتی عزاداری حسینی در دزفول است که هرسال در دهه نخست محرم برگزار می‌شود افزود: این مراسم قدمتی چندصد ساله دارد و تداعی‌کننده صحنه‌های نبرد امام حسین (ع) و یارانش در کربلا است.

وی ادامه داد:  آیین چوب‎‌زنی یا سنگ‌‎زنی نیز از آیین‌های عزاداری ویژه دزفول است که از ۱۴۰ سال پیش در محله کلانتریان و برخی دیگر محله‌های قدیمی دزفول از جمله چولیان، میان‎دره، سرمیدان و عباسیه در ماه محرم اجرا می ‎شود و سال ۱۴۰۱ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به این که جشنواره صد روز با رود دز در راستای برندسازی ملی درخصوص یکی از مهم‌ترین شریان‌های حیات استان خوزستان و از سرمایه‌های مهم ملی برگزار می‌شود گفت: این جشنواره، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و محیط‌زیستی رود دز در سطح کشور است.

عامری نسب  ادامه داد: از اهداف این رویداد، معرفی رودخانه دز در سطح ملی، ارتقای وضعیت زیست‌محیطی این رودخانه و ایجاد فرصت مناسب برای بهره‌برداری بهینه از رودخانه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی  درخصوص سومین رویداد ثبت‌شده در تقویم گردشگری کشور نیز گفت: جشن گرگیعان ، مراسم آیینی میلاد امام‌حسن (ع) است که توسط عرب‌های خوزستان برگزار می‌شود گفت: این رویداد نیز در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان به مناسبت تولد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می‌شود و مردم در شب میلاد و روز میلاد اقدام به برپایی جشن و توزیع شیرینی می‌کنند.

عامری نسب افزود:  رویداد گرگیعان سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه