English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اهتمام دولت مردمی در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی/ دست‌یابی به سهم مناسب از بازار جهانی گردشگری

بازگشت رونق به صنعت گردشگری، حفاظت از میراث فرهنگی و حمایت از هنرمندان صنایع دستی از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم است که نشان می‌دهد وزارت میراث فرهنگی در عمل به وعده‌های خود و تحقق آنها در این سه حوزه، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

اهتمام دولت مردمی در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی/ دست‌یابی به سهم مناسب از بازار جهانی گردشگری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، قریب به 2 سال از آغاز فعالیت دولت مردمی می‌گذرد؛ دولتی که سعی دارد در تمام حوزه‌ها به وعده‌های خود عمل کند. در این راستا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مدت تلاش کرد تا در هر سه حوزه رونق صنعت گردشگری، حفاظت از میراث فرهنگی و حمایت از صنایع دستی، مأموریت خود را با کمیت و کیفیت انجام دهد و مردم را در تمامی امور مشارکت دهد. 

همچنین تأکید موکد رئیس جمهوری در هر سفر استانی بر برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها در مناطق کم برخوردار است زیرا رعایت این موارد تاثیر مستقیم بر رونق گردشگری و افزایش اشتغال و درآمد جوامع محلی دارد، همچنین پیگیری سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در سفر به روستاها و محله‌های قدیمی کم برخوردار نشان از عزم جدی دولت سیزدهم برای تمرکززدایی است. 

وزارت میراث فرهنگی نیز با جدیت موضوع توسعه گردشگری هوشمند، خدمات الکترونیک، اتصال به سامانه‌های ملی برای سرعت بخشی به امور مورد نیاز متقاضیان خدمات در بخش های تخصصی گردشگری و صنایع دستی را تا جایی اعلام کرد که این وزارتخانه در تاریخ مقرر به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل شده و جزو ۶ وزارتخانه پیشتار در این موضوع است.

به بهانه هفته دولت  در این گزارش مروری بر برخی از مهمترین اقدامات دوساله وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داریم. 

 

فرش

 

نظام‌مند کردن ثبت آثار و عناصر فرهنگی در فهرست جهانی

تدوین برنامه ۱۰ ساله ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس در جهت نظام‌مند و قاعده‌مند کردن ثبت آثار و عناصر فرهنگی در فهرست جهانی از جمله اقدامات این وزارتخانه است. ثبت جهانی پنج عنصر ناملموس خوشنویسی، یلدا(چله)، مهارت ساختن و نواختن ساز عود، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی و هنر سوزن دوزی ترکمن در اجلاسیه شهر رباط کشور مغرب و ارتقای جهانی ایران به رتبه ششم در فهرست جهانی ناملموس یونسکو در سال بدون سهمیه ملی ایران‌، از جمله اقدامات مهم در حوزه ثبت‌های جهانی بود که به انجام رسید.

 تدوین و ارسال ۲ پرونده جهانی میراث فرهنگی ملموسِ منظر فرهنگی ماسوله و هگمتانه و مرکز تاریخی همدان و ارزیابی میدانی و دفاع اولیه از یکی از بزرگترین پرونده‌های ثبت سریالی جهان با عنوان «۵۶ کاروانسرای ایرانی» از دیگر اقدامات مهم به‌شمار می‌رود. همچنین تدوین و ارسال هفت پرونده میراث فرهنگی ناملموس شامل افطاری و باورهای اجتماعی و فرهنگی، هنر تذهیب، برنامه ملی زیارت رضوی و جشن سده برای سال میلادی ۲۰۲۳ و جشن مهرگان، هنر ساختن و نواختن رباب و تولید سنتی گلاب‌ و باورهای اجتماعی فرهنگی وابسته با آن برای سال میلادی ۲۰۲۴ به یونسکو از جمله اقدامات اساسی در حوزه ثبت آثار و عناصر فرهنگی در یونسکو است. 

 

345e3b64-7944-4f10-9dc9-bf35559ae9ca-min

 

آموزش و افزایش سواد میراثی

برگزاری بالغ بر ۶۰۰۰ رویداد فرهنگی و اجتماعی در موزه ها و اماکن تاریخی با حضور گسترده مردم،  برگزاری جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای در حوزه میراث فرهنگی به میزبانی استان یزد برای اولین بار در کشور،  توانمند سازی نیروهای ستادی و استانی از طریق برگزاری نشست های تخصصی و دوره های آموزشی ملی و بین‌المللی و  برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی از جمله اقدامات این وزارتخانه در حوزه آموزش و افزایش سواد میراثی محسوب می‌شود.

 

افزایش موزه‌ها در کشور 

افزایش ۵۳ موزه در کشور، ۲۶ موزه خصوصی و ۱۷ موزه غیروابسته و ارتقای تعداد کل موزه‌های کشور به ۸۲۹ موزه شامل ۲۶۲ موزه وابسته، ۳۲۳ موزه غیروابسته، ۲۰۹ موزه خصوصی و ۳۷ موزه مشارکتی و همچنین تصویب و آغاز پروژه طرح توسعه موزه ملی در میدان مشق و تبدیل این میدان و ساختمان‌های تاریخی پیرامونی آن به بزرگترین میدان موزه‌ای که در حال تحقق است. تأسیس موزه مشروطه و موزه امیرکبیر در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و موزه عصر انقلاب در مجموعه تاریخی ـ فرهنگی نیاوران،  بهره گیری از دیپلماسی بین‌المللی فرهنگی با آماده سازی ۱۲ پرونده برای ثبت جهانی از قبیل زیارت رضوی و فرهنگ افطاری، استرداد ۲۳ شیء تاریخی از خارج از کشور و دریافت ۳۸ مهر اصالت بین المللی از شورای جهانی صنایع دستی، رشد کم سابقه مراجعه به هتل‌ها و مراکز اقامتی با سطح اشتغال متوسط بالای ۹۰ درصد از دیگر اقدامات قابل توجه است.

 

بیشتر بخوانید: 

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

گردشگری می تواند ایران را به اقتصادهای برتر دنیا تبدیل کند

مناطق گردشگری گلستان/ آشنایی گردشگران نوروزی با جاذبه های چشم نواز گلستان +تصاویر

گردشگری سلامت، صنعت درآمدزای هزاره جدید/آزادسازی گردشگری از مرزهای سنتی اقتصادی

 

طرح مطالعاتی تأسیس موزه مشاهیر ایرانی خارج از کشور

طرح مطالعاتی تأسیس موزه مشاهیر ایرانی خارج از کشورطرح مطالعاتی تأسیس موزه مشاهیر ایرانی مدفون در خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با سایر کشورها نظیر نمایشگاه مشترک دو طرفه با آلمان در موزه ملی، برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه مشترک موزه‌ای چین با موزه ملی ایران و استرداد 30 شی تاریخی‌ـ فرهنگی نظیر سنگ‌ نگاره ساسانی از انگلستان از جمله مواردی است که طی دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه