English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

گردشگری سلامت، صنعت درآمدزای هزاره جدید/آزادسازی گردشگری از مرزهای سنتی اقتصادی

گردشگری سلامت یکی از با اهمیت‌ترین گونه‌های گردشگری به‌شمار می‌رود و مورد استقبال بسیاری از توریسم‌‌ها است. این مهم می‌تواند به عنوان صنعت سبز جایگزین مناسبی برای دیگر فعالیت‌ها باشد و رونق اقتصادی را رقم بزند.

گردشگری سلامت، صنعت درآمدزای هزاره جدید/آزادسازی گردشگری از مرزهای سنتی اقتصادی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صنعت گردشگری سلامت امروزه نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورهای مقصد ایفا می‌کند. این صنعت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های انعطاف پذیر خود در بخش‌های درمان گردشگری، منابع انسانی، فرهنگ، سیاست، کارآفرینی و غیره به یکی از گسترده‌ترین صنایع روز دنیا تبدیل شده است.

به همین سبب در سال‌های اخیر در جریان سیاست‌گذاری کشورهای پیشرو صاحب جایگاه در تجارت بین‌الملل خدمات سلامت به سوی حمایت از ظرفیت‌های گردشگری سلامت، از جمله حمایت واقعی از بخش خصوصی و افراد کارآفرینی سوق داده شده است.

در لیست عوامل موثر بر انتخاب یک مقصد درمانی برای بیماران خارجی به شاخصه‌های مهمی مانند شفافیت قیمت‌های جذاب بیمه ذهنیت مثبت نسبت به آن کشور امنیت کادر درمان حرفه‌ای و خدمات اقامتی مناسب اشاره شده است که با توجه به این معیارهای اساسی توسط شرکت‌های گردشگری سلامت و بیمارستان‌ها همراه با رعایت و اجرای دقیق دستورالعمل‌های جهانی به جذب بیماران و رشد کسب و کار مربوط می‌انجامد.

آمارهای جهانی، صنعت گردشگری را دومین صنعت پردرآمد جهان می‌دانند و حوزه سلامت نیز سومین بازار پردرآمد جهان است. تمام کشورهای مدعی و صاحب جایگاه در بازار جهانی گردشگری سلامت هم تلاش می‌کنند با اولویت قرار دادن شاخص‌های خود سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند و در میان کشورهای موفق‌تر هستند که علاوه بر رعایت موارد فوق بتوانند با اجرا و پیگیری سیستم‌های تبلیغاتی حرفه‌ای و جذاب در میدان رقابت پابرجا بمانند و از نظر ارائه خدمات گردشگری و درمانی و کیفیت نسبت به سایر رقبا دارای وجه تمایز باشند و تمام امور از مجرای خلاقیت نوآوری و کارآفرینی در گردشگری سلامت می‌گذرد. 

به گفته کارشناسان، سهم گردشگری سلامت از حضور گردشگران 10 درصد است و 90 درصد باقیمانده به سایر حوزه ها همچون بازار ، هتل‌ها، مراکز پذیرایی اختصاص پیدا می‌کند .

Screenshot_۲۰۲۳۰۷۱۷_۱۳۰۸۲۹_Gallery

تحقیق و پژوهش لازمه توسعه گردشگری سلامت

مهدی قاسمی کارشناس گردشگری، بابیان اینکه در هر صنعتی از جمله گردشگری سلامت راه‌های قدیمی همیشه به نتایج جدید ختم نمی‌شوند و برای حضور ماندگار در بازار داخلی و خارجی تجارت خدمات درمانی و افزایش جذب بیماران خارجی به تحقیق و پژوهش‌های کاربردی در تمام حیطه‌های مرتبط با این صنعت نیاز است، گفت: فعالان این صنعت باید به صورت پیوسته خود را از نظر علمی، تجهیزاتی، تبلیغاتی و مدیریتی به روز کنند تا از رقبای قدرتمند خارجی عقب نیفتند.

وی در ادامه بیان داشت: در دنیای گردشگری سلامت و درمانی با حضور ده‌ها شرکت و بیمارستان قوی دارای پشتوانه‌های سخت افزاری، نرم افزاری، مالی و بعضی دولتی تنها مجموعه‌هایی می‌توانند حضور موفق و سودآور داشته باشند که با تحقیق و آنالیز دقیق و شناخت دقیق رفتار و نیازهای انواع بیماران خارجی برای خود و آنها تمایز ایجاد کنند و در مسیر برندسازی، سودآوری و توسعه گام بردارند.

 

گردشگری سلامت صنعتی راهبردی

این کارشناس گردشگری، با تاکید بر اینکه گردشگری سلامت صنعتی استراتژیک است، اظهار داشت: برای موفقیت در گردگشری سلامت نیاز است همزمان تکنیک‌های مدیریتی در ترکیب با آموزه‌های دانشگاهی درمانی و گردشگری سلامت پیاده‌سازی و اجرا شود.

وی افزود: امروزه با توجه به نقش مهم انواع کسب و کارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها در زمینه‌های مختلف مفهوم جذاب کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است. فارغ از انواع و اقسام تعاریف و دسته‌بندی‌ها در مورد مفهوم و شرایط کارآفرینی در نگاه اول کارآفرینان افرادی هستند که با تحقیق و بررسی انواع بازارها به پیدا کردن راه حل‌هایی برای پاسخگویی به نیازها و سوالات مخاطبان اقدام می‌کنند و در کنار ارائه خدمات یا کالاهای مورد انتظار و دلخواه به مشتریان خود و ایجاد حس رضایت و پیشرفت از مزایای اقتصادی آن هم برخوردار می‌شوند.

 

Screenshot_۲۰۲۳۰۷۱۷_۱۳۱۱۳۲_Gallery

 

گردشگری سلامت و توریسم درمانی

قاسمی، در خصوص گردشگری سلامت و توریسم درمانی، گفت: اگرچه بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی تعریف واحد برای گردشگری سلامت وجود ندارد اما می‌توان آن را به عنوان مسافرت گسترده افراد از محل اقامت خود برای سلامتی تعریف کرد که عوامل مختلف جمعیتی اقتصادی و سبک زندگی بر این نوع گردشگری تاثیرگذار است.

وی در ادامه بیان داشت: گردشگری سلامت شامل افراد و گروه‌هایی هستند که برای استفاده از تغییر آب و هوا و استفاده از آب‌های معدنی، گذراندن دوران نقاهت و معالجه اقدام به مسافرت می‌کنند. گردشگری سلامت آن نوع از جهانگردی است که با فعالیت‌های بهداشتی و درمانی ارتباط دارد و مورد توجه جهانگردانی قرار دارد که به خواص درمانی منابع طبیعی توجه دارد.

 

نقش انواع گردشگری در اقتصاد

این کارشناس با برشمردن انواع گردشگری و نقش آنها در توسعه اقتصادی، توضیح داد: گردشگری سلامت موضوع جالبی است، اگرچه مناسبت بیشتری دارد که از آن به عنوان سفر سلامت نام ببریم. گردشگری تندرستی مسافرت به دهکده‌های سلامت و دارای و مناطق دارای چشمه‌های آب معدنی و آبگرم برای رهایی از تنش‌های روزمره زندگی و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی و در مواردی که گردشگر بیماری جسمی مشخصی نداشته باشد، گردشگری تندرستی می‌گویند.

وی در ادامه گفت: گردشگری درمانی، مسافرت به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی جهت درمان برخی بیماری‌ها با گذراندن دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی را گردشگری درمانی می‌گویند. همچنین گردشگری پزشکی را مسافرت به منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام انواع از عمل‌های جراحت تحت نظارت پزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی را گردشگری پزشکی گویند که در این نوع از گردشگری سلامت بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردش درمانی باشد. در تعاریف متعدد به طور خلاصه گردشگری درمانی عبارت است از مسافرت برای درمان با استفاده از برخی عناصر طبیعی همراه با تفریح و بهبود بعضی از اختلالات جسمی مانند بیماری‌های پوستی مفصلی و تنفسی یا به منظور استراحت و تجدید قوا با منابع درمانی طبیعی مانند دریاچه‌های نمک و شن‌های رادیو اکتیوی گرم و درمانی و غیره به کار می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه