English

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی:

نظارت بهداشتی و شرعی بر روند ذبح دام در روز عید قربان

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: به نزدیک شدن به روز عید سعید قربان، ۲۰۲ بازرس بهداشتی و ۴۱ ناظر شرعی به مناسبت این روز فعال خواهند شد و ناظر بر روند کشتار دام در سراسر استان هستند.

نظارت بهداشتی و شرعی بر روند ذبح دام در روز عید قربان

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود قربان‌زاده؛ معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: همزمان با روز عید قربان ۱۵۹ تیم دامپزشکی شامل تیم‌های ثابت و سیار با همراهی ناظران بهداشتی و شرعی بر روند ذبح دام در سطح شهرستان‌های استان نظارت دارند.

قربان‌زاده ادامه داد: همچنین ۲۰۲ بازرس بهداشتی و ۴۱ ناظر شرعی به مناسبت این روز فعال خواهند شد و ناظر بر روند کشتار دام در سراسر استان هستند و با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط خشکسالی و افزایش گرمای هوا، شاهد تکثیر و ازدیاد فراوان کنه به عنوان ناقل بیماری مهلک تب خونزیزی‌دهنده کریمه کنگو هستیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: به همین دلیل جدا به شهروندان توصیه می‌کنیم که از کشتار دام در منازل، باغ‌ها و همچنین خرید دام زنده و کشتار در کنار جاده‌ها یا خرید گوشت دام کشتارشده خارج از شبکه کشتارگاه خودداری کنند.

وی متذکر شد: ۳۳ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام در استان هماهنگ و آماده همکاری کامل با شهروندان برای ارائه خدمات از جمله فروش دام، کشتار دام و پیش‌سردکردن لاشه برای تامین سلامت مردم هستند. در کلانشهر مشهد نیز ۲ کشتارگاه صنعتی به صورت غیرحضوری این خدمات را ارائه می‌دهند.

قربان‌زاده تصریح کرد: به هیچ‌وجه گوشت بلافاصله بعد از کشتار نباید مصرف شود و لازم است مردم به این نکته مهم توجه داشته باشند که پیش‌سرد لاشه‌ها به معنای نگهداشتن لاشه یا گوشت در دمای چهار درجه بالای صفر برای مدت ۲۴ ساعت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ابراز داشت: به هیچ‌وجه گوشت و آلایش دام شامل دل، جگر و قلوه نباید بلافاصله بعد از کشتار مصرف شود قربان‌زاده تاکید کرد: هر مورد از کشتار غیرمجاز دام می‌تواند خطر ابتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را در پی داشته باشد و سلامت مردم را به خطر بیندازد.

قربان‌زاده خاطرنشان کرد: این بیماری در دام‌ها علایم مشخص و قابل تشخیصی دربر ندارد و اساسا بیماری برای دام محسوب نمی‌شود بلکه دام ناقل این بیماری به انسان است؛ از همین رو سلامت، شادابی و وزن خوب دام ملاکی بر نبود این بیماری در بدن دام نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه