English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

علت موفقیت ترامپ در انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان چیست؟

«دونالد ترامپ تاکنون هیچ رقیب و گزینه آلترناتیو معتبری را در برابر خود در درون حزب جمهوریخواه ندیده است. به بیان ساده تر، همینکه وی رقیب معتبری را پیش روی خود نمی‌بیند، زمینه‌های مناسبی را برای یکه‌تازی‌های او در حزب جمهوریخواه فراهم کرده است.»

علت موفقیت ترامپ در انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان چیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا را از بسیاری جهات باید نامزد اصلی حزب جمهوریخواه جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 این کشور دانست. وی که در چهارچوب انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه فعال است، توانسته نتایج قابل توجهی را کسب کند. به طور خاص وی به تازگی در ایالت های میسوری، میشیگان و آیداهو، با اکثریت آرا، شکست قاطعی را به رقیب اصلی خود یعنی "نیکی هیلی" تحمیل کرده است.

ترامپ پیشتر نیز "ران دی سانتیس" فرماندار ایالت فلوریدا را که وی نیز از جمله رقبای جدی او در قالب رقابت‌های درون حزبی حزبِ جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 بود، وادار کرد تا به نفع وی از روند رقابت های انخاباتی کنار بکشد. در این چهارچوب، بسیاری معتقدند که ترامپ را از همین حالا باید نامزد اصلی جمهوریخواهان در انتخابات 2024 آمریکا بدانیم.

با این همه، برای بسیاری این سوال مطرح است که ترامپ چگونه با وجود مطرح شدن سیلی از پرونده های قضایی علیه خودش و حتی صدور احکام قضایی علیه او که وی را شایسته رقابت در انتخابات 2024 آمریکا در ایالت های مختلف این کشور نمی دانند، باز هم با اقبال عمومی گسترده ای در میان رای دهندگان حزب جمهوریخواه برخوردار است و آرا ان ها را به سمت خود جلب می کند؟

به نظر می رسد در توضیح این مساله، توجه به 3 نکته ضروری است.

 

1: قطبی شدن سیاست در آمریکا

یکی از اصلی ترین دستاوردها و اقدامات ترامپ در حوزه سیاست داخلی آمریکا این بوده که سیاستِ آمریکایی را بیش از هر زمان دیگری به سمت قطبی گرایی پیش برده است. در شرایط کنونی، ترامپ عملا شرایطی را در عرصه سیاسی آمریکا به وجود آورده که به اذعان برخی از طرفدارانش، حتی اگر در روز روشن، فردی را جلوی دوربین‌های تلویزیونی در آمریکا بکشد، باز هم بسیاری از حامیان وی به او رای خواهند داد و در جریان انتخابات 2024 آمریکا، او را گزینه مطلوب خود برای تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا قلمداد می کنند.

در عین حال، این طیف ها قویا با اشاره به تئوریهای توطئه مختلف بر این باورند که جریان های مخالف با ترامپ، به هر اقدام پشت پرده ای دست می زنند تا مانع از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا شوند. معادله ای که نوعی لج و لج بازی بر پایه مولفه های قطبی گرایانه در حوزه سیاست داخلی آمریکا را سبب شده و رای دادن به ترامپ را به نوعی امرِ حیثیتی برای حامیان حزب جمهوریخواه آمریکا تبدیل کرده است.

 

2: ترامپ و برند سازی در حزب جمهوریخواه

دونالد ترامپ از سال 2016 میلادی که برای نخستین بار توانست پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود و چهار سال جنجالی را در کاخ سفید سپری کند تا به همین امروز، یک برند خاص سیاسی را برای خود در آمریکا ایجاد کرده است. برندی که توانسته طیف های قابل توجهی از حامیان حزب جمهوریخواه را به سمت خود جلب کند و آن ها را قانع سازد که ترامپ بهترین گزینه برای تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا است.

البته که برند ترامپ در میان جریان ها و جناح های مختلف سیاسی حاضر در حزب جمهوریخواه نیز حامیان و طرفداران خاص خود را دارد. این مساله هم در اقبال قابل توجه در درون حزب جمهوریخواه به دونالد ترامپ بی‌تاثیر نبوده است.

 

3: فقدان آلترناتیو معتبر برای ترامپ

در نهایت باید گفت که دونالد ترامپ تاکنون هیچ رقیب و گزینه آلترناتیو معتبری را نیز برای خود در درون حزب جمهوریخواه ندیده است. به بیان ساده تر، همینکه وی رقیب معتبری را پیش روی خود نمی بیند، زمینه های مناسبی را برای یکه تازی های وی در حزب جمهوریخواه فراهم کرده و سبب شده تا طیف های قابل توجهی از نخبگان سیاسی و حامیان حزب جمهوریخواه، او را بهترین گزینه برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 این کشور در نظر گیرند.

در واقع، آن ها ترامپ را معتبرترین و قدرتمندترین گزینه برای تسخیر کاخ سفید در جریان انتخابات سال 2024 آمریکا ارزیابی می کنند و مایل نیستند که به سمت دیگر گزینه‌های ریسکی حرکت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه