English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ترامپ یا بایدن؛ کدامیک پیروز انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا است؟

"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در وضعیت کنونی، بر اساس نتایج نظرسنجی های مختلف، با پایین‎ترین سطح اقبال عمومی به خود در قالب رقابت های انتخاباتی در آمریکا رو به رو است. بر اساس آمارهای گوناگون، به طور میانگین چیزی در حدود 40 درصد از آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا راضی هستند.»

ترامپ یا بایدن؛ کدامیک پیروز انتخابات 2024 آمریکا است؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و گرم شدن تنور رقابت های انتخاباتی در این کشور، ناظران و تحلیلگران مسائل آمریکا هر کدام به طریقی سعی در ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلف در مورد آینده رقابت های انتخاباتی و پیروز احتمالی انتخابات 2024 این کشور دارند. البته که در این زمینه، آن ها به مولفه های مختلفی نیز توجه دارند و سعی می کنند تحلیل های خود را مستند به آن ها کنند.

در این راستا، به تازگی شاهد آن بوده ایم که یک دادگاه در ایالت کلرادوی آمریکا، صلاحیت ترامپ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و رای گیری برای وی در این ایالت را زیر سوال برده و ممنوع کرده است. در جبهه مقابل، جمهوریخواهان نیز با متهم کردن سیستم قضایی آمریکا به اینکه به خدمتکار حزب دموکرات و شخص بایدن تبدیل شده، وعده داده اند که رویه مشابهی را در دیگر ایالت های آمریکا علیه رئیس جمهور کنونی این کشور دنبال کنند. معادله ای که از سنگین‌شدن فضای تنش و درگیری در روزها و ماه های آتی در قالب رقابت های انتخاباتی در آمریکا حکایت دارد.

با این همه، به طور خاص می توان 3 نشانه عمده و محوری را با محوریت رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا در این کشور شناسایی کرد که توجه به آن ها می تواند چشم اندازهای روشنی را در مورد آینده معادلات انتخاباتی در این کشور ارائه کند.

 

 رقابت ترامپ و بایدن از منظر نظرسنجی‌های انتخاباتی

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در وضعیت کنونی، بر اساس نتایج نظرسنجی های مختلف، با پایین ترین سطح اقبال عمومی به خود در قالب رقابت های انتخاباتی در آمریکا رو به رو است. بر اساس آمارهای گوناگون(همچون نتایج نظرسنجی خبرگزاری ان بی سی نیوز در آمریکا)، به طور میانگین چیزی در حدود 40 درصد از آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا راضی هستند.

این میزان، کمتر از میزان اقبال عمومی به باراک اوباما و یا حتی دونالد ترامپ در موقعیت مشابه و در شرایطی است که آن ها نیز خود را برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای یک دوره چهار ساله دیگر آماده می کردند. این در حالی است که در جبهه مقابل، نظرسنجی ها حاکی از هم سطح بودن اقبال عمومی در آمریکا به ترامپ و یا حتی پیشی گرفتن ترامپ در برخی نظرسنجی ها از بایدن هستند. در این شرایط، حزب دموکرات تاکید دارد که به نتایج این قبیل نظرسنجی ها چندان توجهی نمی کند و دلیل این مساله نیز روشن است زیرا چیزی در حدود 11 ماه تا برگزاری انتخابات 2024 آمریکا باقی مانده و دموکرات ها می توانند برگ های برنده موثری را رو کنند و معادلات انتخاباتی را به کل دگرگون کنند.

البته که پیشتر نیز در جریان برگزاری انتخابات مختلف ریاست جمهوری در آمریکا، این نکته آشکار شده که نتایج این نظرسنجی ها لزوما با نتیجه نهایی انتخابات، همخوانی ندارند. با این حال، بایدن به دلیل اوج‌گیری جنگ غزه و البته ناکارآمدی برخی سایست های داخلی خود در حوزه هایی نظیر اقتصاد و مسائل اجتماعی، با انتقادات جدی از سوی جامعه مسلمان، لاتین تبارها و سیاه پوستان آمریکایی رو به رو است و در این میان رای های خاکستری در آمریکا نیز تردیدهای جدی در اعتماد مجدد به بایدن به دلایلی نظیر کهولت سن وی و ناکارآمدی های او دارند. مسائلی که همه و همه، رقابت های انتخاباتی در آمریکا را تنگاتنگ و نزدیک و نتیجه نهایی این انتخابات را به یک معادله مبهم برای بسیاری از تحلیلگران تبدیل کرده اند.

 

 آمریکایی ها و انتخاب میان بد و بدتر

یکی از نکات قابل تامل همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا این است که مردم این کشور نه میان خوب و بهتر، بلکه بایستی میان بد و بدتر یکی ار انتخاب کنند. جو بایدن رئیش جمهور کنونی آمریکا همواره در قالب موضع گیری های مختلف خود تاکید کرده که فلسفه اصلی حضور وی در قدرت، ممانعت از قدرت گیری دونالد ترامپ بوده است و او خود را بهترین گزینه برای رهبری آمریکا نمی بیند.

به بیان ساده تر، بایدن به واسطه طرح ادعاهای سلبی علیه ترامپ و نه اثبات صلاحیت خود، توانسته کرسی ریاست جمهوری آمریکا را تصاحب کند. رویکردی که وی آن را در مورد انتخابات سال 2024 این کشور هم دنبال می کند و به تازگی گفته است که اگر مطمئن می شد که ترامپ در انتخابات آمریکا شرکت نمی کند، وی نیز چنین نمی کرد. در جبهه مقابل، دونالد ترامپِ جنجالی حضور دارد که با انبوهی از پرونده‌های قضایی علیه خود رو به رو است و اولین رئیس جمهور در کل تاریخ آمریکا است که تحت پیگیرد کیفری قرار گرفته است.

با این حال، او قویا تاکید دارد که در انتخابات 2024 کشورش شرکت می کند و البته که موقعیت وی در حزب جمهوریخواه نیز مناسب است و نزدیک ترین رقیب وی یعنی "ران دی سانتیس" فرماندار ایالت فلوریدا هم فاصله قابل توجهی با او از نظر محبوبیت و اقبال رای دهندگان حامی حزب جمهوریخواه دارد. در این میان نکته مهم این است که برخی تحلیلگران می‌گویند که هیچ بعید نیست ترامپ در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به واسطه پرونده های سنگین قضایی خود، حتی در زندان باشد.

از این منظر، در انتخابات 2024 آمریکا، نه آن کسی که بهتر باشد، بلکه آن کسی که هزینه ها و خسارات کمتری را روی دست آمریکا و جریان حکمرانی آمریکایی و مردم این کشور بگذارد، از شانس پیروزی بیشتری برخوردار است. معادله ای که خود پیام های معناداری در مورد آینده سیاست و حکومت در آمریکا مخابره می کند.

 

انتخابات 2024 آمریکا و شگفتانه های بزرگ انتخاباتی

در نهایت باید گفت که در 11 ماه آینده، امکان دارد که شاهد وقوع تحولاتی باشیم که به کل روند انتخابات آمریکا را تغییر دهند. مثلا در اردوگاه جمهوریخواهان، به احتمال زیاد آن ها مانور گسترده ای را با محوریت پرونده فساد هانتر بایدن پسر جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریگا در پیش خواهند گرفت.

تاکنون عکس و فیلم های غیراخلاقی زیادی از لپ تاپ هانتر بایدن که به دست جریانهای نزدیک به جمهوریخواهان افتاده، منتشر شده که همگی آن ها نشان می دهد وی به هیچ عنوان فرد سالمی نیست و از فساد اخلاقی عمیقی رنج می برد. در این میان، در روزهای گذشته نیز جمهوریخواهان ادعاهای مختلفی در مورد فساد اقتصادی جو بایدن به واسطه همکاری با برادرش جیمز بایدن و پسرس هانتر بایدن مطرح شده است. مسائلی که همگی می توانند روند انتخابات را برای دموکرات ها تا حد زیادی تغییر دهند. در نقطه مقابل برای جمهوریخواهان و شخص ترامپ هم وضعیت مشابهی برقرار است.

شاید یک چشمه از این موضوع را بتوان در حکم دادگاهی در کلرادو که به تازگی صادر شده مشاهده کرد. بر اساس حکم مذکور، ترامپ از حضور در انتخابات 2024 آمریکا در این ایالت محروم شده است. در این میان، هم امکان طرح پرونده های قضایی جدید علیه ترامپ در ماه های آتی وجود دارد و هم امکان دارد که پرونده‌هایی که اکنون علیه ترامپ برقرار هستند مشمول احکامی شوند که به هیچ عنوان نتایج آن ها برای ترامپ خوشایند نیستند و می توانند نگاه افکار عمومی آمریکا به وی را تغییر دهند. از این رو، سال آتی میلادی را باید سالی ملتهب برای عرصه سیاست آمریکایی دانست که نتیجه نهایی انتخابات 2024 آمریکا در قالب آن هر چه باشد، رهاوردی جز تشدید قطبی گرایی و انشقاق در جامعه آمریکا نخواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه