English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آیا تگزاس نقطه آغاز جنگ داخلی در آمریکا خواهد بود؟

«پیش از این برخی اندیشمندان حوزه روابط بین الملل با اعلام هشدار نسبت به اوج گیری تضادها و تنش‌های سیاسی-اجتماعی در آمریکا، پیش بینی می کردند که هیچ بعید نیست این کشور در اواخر دهه جاری، یا جنگ داخلی و یا قدرت گیری یک دیکتاتوریِ تمام عیار را شاهد باشد.»

آیا تگزاس نقطه آغاز جنگ داخلی در آمریکا خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ در روزهای اخیر، تشدید تنش ها میان مقام های ارشد دولت بایدن با مقام های ایالتی تگزاس آمریکا(با محوریت مسائل مرزی این کشور)، نگرانی های جدی را در آمریکا ایجاد کرده است. در این راستا، به تازگی دیوان عالی آمریکا در حکمی، با خواسته دولت بایدن مبنی بر برچیدن موانع مرزی از جمله سیم های خاردار از مرزهای جنوبی این کشور(در ایالت تگزاس) با مکزیک موافقت کرده است.

این در حالی است که "گرِگ آبوت"، فرماندار ایالت تگزاس و دیگر مقام های این ایالت، به صراحت با این موضوع مخالفت کرده اند و تاکید کرده اند که اجازه نخواهند داد تا دولت بایدن با برچیدن موانع مرزی، امنیت ایالت تگزاس را به خطر بیندازد و موجب سرازیر شدن سیلی از مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا شود. فرماندار ایالت تگزارس به صراحت اعلام کرده که بایدن عملا در حال تشویقِ مهاجرت غیرقانونی به خاک آمریکا است.

تنش ها میان دولت بایدن با مقام های ایالتی در تگزاس آمریکا به قدری اوج گرفته که برخی ناظران و تحلیلگران آمریکایی، از احتمال وقوع یک جنگ داخلی در آمریکا با محوریت مسائل مرزی خبر می دهند. در این چهارچوب، برخی حامیان حزب دموکرات معتقدند که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و رئیس دولت فدرال این کشور باید هر چه سریعتر فرمانِ فدرالی عمل کردنِ نیروهای گارد ملی آمریکا در ایالت تگزاس را بدهد. اقدامی که موجب خواهد شد تا مرجع وفاداریِ نیروهای گارد ملی آمریکا در ایالت تگزاس، از فرماندارِ این ایالت به رئیس جمهور آمریکا تغییر کند و قائله جاری سرکوب شود.

در این رابطه، نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه در کنگره آمریکا نیز هرکدام به طریقی علیه یکدیگر موضع‌گیری می‌کنند و طرف های متحد خود را نسبت به اتخاذ مواضع و اقدامات قاطع علیه طرف مقابل ترغیب می کنند. با این همه، در بحبوحه تنش ها میان دولت بایدن(به عنوان دولت مرکزی در آمریکا) و مقام های ایالت تگزاس آمریکا، توجه به 3 نکته از اهمیت زیادی برخوردار است.

اولا، برخی تحلیلگران بر این باورند که تنش های جاری میان دولت بایدن و مقام های ایالت تگزاس را بایستی به مثابه تابعی از تشدید رقابت های سیاسی و انتخاباتی در آمریکا، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا ارزیابی کنیم. اساسا به همین دلیل هم است که شاهد بوده‌ایم در مدت اخیر، دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق آمریکا در موضع گیری قویا از مقام های ایالت تگزاس حمایت کرده و در عین حال، حملات گسترده ای را به بایدن به دلیل آنچه وی عدم رغبت و توانایی رئیس جمهور کنونی آمریکا در حراست از مرزهای آمریکا عنوان کرده، انجام داده است.

به بیان ساده تر، اکنون ترامپ تنش های جاری میان دولت بایدن و ایالت تگزاس را یک فرصت طلایی برای خود و پیشبرد دستورکارهای انتخاباتی‌اش می بیند.

دوم اینکه تنش های مذکور تا حد زیادی نشان می دهند که تا چه اندازه آمریکا دچار قطبی گرایی سیاسی و بحران های عمیق اجتماعی-امنیتی شده است. البته که پیش از این نیز برخی اندیشمندان حوزه روابط بین الملل با اعلام هشدار نسبت به اوج گیری تضادها و تنش های سیاسی-اجتماعی در آمریکا، پیش بینی می کردند که هیچ بعید نیست آمریکا در اواخر دهه جاری، یا جنگ داخلی و یا قدرت گیری یک دیکتاتوریِ تمام عیار در این کشور را شاهد باشد.

در این چهارچوب، تحلیلگران زیادی معتقدند که تنش های جاری را نیز بایستی جلوه‌های عیان و آشکارِ آن درگیری هایی در آمریکا دانست که جریان های سیاسی و رسانه ای آمریکایی به هر شکل ممکن سعی در لاپوشانی آن ها دارند.

و در نهایت سوم اینکه شماری از تحلیلگران به این نکته اشاره می کنند که هیچ بعید نیست بایدن و تیم انتخاباتی وی در قالب تنش ها و درگیری های جاری خود با مقام های ایالت تگزاس، به نوعی سعی داشته باشند تا از این طریق چهره حقیقی آنچه جریان های تندور حامی جمهوریخواهان عنوان می شود را به افکار عمومی آمریکا نشان دهند و از این طریق، تهدید و خطر جدی احتمال اوج گیری قدرتِ این دسته از کنشگران در قالب معادلات کلان سیاسی آمریکا را به مردم این کشور گوشزد کنند.

فراموش نکنیم که بایدن همواره خود را فردی معرفی کرده که بهترین گزینه برای دفع خطرِ ترامپ، و نه لزوما بهترین گزینه برای ریاست جمهوری آمریکا است(بایدن ارزش خود را در دفع خطر ترامپ و نه شایستگی‌هایش برای ریاست جمهوری آمریکا می داند). از این رو، تنش های جاری نیز مولود یک بازی حساب شده سیاسی از سوی دموکرات ها است تا در قالب آن، واقعیت های تازه ای پیش چشم افکار عمومی این کشور قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه