English

اهداف آمریکا از ایجاد منطقه امن در مرز سوریه و لبنان

پیشنهاد ایالات متحده در خصوص کمک به تقویت ارتش لبنان و ایجاد منطقه امن در مرز سوریه، می تواند زمینه ساز مخالفت میان احزاب و جریان های همسو با غرب و جهان عرب از یک طرف و گروه های موافق حزب الله و محور مقاومت شود.

اهداف آمریکا از ایجاد منطقه امن در مرز سوریه و لبنان

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، تحرکات اخیر آمریکا برای شکل دادن به بحران سوریه با تاکید بر کمک به نیروهای دموکراتیک خلق در نبرد رقه و ایجاد منطقه امن در مرزهای شمالی سوریه و لبنان دنبال می شود.

در همین راستا ژنرال جوزف فوتل، فرمانده منطقه مرکزی در ارتش امریکا هفته گذشته به بیروت رفت و درباره نیازهای ارتش لبنان در مبارزه با تروریسم با مقامات لبنانی گفت وگو کرد. مسئولان آمریکایی در سفر به لبنان همچنین شهرهای عرسال و مناطق مرزی لبنان – سوریه را نیز مورد بررسی قرار دادند.

هدف آمریکا از دیدار مقامات لبنانی، دادن نقشی فعال به بیروت در استراتژی جدید واشنگتن در امور سوریه است.

ایجاد منطقه امن در مرزهای مشترک لبنان و سوریه از سوی کاخ سفید در حالی پیگیری می شود که آنکارا پیشتر این نقشه را برای شمال سوریه و در مناطق کردنشین هم مرز ترکیه پیشنهاد داده بود که با مخالفت غرب روبرو شد. از آنجا که این طرح مرزهای اردن را نیز پوشش می داد، ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور اخیرا در دیدار با ترامپ آن را مجددا مطرح کرد.

بر این اساس به نظر می رسد سیاست آمریکا در خاورمیانه با نقشه، افزایش شراکت در مسائل امنیتی-نظامی در مرزهای لبنان است که با توجه به روی کار آمدن میشل عون، گزینه مورد نظر حزب الله، می تواند فضایی برای عمل این گروه باشد. واشنگتن با استقرار نیروهایش در این منطقه، رصد تحرکات حزب الله را از نزدیک خواهد داشت و پیش بینی می شود با این وضعیت بر جابه جایی نظامیان این گروه که در چند سال گذشته در سوریه فعال بودند، ممانعت هایی ایجاد کنند.

از طرفی حمایت ایالات متحده از ارتش لبنان، نه تنها اقدامی برای کاستن از وابستگی بیروت به قدرت نظامی حزب الله در برخورد با تروریست ها در عرسال و یا تهدیدات امنیتی خارجی است، بلکه ایجاد جای پایی در مهمترین کشور مورد نظر ایران است. زیرا چندی قبل میشل عون رسما اعلام کرد با قدرت نظامی حزب الله مشکلی ندارد و در سایه ضعف ارتش لبنان، این نیروها کارآمد هستند.

لذا برنامه ارسال نیروهای نظامی آمریکا در مرز لبنان و سوریه، با هماهنگی اسرائیل و در راستای افزایش امنیت این رژیم است. با این حال آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، موافقت رئیس جمهوری لبنان با این پیشنهاد است. میشل عون از سال 2006 در یک همپیمانی نانوشته با حزب الله است که این مساله را پس از موافقت گروه های مختلف لبنان در به قدرت رسیدن او، تا امروز ادامه داده است.

اما احتمال دارد عون در رابطه با پیشنهاد آمریکا برای تقویت توان نظامی این کشور با مشکل مواجه شود. در شرایطی که عربستان کمک های نظامی خود را به لبنان لغو کرد، بیروت دیگر جایگزینی نیافت؛ هرچند که مقامات ایران اعلام کردند مایل به همکاری با این کشور در زمینه نظامی شوند. اما حساسیت جهان عرب شاید مهمترین دلیل به نتیجه نرسیدن پیشنهاد تهران شد. میشل عون در سفر دوره ای به عربستان و مصر نیز بر اهمیت بهبود مناسبات با جهان عرب تاکید داشت.

بر این اساس احزاب همسو با جریان های غربی و عربستان مانند 14 مارس رئیس جمهور را تحت فشار خواهد گذاشت تا دولت طرح منطقه امن آمریکا و کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان را بپذیرند. از این رو لبنان می تواند تبدیل به صحنه جنگ نیابتی سیاسی منطقه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه