English

در طول دوره سم زدایی فرد معتاد چه اقداماتی انجام می شود؟

سم زدایی یکی از اصلی ترین مراحل ترک اعتیاد است که با استفاده از روش های مختلف و با توجه به شرایط هر بیمار، میزان دوز مصرفی، نوع ماده مخدر و سایر موارد دیگر انجام می شود.

در طول دوره سم زدایی فرد معتاد چه اقداماتی انجام می شود؟

دکتر

به گزارش خبرگزاری موج ، سم زدایی یکی از اصلی ترین مراحل ترک اعتیاد است که با استفاده از روش های مختلف و با توجه به شرایط هر بیمار، میزان دوز مصرفی، نوع ماده مخدر و سایر موارد دیگر انجام می شود. زمان مشخص و دقیقی برای این موضوع وجود ندارد اما با این حال بسته به موارد مشخصی همچون ماده مصرفی، دوز و مدت زمان مصرف می توان زمان حدودی سم زدایی را مشخص نمود. طبق تجربه از بیماران قبلی می توان بازه زمانی چند روزه الی چند هفته ای را برای سم زدایی کامل از بدن تخمین زد. در این بخش قصد داریم به بررسی این مورد بپردازیم که در طول دوره سم زدایی فرد معتاد چه اقداماتی انجام می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان با ما همراه باشید.

چرا سم زدایی بدن از مواد مخدر اهمیت دارد؟

استفاده طولانی مدت از مواد مخدر و یا مشروبات الکی، باعث ایجاد وابستگی در فرد می شود. از روی دیگر ترک یکباره آن نیز می تواند مشکلات متعددی را برای فرد به همراه داشته باشد و حتی خطر مرگ را برای او به ارمغان بیاورد. از این رو سم زدایی فرایندی است که بسته به مواردی که اشاره نمودیم (ماده مصرفی، دوز و مدت زمان مصرف) در فرد معتاد صورت می گیرد تا مواد مخدر و همچنین علائم وابستگی به صورت کامل از بدن او پاک شود. بنابراین برای خارج نمودن مواد مخدر از بدن و همچنین حذف علائم وابستگی به آن از روش سم زدایی استفاده می شود.

سم زدایی از بدن به چه صورت انجام می شود؟

سم زدایی به سه روش سم زدایی فوق سریع UROD، سم زدایی تدریجی و سم زدایی سریع در کلینیک ترک اعتیاد انجام می شود که انتخاب هر یک از روش ها بسته به موارد فیزیکی، روانی و جسمانی فرد معتاد انجام می شود و همچنین بستگی به ماده مصرفی، دوز و مدت زمان مصرف خواهد داشت. یکی از کلینیک هایی که سم زدایی به این روش ها را زیر نظر متخصص مجرب انجام می دهد، کلینیک پیام تندرستی است.

سم زدایی فوق سریع در اعتیاد و سم زدایی سریع در اعتیاد عموما برای افرادی مناسب است که به تازگی درگیر استفاده از مواد مخدر شده‌اند. این روش برای افرادی که دوز مصرفی آن‌ها بیشتر از 1 گرم باشد، قابل استفاده نیست. در استفاده از این شیوه سم زدایی محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال افرادی که از بیماری‌های قلبی و عروقی و یا بیماری‌هایی همچون دیابت رنج می‌برند، نمی توان از این روش برای آن ها استفاده کرد. سم زدایی تدریجی مواد از بدن که بازه زمانی لازم برای پیاده سازی آن، بسته به شرایط بیمار بسیار متغیر است، روشی کم هزینه و با ریسک کمتر (در قیاس با دیگر روش‌های سم زدایی) است.

در روش سم زدایی سریع متخصصین و مشاوران مرکز ترک اعتیاد با بررسی های انجام شده در خصوص شرایط شما، برنامه ای مناسب برای فرایند پاکسازی بدن از مواد مخدر برای شما در نظر خواهند گرفت. این روش که به آن، پاکسازی بدن از مواد مخدر به کمک بیهوشی نیز گفته می شود شما هنگام پشت سر گذاشتن علائم ترک، تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت. از آنجایی که در این روش سم از بدن فرد معتاد به جای چند روز یا چند هفته، ظرف چند ساعت خارج می شود، به آن سم زدایی سریع گفته می شود.

در طول فرایند سم زدایی، ابتدا فرد بیهوش می شود، البته بیهوشی او به صورت کامل نیست بلکه یک خواب عمیق است. سپس به کمک سرم داروهایی به بیمار تزریق می شود که خاصیت ضد مخدری دارند. این مخدر ها به گیرنده های مخدر مغزی می چسبند و آن ها را به صورت کامل پاک و دفع می کنند. توجه داشته باشید که این فرایند تحت نظر پزشک بیهوشی در اتاق ICU با تمام امکانات و تجهیزات اتاق عمل انجام می شود.

بررسی مهم ترین نکات و تفاوت ها در اجرای روش سم زدایی سریع و فوق سریع

میزان مصرف، سن و سلامت جسمانی از مهم ترین بخش های انتخاب روش درمانی سم زدایی است. در ابتدا بیمار مشاوره می گیرد و بر اساس موارد به دست آمده، روش ها اجرایی می شوند. به عنوان مثال اگر فرد مصرف کننده بیماری قندی (دیابت) یا بیماری قلبی حاد داشته باشد به هیچ عنوان روش سم زدایی فوق سریع انجام نمی شود چراکه فرد بیش از 4 الی 6 ساعت بیهوش است.

در این مراحل همچنین فشار زیادی به بیمار وارد می شود که باید از نظر سنی و همچنین شرایط جسمی مقاوم و زیر 40 سال باشد.

مدت زمان بستری در روش های مختلف بر اساس موارد متنوع، می تواند مختلف باشد. از این رو طبق تجربه می توان به این شکل محاسبات را انجام داد:

روش سریع: با توجه به میزان مصرف و نوع ماده مصرفی و شرایط جسمانی بیمار بیش از 2 الی 3 روز از روش فوق سریع است.

روش فوق سریع: با توجه به میزان مصرف و نوع ماده مصرفی و شرایط جسمانی بیمار بین 2 شب و 3 روز.

روش تدریجی: با توجه به میزان مصرف و نوع ماده مصرفی و شرایط جسمانی بیمار بین 7 الی 14 روز.

دکتر

پس از انجام سم زدایی شایع ترین عوارض چیست؟

از شایع ترین عوارضی که پس از سم زدایی می تواند برای بیمار به وجود آید عبارت است از:

  • عصبی بودن یا اضطراب

  • بی خوابی

  • حالت تهوع

  • ناراحتی بدن

  • نوسانات خلقی

  • خواب بد

  • مشکل در تمرکز

دقیقا پس از بروز این علائم، نقش کلینیک ترک مواد مخدر بسیار مهم است زیرا فرد برای رهایی از این علائم مجدد به سراغ مصرف مواد مخدر خواهد رفت و این موضوع می تواند آن را مجدد در دام اعتیاد گرفتار کند. با این حال با استفاده از مشاوره های روانشناس و در ارتباط بودن با روانپزشک می توان این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت تا برای همیشه فرد از چنگال اعتیاد به دور بماند.

آیا روش سم زدایی برای تمامی افراد امکان پذیر است؟

خیر، این روش برای تمامی افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، مناسب و کاربردی نیست و بسته به سن، نوع مصرف، مدت زمان مصرف، شرایط جسمی، بیماری های زمینه ای و سایر موارد دیگر در کلینیک های ترک اعتیاد مورد بررسی قرار می گیرد تا زمانی که فرد شرایط دریافت خدمات سم زدایی را نداشته باشد از سایر روش ها برای ترک ماده مخدر استفاده می شود.

جمع بندی:

با استفاده از روش سم زدایی می توان هر نوع ماده مخدری را از بدن خارج نمود اما استفاده از این روش نیازمند شرایط خاص خود است. توصیه می کنیم پس از انجام سم زدایی به دلیل اختلالاتی که ممکن است برای فرد به وجود آید، حتما از خدمات روانشناس و روانپزشک مجموعه به منظور کنترل هر چه بهتر شرایط روحی، استفاده شود چراکه بازگشت به زمان مصرف به جهت دریافت آرامش ذهنی و روانی فرد مصرف کننده به دلایل وجود اختلالات، بیش از پیش پر رنگ تر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه