English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکاوی ۲ نکته مهم با محوریت شعار سال ۱۴۰۳

«اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال 1403 با نامِ "جهش تولید با مشارکت مردم"، حامل پیام های معناداری است و می تواند تغییرات مثبتی را در فضای اقتصاد کشورمان نوید دهد. در این میان، تاکید رهبری بر ضرورت مردم پایه بودنِ رشد تولید در اقتصاد ایران، می تواند در مهار تورم نیز نقشی موثر بازی کند.»

واکاوی 2 نکته مهم با محوریت شعار سال 1403
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، مدت زمان زیادی از آغاز سال 1403 خورشیدی نمی گذرد. سالی که مقام معظم رهبری آن را سالِ " جهش تولید با مشارکت مردم " نامگذاری کردند. تنها اندکی پس از این نامگذاری، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد آن مطرح شد. در این چهارچوب، بسیاری سعی داشته اند تا به این سوال مهم و محوری پاسخ دهند که دلایل تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر جهش تولید با مشارکت مردم چیست؟ از این رو، جهت پاسخ به این پرسش، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد.

 

بیشتر بخوانید:

ترنم عیدانه با نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد نیازمند تغییر نگاه به سرمایه گذار و آشتی بخش خصوصی با دولت است

برای افزایش مشارکت مردم در روند تولید باید نقش عوامل دولتی در اقتصاد کاهش یابد

 

اولا، بایستی توجه داشته باشیم که بخش تولید به مثابه موتور محرک و پیشران اقتصاد در هر کشوری تلقی می‌شود. به بیان ساده تر، این بخشِ تولید است که می تواند زمینه را برای حرکت دیگر بخش های اقتصادی به سمت جلو فراهم کند و موجب بهبود آمارها و شاخص های مختلف اقتصادی شود. در عین حال، باید توجه داشته باشیم که به طور خاص در مورد کشورمان، اقتصاد ایران در سال های گذشته به نحوی جدی و ملموس با چالش تورم دست به گریبان بوده است.

در این چهارچوب، تاکید بر بخش تولید و مردم پایه شدنِ بیش از پیش این بخش، می تواند هم اقتصاد کشورمان را به جلو براند و هم تا حد زیادی از آسیب ها و خسارات ناشی از تورم در اقتصاد ایران بکاهد. در حقیقت، بخش تولید و تقویت ظرفیت های تولیدی در کشور، یک پاسخ درست و البته موثر جهت تخفیف آثار و تبعات مخرب تورم در اقتصاد کشورمان است و البته که می تواند بسیاری از دلایل و محرک های زیربنایی وقوع تورم در اقتصاد ایران را نیز تضعیف کند.

از این منظر، تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رشد و جهش در بخش تولید با همراهی مردمِ کشورمان، جلوه‌ای از یک رویکرد جامع در فضای کلی اقتصاد ایران را به نمایش می گذارد که محقق شدن ظرفیت ها در این حوزه می تواند تا حد زیادی چالش های اقتصادی کشورمان را کاهش داده و تغییرات مثبتی را برای ایران به ارمغان بیاورد.

نکته دوم اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مشارکت مردم، در نوع خود جلوه ای عینی از تعریف عرصه‌ای جدید برای حضور موثر‌ترِ مردم در صحنه را نیز نمایندگی می کند.

تاکنون عمدتا در بحث حضور مردم در صحنه، به رویدادهای سیاسی اشاره شده است اما تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر جهش تولید با مشارکت مردم، به این مساله اشاره می کند که عرصه اقتصاد نیز عرصه ای است که مردم کشورمان با حضور موثر خود بایستی ظرفیت ها و استعدادهای فراوان در این حوزه را فعال سازند و اینکه دولت در عرصه اقتصادی نقش تصدی گری و کنترل صد در صدی داشته باشد، به هیچ عنوان نه صحیح و نه علمی است. از این رو، اگر از این زاویه نیز به شعار سال 1403 بنگریم، شاهد یک تحول جدید و معنادار هستیم که در نوع خود می تواند حامل دستاوردهای قابل توجهی برای کشورمان باشد.

دستاوردهایی که در حوزه هایی نظیر مهار تورم، مقابله با کسری بودجه، توسعه صادرات و تقویت بخش تولید، می‌توانند تحولات معنادارای را در عرصه میدانی رقم بزنند. معادلاتی که برونداد همگی آن ها در نهایت به نفع ایران و منافع ملی کشورمان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه