English

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد نیازمند تغییر نگاه به سرمایه گذار و آشتی بخش خصوصی با دولت است

کوچکی نژاد درباره امکان عملیاتی شدن شعار سال 1403 گفت: حضور مردم در اقتصاد علاوه بر آنکه به ایجاد همکاری بین بخش خصوصی و دولت نیاز دارد، مستلزم فرهنگسازی در زمینه تغییر نگاه به سرمایه گذار نیز است. در حال حاضر بعضاً دید مثبتی به سرمایه گذار وجود ندارد.

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد نیازمند تغییر نگاه به سرمایه گذار و آشتی بخش خصوصی با دولت است

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار  سیاسی خبرگزاری موج درباره شعار سال 1403 گفت: مشارکت مردم محور اصلی اقتصاد است و برای تسهیل این امر نیاز به قانونهای شفافتری وجود دارد. از سویی باید دولت را در ریلی بگذاریم که بین دولت و بخش خصوصی آشتی ایجاد شود. متأسفانه تاکنون ما نتوانستیم این همکاری و آشتی را به طور کامل ایجاد کنیم. لذا نگاه غیرسازندهای به بخش خصوصی وجود دارد و این در کشور ما تبدیل به یک فرهنگ شده است که سرمایه گذار را به چشم سوءاستفاده گر می بینند. از این رو بایستی برای تحقق شعار جهش تولید در این زمینه ها نیز فرهنگ سازی شود.

نماینده مردم رشت همچنین خاطر نشان کرد: افزون براین بایستی مدیرانی که اعتقادی به اقتصاد مردمی ندارند، چه آنها که در بدنه نظام هستند و چه افرادی که در رأس قرار دارند را کنار بگذاریم. در نهایت ما باید کاری کنیم که 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی باشد اما اکنون برعکس است. 

وی تأکید کرد: انجام این کارها سنگین هستند و تحول بزرگی در حوزه اقتصاد می طلبد. برای شکل دهی به این نگاه، همکاری سه قوه ضروری است. 

کوچکی نژاد در پاسخ به این پرسش که با توجه جایگزینی نمایندگان در مجلس دوازدهم و انجام کارهای اداری این جابه جایی، مجلس در سال جاری فرصتی برای رفع موانع حوزه قانونگذاری برای تسهیل مشارکت مردم در اقتصاد دارد، گفت: نمایندگان باید از فرصتی استفاده کنند؛ هنوز سه ماه از دوره یازدهم باقی است. ضمن اینکه نمایندگان هر دو مجلس، نگاه مردم به مسائل را می دانند و واقف هستند که معیشت و اقتصاد دغدغه اصلی آنها است. بنابراین بهبود این شرایط باید در اولویت کار آنها باشد. نکته مهمتر اینکه برای تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، ما نیازمند تقویت بعد نظارتی مجلس هستیم. در این فضا است که می توان اگر مسئول یا وزیری اعتقاد به اقتصاد مردمی ندارد را تغییر داد.

وی در مورد اینکه آیا سیاست بانک مرکزی در خصوص افزایش سوده سپرده ها با شعار جهش تولید با مشارکت مردم در تعارض است یا خیر، بیان کرد: تورم و سود بانکی دو عنصر نزدیک به هم هستند و اگی یکی را پایین نگه داریم و دیگری افزایش یابد، خود به خود تعادل بهم می خورد. ضمن اینکه نمی شود در حالی که در اقتصاد تورم داریم، با اعمال فشار مانع بالا رفتن سود سپرده شد، بلکه باید بین این دو متغیر هماهنگی وجود داشته باشد. لذا سیاست بانک مرکزی در این راستا تعیین شد و از این رو ما شاهد افزایش نرخ سود در دو ماه گذشته بودیم. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: از طرفی بانکها الان با مشکل نقدینگی روبرو هستند اما افزایش سود باعث جذب پول میشود. با این کار بانکها میتوان بخش تولید را پشتیبانی کنند، هرچند که بیشترین منابع بانکی را خود دولت مصرف میکند اما باز هم امکان تغذیه بخش تولید از این مسیر وجود دارد. در کل اقتصاد ایران نیازمند تحول جدی است تا بتوان شعار جهش تولید را محقق کرد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه