English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکاوی یک پدیده عجیب در اقتصاد دیجیتالی

«با توجه به حرکت جهان به سمت اقتصاد دیجیتال و به طور خاص اقبال جهانیان به بازار رمزارزها، مفهوم "ارثیه دیجیتالی" بیش از پیش از اهمیت برخوردار شده و خود می تواند مانع از رخداد بسیاری از چالش ها در آینده برای افراد در اقصی نقاط دنیا شود.»

واکاوی یک پدیده عجیب در اقتصاد دیجیتالی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، یکی از نکات بارزی که جهان به طور خاص در دهه اخیر شاهد آن بوده، تقویت فضای دیجیتالی در زندگی مردم در اقصی نقاط دنیا بوده است. در دهه گذشته ما به نحو قابل ملاحظه ای شاهد رشد و رونق گرفتن شبکه های اجتماعی و اقبال مردم و دولت های مختلف در جهان به سمت فضاهای دیجیتال بوده‌ایم. روند و حرکتی که البته از مدت ها قبل آغاز شده بود با این حال در یک دهه اخیر سرعت قابل ملاحظه ای به خود گرفته است.

در این راستا، شبکه های اجتماعی به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی کنونی انسان ها تبدیل شده اند. هوش مصنوعی پیشرفت های قابل ملاحظه ای را به ثبت رسانده و بحث و گمانه زنی های مختلفی در مورد امکانات قابل توجهی که این فناوری در حوزه های گوناگون در اختیار بشر قرار می دهد، ارائه می شود. معادله ای که می‌تواند فضای تازه ای را در جهان ایجاد کند و حتی برخی این نگرانی را مطرح می کنند که شاید بسیاری از مشاغل، ارزش خود را از دست بدهند و ماشین ها و ربات ها جای بشر را در قالب آن ها بگیرند.

با این همه، یکی از حوزه هایی که ایده های دیجیتالی در آن از رشد و توسعه قابل توجهی برخوردار شده و البته که اقبال عمومی به آن نیز زیاد بوده، عرصه اقتصادی است. در این رابطه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران به طور خاص به بازرا رمزارزها و حرکت پول و ارزش اقتصادی در جهان به سمت دیجیتالی شدن سخن می گویند. روندی که در مدت اخیر و به طور خاص با افزایش قابل توجه قیمت رمز ارزِ بیت کوین به بیش از 65 هزار دلار، تسریع شده و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

در این چهارچوب، اینطور به نظر می رسد که مردم دنیا اقبال روزافزونی را به دارایی های دیجیتال نظیر رمزارزها پیدا کرده و خواهند کرد. حال در این فضا، برخی ناظران و تحلیلگران اقتصادی، به یک پدیده جالب اشاره دارند که به طور خاص در بازار رمزارزها، جلوه های عینی را نیز از خود به نمایش گذاشته است. ماجرا از این قرار است که در شرایط کنونی، به طور خاص در مورد بازار رمز ارز بیت کوین، شاهد آن هستیم که برخی بیت کوین ها، به افرادی تعلق دارند که دیگر در این دنیا حضور ندارند و فوت شده اند.

این در حالی است که مدارک و رمزهای مرتبط با رمزارزی که در دستِ آن ها بوده نیز در اختیار بازماندگانش قرار ندارد و همین مساله سبب شده تا بخشی از بازار بیت کوین در جهان، وجود داشته باشد اما صاحب نداشته باشد. اهمیت این مساله زمانی بهتر درک می شود که بدانیم تعداد بیت‌کوین‌ها در جهان محدود است. در این چهارچوب، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی به این مساله اشاره دارند که افراد فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و به طور خاص بازار رمزارزها بایستی یک مفهوم که همان "ارثیه دیجیتال" است را مد نظر داشته باشند.

در این راستا، انسان ها باید قبل از مرگ خود، رمز و دیگر اطلاعات لازم جهت انتقال رمزارزها و سایر اطلاعات دیجیتالی اقتصادی که در کنترلشان است را به بازماندگانشان منتقل کنند تا در این رابطه مشکلی به وجود نیاید. مفهوم ارثیه دیجیتال از جمله مفاهیمی است که بسیاری معتقدند بایستی با توجه به حرکت جهان به سمت اقتصاد دیجیتالی و مواجهه با سیلی از کدگذاری و رمزها در قالب آن، توجه ویژه ای را به آن معطوف کرد. به بیان ساده تر، جهان کنونی در ابتدای مسیر حرکت به سمت اقتصاد دیجیتالی است و بهتر است از همین حالا، مبانی اصلی مواجهه با واقعیت های این حوزه، از سوی افکار عمومی بین المللی جدی گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه